Kneten 1 Postad 5 November , 2004 VolvoMan, nu har jag skruvat ned en insprutare 740 GLT och skall sätta ihop det med mitt B23-block som är renoverat. Allt ser ut att passa, så det skall bli intressant att se resultatet. Det var en A-kam i motorn, är det idé att byta till K? Vad blir kombinationen med drev 270D, vad tros om att byta utväxling? Båten är 4.4X1.65, gjorde med B21 36 knop med en propeller 14x22, har nu en 14x23HS som aldrig kunnat provats riktigt pga. problemen med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 5 November , 2004 Jo, B230E låter bra. Om motorn är från en 200 seriens volvo, skall det sitta en A-kam som du sag, om den är från en 700 seriens bil, borde det sitta en V-kam. K-kammen är ganska i samma värden som V-kammen, A-kammen har ett bättre bottenvrid, men drar inte riktigt lika bra över 5000rpm. K-kammen är kanske att föredra, men skulle nog först prova med A-kammen.... Om motorn är från en 700 seriens bil, bör den ha tändfördelaren i bakändan av topplocket, och då krävs ett spår för fördelaren i kamaxeln, viket K-kammen INTE har (B19/21/23 kammar har INTE spåret, endast B200/B230 kammar). Utväxlingen på 2,15:1 som 270D drevet har, skall du utanvida behålla, om inte du siktar på över 50kn hastigheter, men då igen, behöv du en sk. Racing-underdel till ditt drev, p.ga att std. underdelen inte är tillräckligt strömlinjeformad till de farterna, och Racing underdelarna är rätt sällsynta. Finns dock JUST NU ett till salu på blocket.com. Om du har haft 14x22 propeller, och 2,15:1 utväxling och 36kn toppfart, har du säkert inte fått löst mer än 4800rpm från B21 motorn, så du måste alltså få ut alla 5500rpm från B230E motorn, och det borde nog i ditt fall lyckas med 14x23HS propellern, om du har allt OK. 5500rpm med 2,15:1 utv. och 14x23 propeller i ditt fall borde leda till en toppfart på ca. 45kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser