rgsson 9 Postad 5 Juli , 2011 Hej! Jag seglar oftast själv och långt och behöver tips på en lunch som är kall, enkel att göra och äta (en gaffel skall räcka) och mättande. Tills nu har jag kokat pasta, hällt ner en burk tonfisk och lagt till någon fryst grönsak typ ärtor eller majs. Detta är bara torrt och smakar inte så bra längre varför jag behöver förnya mig. Har tittat lite på nätet på recept-siter, men de recepten är alldeles för komplicerade. Jag vill kunna göra en låda på morgonen innan jag ger mig iväg och sedan bara gå ner och hämta den och äta när det är dags för lunch. Jag äter varken oliver, avokado, soltorkade tomater (dock vanliga tomater) eller alla typer av ost och ostvarianter. Tack på förhand R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 5 Juli , 2011 Inte fetaost heller? Pastasalladsröra går fint att göra med pasta, creme fraiche och rödlök. Smaksätt med citronpeppar. Fetaost är väldans gott att ha i men ost var ju nej. I denna sallad kan du nog röra ner i princip vad du vill. Jag skulle tro att finfördelad rostbiff blir väldigt gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 Augusti , 2011 Vi gör ofta kall sallad och tar med, men blandar den oftast ombord. Koka psastan hemma och häll på lite, bara lite olja. så blir den bättre. vi brukar har små burkar konserverad majs ombord det gör sig fint i en sallad. Rökt kött (kassler, sknka etc )är lite mindre torrt än tonfisk. Skurna tomater i en platburk är inte fel. liksom äppelbitar och fin skuren morot. Ännu saftigare blir det om du har med en burk gräddfill eller creme fraiche och klickar i. Den håller flera dagar även utan kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 Augusti , 2011 rör ner lite tärnad burkskinka eller korv och en skvätt chilisås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojoj 0 Postad 12 Mars , 2012 Det finns ju knappt några gränser öht för vad en pastasallad kan innehålla. I princip kan man ha i precis vad man vill. http://www.xn--kta-ula.net/ Jag gillar kombinationen kyckling-annanas-majs skarpt. Senast ändrad av skeppohojoj | 13 mars 2012 | 09:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Mars , 2012 Rör ihop majonnäs, tonfisk, majs, hackad purjolök samt ev hackade, kokta ägg. Fyll ett par pitabröd med röran och vik lite folie runt så har du en snabblunch som mättar, ger mersmak och är väldigt smidig att båda ta med och ta fram även om du måste ha uppmärksamheten på annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 21 Mars , 2012 Mmm, det låter väldigt gott! Måste jag prova i sommar. Fast jag kan nog tänka mig mjuka taco-bröd istället för pita. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 246 Postad 21 Mars , 2012 En termos med varmt vatten. En kopp nudlar. Voila! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Mars , 2012 mmmmm birdienamnam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 21 Mars , 2012 köp en pizza å rulla ihop den, tryck ner cigarren i en termos, rulla ut en varm pizza då du blir hungrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 246 Postad 21 Mars , 2012 Ja, det är rätt smarrigt om man köper en lite skojigare sort på asiatbutiken. Speciellt vår och höst när det är kallare. Annars brukar jag bara köra mackor och en folköl till lunch under gång. Ungarna får mackor och yoghurt. Termospizza vete f-n, men det var lite skoj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 531 Postad 21 Mars , 2012 Varför måste det vara kallt? Räcker det inte att det funkar vid ensamsegling? Varmkorv i vanlig termos funkar bra. Då behövs inte ens gaffel. En skuren falukorvsring med ost, senap och tomatpuré och en potatisgratäng som man ställer in i kall ugn på morgonen, bara att sätta på ugnen när man börjar bli hungrig. Om man har en mattermos kan man laga till lunchen vid frukost, kanske en pytt eller en gryta... Hittade detta på Utsidan, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=39803 Mackey Edit: Rättat lite stavning mm Senast ändrad av Mackey | 21 mars 2012 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Mars , 2012 Gillar du grönsaker och rotfrukter? Det blir gott hur man än lagar till sånt bara man får till det så det går bra att tugga. T.ex kan tärnad potatis med andra rotfrukter hackade i lagom stora bitar få koka i samma vatten med lite salt. Jag kallar det för rajtajtaj som en svensk variant av ratatouille. På sjön passar allt man har i skåpet att blanda ihop utan större betänkligheter och konstigt nog blir det alltid gott. Gör en bra laddning. En del kan du steka med lite lök som en pytt när du kommit ut på öppet vatten eller landat. Korvbitar eller kött steks med för den vill förstärka pytten. Blanda och salta peppra efter din smak. Gör inte samma blandning för ofta. Raj-taj-tajen kan du blanda med proteiner av nåt slag. T.ex konserverad makrill, salta biten, korv, skinka, köttbullar, köttfärssås, jo nejm it. Creme fraische med lite fransk senap piggar upp om sådant finns. Grönsallad med iblandad dressing knapras gärna till anrättningen. Lättöl eller mineralvatten som dryck kan funka. Eller lingondricka. Jättegott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 22 Mars , 2012 Måste då betätta om en bra måltid min svåger hade med sig förra sommaren. När vi hade seglat ett par timmar gick han ned till sin kylväska och sa att vi behövde en Rallar fika detta bestog av bra kall falukort och en folköl. Inte helt fel kan jag säga bara man har bra korv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Mars , 2012 Hade med mig en polare förra säsongen som körde med en tonfiskröra bestående av tonfisk, majonäs, rivna morötter och lite annat som han hade på tunnbröd. Mycket gott, så så får det bli denna säsong. Har inte receptet just nu, men är det någon som är intresserad är det bara att skriva en rad så lägger jag upp det i denna tråd. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser