Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Volvopenta400

Mest ekonomiska motorn till gammal selco sportbåt?

Rekommendera Poster

Hejsan jag undrar vad för motor som passar en selco sportbåt en vanlig gammal selco.

Motor ska vara så ekonomiskt som möjligt och får inte kosta över 7000kr .

Båten ska kunna plana ut och gå i en '' lagom '' hastighet så man kommer någon vart

Elstart eller dragstart spelar absolut ingen roll

vad för motor och hur många hästar?

Senast ändrad av Volvopenta400 | 04 juli 2011 | 23:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju svaret redan!

OM du lyckas hitta någon fungerande motor större än 30hk för 7000kr, är det den mest ekonomiska motorn inom ramarna för din budget. Själv har jag nog aldrig sett en motor större än 9,9hk för under 7000kr som fungerar... Saknas det en nolla i budgeten? wink

Det ligger 2 st Selco av den mindre modellen i sjön där jag bor, en med 55hk och en med 35hk. Den med 55hk går helt ok, den med 35hk är ganska trött...     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråådskaparen har inte riktigt förstått att båtar med stora snurror drar mycket bensin. Överväg byta till en Stortriss istället. En sån kan du få för 7000. Vinden är gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt på en 2 hkrare! Den drar bara 1 liter i timmen på maxgas. Mycket oväsen för så lite soppaåtgång.

Visserligen går det inte så fort, men det blir billigt med bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I annan tråd har ju redogjorts för vad den befintliga motorn drog, och alla är rörande överens att den är så snål att det nästan verkar otroligt. Att då kunna köpa en annan motor och sedan kunna tjäna in den kostnaden också förefaller en smula naivt. Det absolut billigaste är såklart att bara åka vidare med den motor du har, alternativt om du kan få någon att skänka en modern motor till dig. Även en snålbudget på 7000kr räcker till en jäkla massa bensin. Om du skaffar en annan motor och den otroligt nog skulle dra mindre bensin så får du köra dygnet runt för att spara in de 7000 kr du la på inköp.

Som också sagts i annan tråd; vinden är förvisso fri, men ska man kunna fånga den så behöver man segel. Och de är verkligen inte fria! surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren .. jag vet att detta redan är klargjort i en annan tråd bara undra hur min båt skulle gå i vattnet med en 35a

Kan passa på och fråga min båt sprutar oerhört mycket vatten bakom sig vad bror det på?

Den blir som en halvmåne som det sprutar vatten runt och luft i mellan och bakom vid riggen är det massa strålar på 3 meter som sprutar som ett V

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade liknande selco innan, hade 50hk mercury på, om det är den lilla sportbåten skulle jag nog köra 30-35hk på den min akterspegel sprack med 50hk, ändå är den la byggd för det, men 35 räcker, om du vill ha större så finns det ju motorer för 7000kr, jag köpte en mercury 85hk för 2500kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...