M_i_c_k_e 1 Postad 5 Juli , 2011 Var ute härom dagen och åkte med en kompis som har en Aquador 25 WAE med en VP D6 330 hk. Tror det är årsmodell -08. När han ska plana upp tar det en otroligt lång tid, kanske en 60-70 sek, innan den kommer upp ur vattnet ordentligt. Motorn ligger och varvar en ca 2000 varv under hela upp-planingstiden. När båten väl planar verkar den gå riktigt och det är gott om kraft. Ska det verkligen ta så lång tid att plana upp? Vad kan begränsa motorvarvtalet? Finns inga felmeddelande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 5 Juli , 2011 Har ett svagt minne att jag nyligen läste en båttest där samma problem fanns.... Troligtvis var det samma båtnodell. Någon annan som kommer ihåg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 5 Juli , 2011 Det är visserligen en rejäl klump till båt ... men visst är nåt fel Kolla in tester med den motorn här: http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_25WAe_motor_test_volvopenta.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 6 Juli , 2011 Det låter inte helt rätt. Du kan läsa om många med Aqaudor 26:or här på Maringuiden och jag har då aldrig hört någon med dessa problem. Enligt Aq broshyr 2011 väger en 25wae ca 2600kg motor. En Aq 26HT väger 2900kr motor. Vi har själva en AQ 26HT med D6 350 från 2005. Visst vi har 20 extra hästkrafter men det ska inte kompensera med så stor marginal för de extra 300kg som vi har att släpa på. Våran båt är ju även bredare( 20cm) vilket inte kan vara gynnsamt när det gäller motståndet. Trots detta upplever jag att planingströskeln är nästan obefintlig. Kraft finns alltid tillgängligt. Vi kan även se i detta dokument att något inte står rätt till: http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_25WAe_motor_test_volvopenta.pdf Enligt detta dokument ska 0-30knop gå på under 18sekunder... EDIT: Oj, var precis samma länk som materik hade lagt in. Ber om ursäkt för det. /Marcus Senast ändrad av AudiRS6 | 06 juli 2011 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 7 Juli , 2011 Ja onekligen är det något som inte är som det ska. Frågan är nu vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 7 Juli , 2011 Vad jag vet så har D6 330 ingen kompressor (som t.ex D6 350 har) som skall ge kraft i dom låga varvregistren men däremot så tror jag den har en variabel turbo som skall möjliggöra att den laddar bättre på låga varv. Skulle tro att problemet sitter där eller med att turbon's wastegate inte håller tätt och då tappar motorn laddning på låga varv. Misstänker att det är dags att boka tid hos en kompetent pentaverkstad... Senast ändrad av Svedero39 | 07 juli 2011 | 19:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 10 Juli , 2011 Har för mig att Båtnytt testade en Aquador 25 och dom reagerade på att den var seg upp i planing, deras teori var att propeller var något för stor för båt/motor. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilket nummer det var på tidningen men dom har säkert något länkarkiv som man kan söka i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 16 Juli , 2011 Bra känsla. En givare för turbotrycket hade lämnat in. Byttes på marina för ett par dagar sedan och nu går båten som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser