Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Sliparn

Svälla

Rekommendera Poster

Hej. Jag lade i min furubåt för en vecka sedan i vattnet den har svällt ihop skapligt . Med det läcker på några ställen mellan borden fortfarande. Det har inte hänt så mycket sista dagarna, jämt flöde. Kan det ta över en vecka innan det blir tätt? Båten har legat på land i 6 år. Nyslipad och dränkt i linolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan ta över en vecka. Linolja gör att båten sväller långsammare, men håller sig å andra sidan tät sedan. Du kan smaska på lite Ettan över springan där det läcker från utsidan, det trycks sedan ut när båten tätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På slutet av 70-talet hade jag en folkbåt i trä, den fyllde jag upp till vattenlinjen en vecka innan sjösättning, så la jag blöta handdukar som jag höll fuktiga på borden ovanför vattenlinjen, fungerade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fyll inte vatten i båten på land, resultatet blir ett enormt tryck åt fel håll, kan orsaka skador som förvärrar läckaget.

Blöta handukar,mattor eller filtar är däremot bra.

Efter sjösättning kan man myra skrovet, fäst en behållare på en stång som räcker under båten, fyll behållaren med sågspån, vänd behållaren så att den tömms när den är mittunder båten. Spånen kommer att fastna i springorna och svälla där tätt på några minuter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inte myra skrovet!
Sågspånet kan dels hjälpa rötan att angripa borden eftersom risken är stor att den håller kvar fukt. Dessutom kan inte sågspånet komprimeras hur mycket som helst, varför risken är stor att friborden trycks loss när skrovet fortsätter att svälla i vattnet, vilket leder till mer/större läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med myrning verkar dela träbåtsfolket i två läger. Svårt att veta vilket. Är det någon som har någon erfarenhet av myrning? Som jag har läst så är det en jäkligt gammal metod. Jag ska vänta några dagar till med mitt läck blir det inte bättre så blir det nog lite myrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fina båten leget så länge på land skulle jag nog vänta lika många veckor, 4-5 i alla fall, innan jag ger mig på några åtgärder. Eftersom du sjösatt så sent och inte fuktat skovet först?

För alla åtgärder med sågspån, ettan, bra förslag material... kommer att sätta sig i springorna och hindra dem gå ihop naturligt. Avvakta alltså och se var du landar. Är hon dränkt i linolja tar det mer tid... tålamod måste man ha med träbåt.

Hade en segelbåt för länge sedan, den läckte ganska mycket första veckorna men i slutet på sommarn var hon relativt tät, utom om vi körde bidevind i hårt väder, då rörde hon sig igen.



Senast ändrad av Funkis | 05 juli 2011 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft en träbåt (liten mahognyseglare) anno datzumal, och begriper såpass att problemet med sjösättnings-läckaget väl främst handlar om att snarast slippa elpumpar, eller för den delen täta besök för handpumpning!?

Alltså den allmänna idén är väl att borden skall bli genomfuktade och därmed fritt kunna svälla ihop så snart som möjligt, då utan att nåt typ främmande oeftergivligt trängt in emellan borden?

Som sagt länge sedan det begav sig, men jag skulle nog vara benägen att prova nåt sprillans nytt på vissa av de värsta läckställena. Ettan verkar vara ett välbeprövat effektivt tätningsklegg som väl har hyfsad vidhäftning, men kolla denna video ...



Iofs dyra Stay Afloat tycks ju fästa utmärkt även vått, motstår sen vattentryck över stora läckhål utan att släppa etc.
Är väl egentligen avsett för akuta nödsituationer, inte träbåtars vanliga vårläckage, men ändå?
Skulle alltså i ditt fall nog vara benägen att prova klegget på en tydligt begränsad skrovdel (bordspringa) med stort läckage, bara för nöjet att få vara träbåtspionjär(?) vad gäller denna alternativa användning av nymodigheten. Och överblivet klegg kan ju sen sparas för ev nödsituationer.

Verkar ju inte tränga in särskilt långt då det kletas på inifrån, funkar tydligen genom närmast onaturlig vidhäftning. Kan väl därmed knappast hindra borden att bli våta och svälla fritt?
 
Bara en fundering ...
/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 05 juli 2011 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat hur mycket det läcker in. ca 10liter på 2min kommer in. Båten är 7.5 meter. Pumpen går i 12 sekunder så är båten tom. Det är bara och vänta och hoppas det blir bättre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är allt helt?
Inga dåliga/knäckta spant osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

har den stått på land i 6 år har den förmodligen sackat lite i formen, därav långvariga läckaget.

myra funkar bra på stora ekbåtar och fylla den med vatten till vattenlinjen på land var det dummaste jag hört!

du behöver trycka in lite ettan där du ser att det läcker som värst - fast utifrån.

smör eller latexfog funkar åxå i brist på annat.

den blir tät så småningom och nästa år blir det ännu bättre.

lycka till!!

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite: Hur enormt tryck blir det det trycket? Och hur ser sådana skador ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

trycket blir inte JÄTTESTORT , men tänk dej att fylla båten till vattenlinjen. 

 

tex:

4kbm är 4 ton massa. det är en hel del

1m från botten trycker 1mvp=1hg i vattentryck. inte så farligt

 

i bästa fall ryker samborden.

tjoff,tjoff

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fylla den till vattenlinjen är mycket möjligt att det är det dummaste du har hört...men det fungerade utmärkt för mig under flera år likaså för bekanta som idag har träbåtar, sen funkar det säkert lika bra med indränkta trasor ock så vidare, men dina råd färkastar jag totalt då dessa bara hindrar trät att svälla på ett naturligt sätt. alltså genom fukt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fylla den till vattenlinjen är mycket möjligt att det är det dummaste du har hört...men det fungerade utmärkt för mig under flera år likaså för bekanta som idag har träbåtar, sen funkar det säkert lika bra med indränkta trasor ock så vidare, men dina råd färkastar jag totalt då dessa bara hindrar trät att svälla på ett naturligt sätt. alltså genom fukt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

det var inte min mening att förolämpa dina beprövade metoder.

man hindrar inte svällningsprocessen nämnvärt genom att tillföra ettan eller motsvarande guck.

tänk dej att träet består av långa fibrer, så det fuktar igenom iallafall.

det man hindrar är att det forsar in vatten. sprickorna lever i en fuktig miljö hursom.

enda gången man fyller båten till vattenlinjen är när man lägger den i marvatten på svällning. med ekor o dingar funkar den kanon.

jag tror inte du vet så mycket om  träbåtar och att dina upplevelser ev. är någon annans som du missförstått. det är onödigt att ge såna råd ,då det kan få båtarna att spricka. 

och så kan vi inte ha det ?

frid broder//jonte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu, jag hade träbåt under 7 år och det tips jag skrev fungerade utmärkt, i segelklubben jag var med hade vi 8 st folkbåtar som vi behandlade på detta sätt, sen känner jag mig inte förolämpad p.g.a andras bristande erfarenhet och kunskaper som dina tips ger sken av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

ja, då konstaterar vi det.

..och återgår till kärnfrågan.

hur går det med svällningen? tätade den till sej?

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit mycket bättre sista dagarna. Jag hittade på lite läck här och där. Tog lite ettan och smetade på innefrån. Men det har svällt ihop bra totalt sett, pumpen går inte mycket nu. Så det ser ut att bli bra. Som ni skrev måste man ha tålamod..Men jag har en fråga till .Hur mycket bensin ska en b18 med dubbel weberförgasare ta. ?Tyckte det sjönk mycket i tanken efter en kort vända. Om man byter förgasaren kan man få ner bensinförbrukningen då? Eller hur funkar sånt.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...