AM2010 6 Postad 5 Juli , 2011 Hej vi har en originalmaskin VP MD11c i båten idag och den börjar bli trött. Är det någon här som har bytt till t ex RRUN, Solé, Mitsubishi eller Vetus? Prisbild cirka? Vi har inte behov av att byta ut axeln, den är bedömt gott skick. Dock måste propeller och annat bytas. Jag vill gärna veta (gärna med bilder) vilka maskiner som funkar i denna båttyp utan omfattande ombyggnad av motorlåda och instrumentpanel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2011 Priserna får du nog bäst reda på om du hör av dig till dem som säljer motorerna. Volvo verkar ha tagit bort informationen från hemsidan om de gamla motorerna, men å andra sidan kan du ju mäta på den motor du har. Alla de andra motorerna går det säkert att hitta mått på på nätet. Den som söker finner. Att bygga om instrumentbrädan en aning får nog anses som ett litet jobb i sammanhanget, om däremot motorbädden kan lämnas intakt så spar du mycket jobb. Jag är normalt väldigt prestige- och fördomsfri, men jag hade inte valt en Kinamotor. Kostnaden blir stor ändå med alla runtomkringsystem, prisskillnaden mellan motorerna borde knappast vara avgörande. Jag gissar att även andrahandsvärdet kommer att bli lägre med Kinamotorn. Däremot kan Lombardini vara ytterligare ett bra alternativ, Volvo är ju helt ute ur matchen med sina fantasipriser. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 5 Juli , 2011 Tack för svaren. Det mesta har jag redan tagit reda på, vill helst se bilder från installationer där andra bytt från VP till annat märke. Innerskrovets vinkel kontra höjd över bottenstock på Skilsö 23 är väldigt svår att matcha för de flesta märken utan att motorn måste monteras högre; väljer vi RRUN innebär det t ex att hela durken måste höjas 50-100 mm eftersom den bara levereras med rak axel. Dagens installation har en lutande axel (minns inte förhållandet nu). Med prisbild menade jag total installationskostnad. Motorn är relativt billig, när de kör sina reor på försommaren men installationen drar iväg utan att någon jag kontaktat kan säja mer exakt än 30-50 kkr...så inexakt kan det inte vara många som beställer? Hur har andra gjort? För övrigt har Volvo inte tagit bort informationen, bara dolt den väl. Här är länken: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/GLOBAL/EN-GB/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx Senast ändrad av AM2010 | 05 juli 2011 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Juli , 2011 Har du en MD11C med nervinklat backslag? Inget som hindrar att du använder någon av dom knutar som finns på marknaden för att montera motorn i någon annan vinkel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2011 Märkligt, det är bara om man väljer den internationella Pentasidan som man får upp de gamla motorerna. Väljer man den svenska så finns de inte där! Jag roade mig med att jämföra lite ritningar, om jag förstår dig rätt så har du idag ett backslag med vinklad utgång? Det har jag på min motor också, där är flänsen vinklad 8 grader. Eftersom jag känner väl till Lombardinis hemsida så tittade jag på passande motor där, en LDW 1003 (3 cyl/30hk). Den är runt 22 cm kortare och 12 cm lägre (522mm mot 644mm. RRUN 27hk är 704mm) än MD11:an, dessutom är vikten precis hälften (115kg). Jag kan inte se att den motorn finns med vinklat backslag, men kanske kan det finnas utrymme för en cv-axel med stödlager mellan backslag och propelleraxel? Om man kortar befintlig propelleraxel så mycket det går och monterar den nya, kortare motorn så långt föröver det går så kanske det kan gå? Då kan man låta cv-axeln ta upp vinkelskillnaden och får dessutom bonusen av ett stödlager vilket innebär att motorn kan monteras på mjukare fästen för att minska stombundna vibrationer. Kanske kan det annars gå att montera den lägre motorn i vinkel utan att totalhöjden blir för stor. Det är mycket svårare att se på en ritning förstås. När jag skulle beställa ny motor till min båt så printade jag ut profilritningar i fullskala och monterade på kapaskivor för att kunna få bättre uppfattning om det fick plats. Nu låter det kanske som att jag får betalt för att göra reklam för Lombardini, men jag har fått mycket bra hjälp från Rodahl marin som är den svenska generalagenten. De är frikostiga med råd vid motorbyten. Här är ritningen på Lombardinin: http://www.lombardinimarine.com/download/dimensioni1003m.jpg Eftersom jag gjort motorbytet själv så har jag dålig koll på vad en firma skulle ta för jobbet. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 8 December , 2011 Har i min Skilsö 23 bytt ut MD11C-n till en trecylindrig Lombardini LDW1003M på 30 hkr. Bytte samtidigt hela drivlinan inklusive stävlager och stävrör. Började med att montera stävlager och stävrör. Använde sedan propelleraxeln för att få rätt höjd och lutning på konsolerna. Den nya motorn får plats under pentrymodulen utan att jag behövde göra några justeringar. Kan skicka mer bilder om så önskas. Jan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 8 December , 2011 När jag bytte ut min VP MD17 till en Vetus kunde dom leverera ett backslag med 8 graders nerlutning, det var en anledning till att det blev en Vetus. Är nöjd med motorn. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 9 December , 2011 När jag hade bestämt mig för att byta motor i min Skilsö 23 tittade jag på ett antal olika motorer. Jag sökte en trecylindrig motor på 27-30 hkr för att ersätta min gamla MD11C som var på 23 hkr. Jag såg inget behov av att ha ett vinklat backslag. Motorerna får plats även om de lutar några grader bakåt och det är samma procedur för anpassning av fästena för motorkuddarna. För att få dit en CV-knut krävs ombyggnad med inplastning av ny tvärbalk. Det slutliga valet stod mellan Vetus, Beta, Yanmar och Lombardini. Beta kändes något osäkert. Det finns inte så många återförsäljare och jag hittade inte så mycket info av några som installerat motorn. Vetus var väldigt intressant. Det fanns installationsjigg att låna. Den underlättar att få fästena för motorkuddarna rätt så att backslaget passar mot propelleraxeln. Oljefiltret sitter på höger sida på motorn och blir trångt att komma åt och byta. Det finns adaptrar så att man kan flytta på oljefiltret till mer åtkomligt ställe. Sjövattenpumpen sitter långt fram långt ner på höger sida och är riktad bakåt. Den blir nästan omöjlig att komma åt när motorn är monterad. Att i en nödsituation behöva byta impeller kändes inte bra. Vattenpumpens placering var det som gjorde att jag inte valde Vetus. Yanmar hade vattenpumpen monterad i fronten och var lätt att komma åt även efter att motorn var monterad. Oljefiltret är monterat på höger sida och blir svårt att komma åt efter monteringen men det går troligen att flytta på. Sände e-mail till två företag för begäran av offert för leverans av en motor. Till det ena företaget verkade det som om det inte gick att få fram en offertförfrågan till. Jag fick bara konstiga automatsvar från deras mailserver. Från det andra företaget fick jag svaret att ”vi har inte tid för tillfället”!!! Lombardini hade inte någon installationsjigg att låna ut. Jag har hört något om att man i dag troligen har installationsjiggar. Oljefiltret sitter på vänster sida och är lättåtkomligt efter att motorn är installerad. Vattenpumpen sitter monterad längst bak upptill på motorn. Den är lätt att komma åt när motorn är monterad. Pentrymodulen svängs bakåt och frilägger hela bakdelen av motorn. Frågetecknet var den remdrivna kamaxeln. Jag läste Lombardinis verkstadshandbok och det verkar inte vara så svårt att byta kamremmen. Den sitter fram på motorn och det är gott om utrymme att komma åt när motorn är monterad. Har nu haft två problemfria säsonger med Lombardinin. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 December , 2011 Du kan få ner installationskostnaden betydligt genom att göra en del jobb själv... mesta pengen sparar du på att demontera den gamla motorn själv, inte så svårt - bara att koppla loss allt - men du behöver antagligen hjälp att få ur motorn ur båten? Ev kan kranbil räcka ( helst betald av köpare av motorn... ) De som installerar nya motorn gillar att slippa jobbet att plocka ut allt. Det bästa är att du får ett tidsfönster mellan att din gamla motor åker ut och den nya in - då hinner du i lugn och ro ev byta avgasrör och ev ljuddämpare. Byta vattenslang in och ev större vattenfilter. Se över dieseltanken ( ev tömma tillfälligt till kärl ) och byta slangarna, ev byta filter till större, idag med den sk miljödieseln så är det upplagt för tillväxt av organismer i tanken = skit i filtret till slut. Förbereda för ny motorpanel och se över el i motorrummet, ev dra nya plus och minus med lite större area, det förbättrar laddningen lite i vart fall. Det finns firmor som troligen är små enmansföretag som köper gamla motorer och renoverar. Du får inte mycket, de ska affär också, men ett bidrag till installationskostnaden är det? Jag bytte en fullt fungerande och välservad MD17 och fick 7,500 direkt. Den motor jag valde vart en Nanni med ett backslag som var vinklat nedåt med 8 grader ( TTM35A ) vilket gav en fin vinkel i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 5 Februari , 2012 Tack för de första två bilderna! Vill gärna se mer samt få kommentarer om din installation. Du har min e-post! /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 5 Februari , 2012 Med vår MD11-C loggar vi en fög på cirka 6-7 knop beroende på ström och vind. Vi kör på västkusten där det blåser en del på sommarn. Hur stor fartskillnad upplever du med den nya motorn? Med tanke på hur enkelt det verkar att byta motor själv, blir det här alternativet allt mer lockande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 5 Februari , 2012 Jag har bara goda erfarenheter av Lombardini - motorn som bara går och går och som aldrig går sönder bara kamremmen som ska bytas var 6-7 år. (vanlig service naturligtvis) Några små kommentarer till inläggen ovan: Det finns jiggar att låna för Lombardini-motorer. Återförsäljaren ska kunna tilhandahålla en sådan. Det finns också vinklade backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 6 Februari , 2012 Hej. Glömde tidigare nämna att jag har Micke Westins bok Byt motor i båten. Där visas en jigg för att kunna få motorkonsolerna på rätt plats. När jag köpte min Lombardini fanns ingen jigg att tillgå. På båtmässan i Älvsjö mars 2011 nämde Patrik Dahlgren på Rodahl Marin att man höll på att ta fram sådana. Förhoppningsvis finns nu jigg att låna om man köper en Lombardini. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 7 Februari , 2012 Att tänka på. Om man tar bort rodret på en Skilsö 23 skall man vara rädd om skruvarna. De är 1/2 tums Whitworth (British Standard Whitworth). Att få tag på sådana som inte rostar är inte lätt. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 24 Juni , 2012 Jag har inte kommit igång med motorbytet ännu, men jag har studerat dina bilder - så *** svårt ser det inte ut. Har du upplevt någon fartökning jämfört med tidigare motor? Känns den nya motorn starkare? Har du den gamla modellen av Skilsö eller den med hardtop? Vår har hardtop och därmed ett stabilare skrov under aktern, som är avsett att öka motorstorlek och planingsgraden. ser fram mot ett intressant svar. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolie1 0 Postad 26 Juni , 2012 Vår Skilsö är från 1974, bör vara den tidigare varianten. Den gamla motorn var i mycket bra kondition men visst känns det att Lombardinin är kraftigare än den gamla. Hur mycket kraftigare Lombardinin är går inte att säga då MD11:ans backslag var dåligt och inte greppade ordentligt. Skulle behöva mer barlast i fören då den gräver ner aktern, speciellt om vattentanken är tom. Om man vid stillaliggande gasar på framåt eller bakåt känns att det finns kraft i den nya motorn. Lombardinin går betydligt tystare än MD11:an. När vi senast lade till i hemmahamnen hörde inte vår båtgranne att vi kom. Delvis beror väl den lägre ljudnivån på det nya vattenlåset. Utöver de vanliga vårbestyren bestod årets jobb av att lossa hela styrkonsolen med instrument för att slipa och lacka skottväggen mot ruffen. //Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 2 December , 2013 Så var motorbytet genomfört. Blev en Lombardini LDW 1040 Ser fram emot en spännande båtsäsong och varsam inkörning av den splitter nya 40-hästarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser