Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
37737

Hjälp - VP MD2030 Startar inte (för det mesta)...

Rekommendera Poster

Min Volvo Penta MD2030 vil inte starta typ 19 av 20 startförsök.

Detta sker när den inte vill starta:

1) Slår på Huvudströmmen och trycker på On/Off-knappen på startpanelen

2) Då tänds varningslampa för Temp och Laddning upp, INTE lampan för Oljetryck.

3) När jag trycker på Glödknappen eller Startknappen klickar det bara i reläen bak på motorn, men inget händer. larmet är också tyst när jag försöer testa det genom att föra Glödknappen neråt.

4) När jag sedan slår av strömmen med On/Off-knappen slocknar lamporna för Temp och Laddning, men Glödlampan börjar istället lysa - trots att jag tyckt Off!

5) Glödlampan slocknar om jag än en gång trycker på Startknappen eller på Glödknappen.

Någon enstaka gång då och då tänder samtliga tre lampor upp (Temp, Oljetryck och Laddning) när jag trycker på On/Off-knappen -  då startar den hur fint som helst, inga problem alls då...

Detta gör mig alldeles förtvivlad, vad kan vara fel? Gissar mig till att det finns en oljetrycksvakt på motorn som kanske inte slår ifrån som den ska. Kan det vara felet? Låter den mig inte starta om oljetrycksvakten inte vill vara med? Kan det vara glapp någonstans (verkar inte riktigt så)

Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig! Det är mer eller mindre omöjligt att få hjälp av någon Serviceverkstad nu mitt i semestern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken finns elschema på bl.a. sid 41-42 ...
http://www.kjelsson.se/Manualer/VP 2030 instr 10-2004.pdf

Finns tydligen en jordande oljetrycksvakt enligt motordelens elschema på sid 41, nummer 10 med vitblå kabel från anslutningskontakten 14.

Där är ju intressant att ohm-mäta (med avslagen huvudbrytare) eller volt-mäta vid startförsök. Alternativt kanske göra en provisorisk buskoppling som jordar den vitblå kabeln vid startförsök men inte när motorn går. Kan kanske göra att du snabbare kommer ut på böljan utan att åtgärda felet fullt ut. Har du oljetrycksmätare så kan du ju ha koll på trycket ändå.

Larmet piper inte alls, kanske är buzzern kass? Rätt allvarligt fel om man antas kunna lita på den, kanske är det därför kopplat så att motorn inte skall kunna startas??
Finns f.ö. en svindyr 15. elektronikenhet i instrumenteringen enligt reservdelslistan, och hur den är kopplad internt eller hur man felsöker framgår tyvärr inte. ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746800-30-221.aspx

Lyfter tråden, nån kanske har egen erfarenhet av denna typ av fel?
/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Oljetrycksvakten har jag lyckats identifiera, men jag har inte förstått mig på dess funktion. Har tyvärr ingen oljetrycksmätare, bara varningslampan att förlita mig på.

 

Larmet fungerar alldeles utmärkt de få gånger den går igång (men inte annars), alltså när samtliga tre lampor tänder upp. Då kan man testa larmet med larmtestaren. Det tjuter högt och klart.

 

Enligt uppgift från verkstad (via telefon) finns ingen koppling eller spärr mellan startfunktionen och varningslamporna. Det är alltså fullt möjligt att starta en överhettad motor utan oljetryck som inte laddar…

 

Men jordfel har jag lite misstänkt. Kanske är det ändå relaterat till oljetrycksvakten?

 

Usch, inte lätt att som nybörjare att felsöka sånt här som funkar ibland och ibland inte. Mycket lättare när det är heltrasigt! :(

 

/37737

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycksgivare för varningslampor brukar bara ha en enkel slutande funktion till jord när trycket är för lågt. Och vid start är ju trycket noll så lampan lyser då normalt, dvs ifall man inte har nån elektronikenhet så går alltså strömmen från plus via glödlampan och direkt till givaren som jordar. Och även om elektronik används så är nog givarens interna funktion den samma.

Det är märkligt att reläna klickar till utan att det händer nåt, när du trycker på start. Kanske är det bara glödreläet du hör för att startreläet inte slår till? Eller så slår solenoiden till hörbart via dess ledning 50 (sid 41), men solenoiden orkar kanske sen inte koppla ihop grova batteriplus 30 internt i motorn såpass bra/lågohmigt att motorn faktiskt orkar snurra?

Startmotorns solenoid slungar fram drevet via kopplingsarmen 14 i sajten nedan. Den kopplar rimligen även ihop den yttre grova anslutningen 30 med motorns släpkol&polmagneter. (Finessen med en sådan koppling är också att elmotorn börjar snurra först när startmotoraxeln är säkert hopkopplad med dieselns axel. Blir väl på sikt mindre kuggrassel-slitage på det viset. Syns iofs inte till nåt tecken på en sån koppling i sajtskissen nedan, men men. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746800-30-256.aspx

Hur som helst, hade nog försökt kolla spänningsfall på startmotorn.
Har du ingen multimeter så kan nog t.ex. en glödlampa kopplad mellan plus och motorminus (blocket) avslöja jordfel i batteri-minuskabeln. Lyser nog aningens svagare ifall det går mycket ström och ledningen faktiskt är dålig.

Dålig kontakt i jordledningar ger ju spänningsfall och därmed odefinierade spänningar i många olika kopplingspunkter samtidigt, och elektronik brukar kunna goofa på de mest underliga sätt om inte dess jordpotential är fastspikad till noll volt, precis som du är inne på. Och saker som drar rejält mycket ström ger ju också lika rejält stora spänningsfall vid given felresistans, och startmotorn är ju värstingen. Handlar om milli-ohm vid dess strömstyrka.

/ Thomas
Ps. Ändå svårare att felsöka vore ifall felet bara uppträdde typ var 20:nde gång, nu är det ju iaf mätbart närvarande för det mesta. ;) ds



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 juli 2011 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering.

Efter att ha gått över samtliga kablar och kontaktpunkter jag har kunnat komma åt med fuktutdrivande spray startar den nu i snitt en gång av tre. En klar förbättring alltså, men inte alls bra. Men det känns ju som att jag är problemet på spåren.

Men ett mycket konstigt fel kvarstår: Efter ganska exakt 10 minuters gång (när den blivit varm?) lägger varvräknaren av. Larmtestaren som fungerar perfekt när motorn startar slutar också fungera samtidigt med varvräknaren. Ibland, långt ifrån alltid, hoppar varvräknaren igång efter ca 5-10 minuter igen…

Blir så ledsen på det här. Det känns ju inte direkt som en motor man kan lita på och snart är sommaren över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inte helt ovanligt fel är att huvudströmbrytaren är kass, har den ett rött plasthandtag och är några år gammal bör den bytas. Den ger ett spänningsfall när man tar ut ström och kan ställa till en massa bekymmer.

En tillfällig lösning är att man micklar med brytaren ett antal gånger för att få ordentlig kontkat. Byter du brytare, sätt dit en som är gastät, den kostar mer men håller å andra sidan längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En huvudbrytare i samma låga kvalitet som dom med rötd nyckel.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag än mer förvirrad...

Menar ni att Blue Sea-brytaren för 650.- är skräp och brytaren från Hella för 335.- är så pass mycket bättre att det bara är att kasta ut den typ ett eller två år gamla Blue Sea?

Blue Sea-brytaren är ju också gastät och båda säljs av Seasea.

Blue Sea http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342

Hella http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5417

I min tidigare segelbåt hade jag en VP2001 med en vanlig enkel brytare med röd nyckel. Den hade suttit där sen 1988 och funkade perfekt 21 år senare.

Men jag lyssnar och lär! Ska ner och kolla Huvudströmbrytaren i kväll. Skulle det funka att koppla förbi brytaren med tex en startkabel för att testa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan tillfälligt koppla förbi med startkabel, men enklast är att lossa anslutningarna till brytaren och sedan ansluta dom på samma skruv och dra åt med muttern, då får man ordentlig kontakt. Passa på att skrapa med en kniv på kontaktytorna så de blir blanka och fria från eventuell oxid och fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju klart positivt att felfrekvensen minskat sen du sprayade. :)

Hur är den 16-poliga anslutningen vid motorn (nr 14 kopplingsstycke på sid 41) egentligen utförd, som en kontakt eller som en skena med förskruvningar?
http://www.kjelsson.se/Manualer/VP 2030 instr 10-2004.pdf

Kopplingsstycket 14 ovan är väl anslutet med 15. 16-polig anslutning på sid 42?
Här leds ju signalerna från både oljetryck och varvräknare så lite misstänkt är den väl.
Så även kontakten till 4. elektronikenhet, hur är den utförd? Kan du kanske lägga upp nåt foto?
Har du rengjort plus sprejat, eller bara sprejat ovanstående? Fuktutdrivande spray tar knappast bort tjocka oxidlager så mekanisk rengöring är ofta nödvändig.

Vet som sagt inte hur det ser ut, men allmänt kan man vid mångpoliga kontakter ha problem att avgöra kontakttrycket för ett enskilt stift. (Fjädern för stiftet/piggen i hondelen kan t.ex vara böjd eller haka sig så att kontakttrycket blir opålitligt dålig.)
Glappfel är svåra att felsöka men här är iaf ett urval av mina favo-trix: 
1. Kontakter: Tillverka ett enskilt hanstift med rätt storlek och testa hondelarna en efter en map friktion/kontakttryck. Ger ju samtidigt viss mekanisk rengöring.
2. Kontakter: Tätsittande hanpiggar i en djup mångpolskontakt kan vara svåra att komma åt för rengöring, ett gammalt djungelknep är då att tälja till en bit radergummi som täcker 2-3 kontaktpiggar i taget. Trycks sen på med våld så att de de spetsiga kontaktpiggarna gör hål i gummit, lite juckande polerar sen piggarna repfritt efterhand som man flyttar sitt rensverktyg.
3. Annat: Halvgenomskinliga kretskort kan motljus-belysas starkt ifrån foliesida respektive komponentsida så att minimala avbrott i folien plötsligt blir synliga. Belysningsknepet gör dessutom foliemönstrets kopplingar relativt komponenterna mer begriplig.
4. Annat: Görs mätningar med multimeter eller enkel glödlampa så skaka/pilla gärna på kablaget för att eventuellt avslöja glapp.
5. Kablar som rör sig pga motorvibbar eller flitigt flyttande tenderar att glappa nära sina kontaktanslutningar, ofta kan man då kapa en bit och på nytt ansluta till kontakten. (Sådana kablar bör f.ö. bestå av många fina kardeler samt ha progressivt gummiböjskydd som fördelar böjen till en stor snäll böjradie.)
 

Tror alltså att sprejandets goda resultat tyder på fel i de delar du sprejat, men att ytterligare rengöring kan behövas? Eventuellt sitter felet i nån del du inte sprejat men ändå råkat komma åt.
Skulle kollat huvudbrytaren* men koncentrerat mig på kablaget (sid 41-42) eftersom det ju redan gett resultat.
[Att varvräknaren ibland lägger av efter 10 minuter beror nog på värme, men kan även ha med batteriets laddning att göra.
Generatorers W-uttag är långt ifrån ideala som källor för varvräknare, är tex batteriet toppladdat med en modern flerstegs-nätladdare så ger den nästan ingen laddström alls efter måhända bara 10 minuters laddning!? Och utan riktig laddström blir W-uttagets signal erkänt vag och svårtydd för instrumentet.]

*) Felet tycks ju litegrann förutbestämt redan innan de stora spänningsfalls-skapande belastningarna (startmotor, glödstift) hunnit kopplas in? Ifall huvudbrytaren glappar såpass kraftigt så borde väl också andra små belastningar reagera, typ innerbelysning och andra instrument. Har du exempelvis en 10 watts innerbelysningslampa tänd och den lyser helt okej då du slår på motorpanelen (vid felläget då oljelampan inte lyser) så borde huvudbrytaren vara tillräckligt okej? Lyser innerbelysning dessutom skapligt även när startmotorn råkar gå så är den väl definitivt okej. Nåt sånt? 

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 juli 2011 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas-1, ska försöka svara strukturerat.

- Sprayandet har utan tvekan gett resultat! Nu startar den för det mesta, men då och då återkommer problemet. Men igår blev det klart bättre. Vi lyckades hitta generatorns jordanslutning till motorblocket. Den sitter i princip oåtkomligt precis under jordreläet för start och glödning. Jag trodde faktiskt att kabeln gick från generatorn till jordreläet, så svårt är det att se. Kabelns anslutning i blocket var ganska oxiderad, så där har vi säkert en stor del av problemet (men tydligen inte hela).

- Det 16-poliga kopplingsstycket är en rund svart kontakt, skruvad underifrån in i reläboxen. Det är mycket svårt att veta om den får kontakt ordentligt, men den har sprayats och rengjorts efter bästa förmåga. Det är nästan omöjligt att komma åt att rengöra den underifrån.

- Baksidan på instrumentpanelen är ren och fin. Det är sprayat, men det behövdes knappast. I princip omöjligt att komma åt att ta ett foto då kablarna är så korta att jag bara får upp panelen en liten bit.

- Övrig el, belysning, logg, ekolod, kyl mm fungerar utan problem och påverkas inte alls av startförsök.

- Huvudströmbrytaren verkar fungera felfritt.

- Men ett delproblem kvarstår fortfarande. Ganska exakt 9 minuter 30 sekunder efter start lägger varvräknare, instrumentbelysning och larmtestare av. Fortsättar jag att köra hoppar de igång igen efter ca 4 minuter. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, om den går på tomgång eller belastas hårt. Känns ju iofs som ett problem man kan leva med, men mycket mystiskt…

/37737

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart mystiskt fel, sådan regelbundenhet men utan relation till motorvärmen!?

Hmm ... sätter nog min slant på generatorns W-uttag. Trasiga lindningar kan glappa när de nått viss temperatur, hade själv en sk dynastart som regelbundet la av på samma ställe när jag lämnat hamnen, tog f.ö. ca 13 minuter från start.

Även på tomgång laddar det och strömmen värmer lindningarna. W-uttaget sitter på en av de tre faslindningarna och lägger just den av så laddar ändå de övriga två, så laddlampan behöver kanske inte tändas. Glappar generatorns batteri-förbindning så riskeras skador i lindningar/regulator, så jordfelet kan ju stärka teorin. Men varför instrumentbelysning och larmtestare också lägger av är iofs ändå ett mysterium, men men.

Själv hade jag DCvolt-mätt W-uttaget med en vanlig multimeter, kanske fås plötsligt noll volt då felet uppträder? Annars kan man kanske se en minskad tid ifall batteriet är extra urladdat, ger väl högre ström/lindningsvärme åtminstone vid lite högre motorvarv?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja jag vet att tråden är supergammal men jag lägger in ett svar ifall någon annan än ts och jag får samma problem. Jag har exakt samma symptom. Jag har felsökt i flera timmar och nu har jag (troligen) ringat in felet. Om jag kopplar ut eletronikenheten, den enhet som har larmlamporna för oljetryck, motortemp mm så startar motorn utan problem. När larmenheten är inkopplad så återkommer problemen. För mig så startade problemen precis som ts skriver men sen så vägrade motorn helt enkelt att starta. Dvs startmoton gick inte runt alls.

 

Nu återstår nästa fas i mitt felsökande. Förhoppningsvis är det "bara" glapp i kontakten i värsta fall får jag ge mig ut på jakt efter en ny startpanel (13.000 SEK) eller en ny elektronikenhet (3.500 SEK).

Båtreservdelar är svindyra!!!!! Kanske kan jag köra utan elektronikenhet om jag inte hittar en begagnad. Vet inte om det är värt att lägga så mycket pengar på en Penta 2020 i en gammal Vega från 1968. :-)

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...