Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Skobedo

Flytta båt ifrån trailer till bockar

Rekommendera Poster

Hur gör jag det lättast med en 6m motorbåt som står på trailer just nu utan motor?

Har hyrt en trailer och dygnstaxametern tickar på blush

Eftersom jag inte har någon motor har jag ett överhäng i aktern och kan placera pallar längst bak ganska enkelt. Men hur gör jag sen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg rumpan på pallarna sen kör framåt,fyll på med pallmatrial och stöttor så båten inte tippar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som sunerotting skriver. Jag ställer vår och höst av min på bockar.

Ställer först under bockar under aktern, binder en tamp från knaparna bak till ett närliggande träd rakt bakom, kör mycket försiktigt framåt med bilen och ställer sedan under en bock till. strax framför mitten  på båten så att man kan komma till med trailern igen när man skall ha på båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ som jag fått tips om är att fästa spännband i främre knapar på båten, fäst sedan andra ändan av spännbandet i bak på trailern. Ställ bockar under aktern på båten. Sänk fören på trailern med stödhjulet (vagnen frånkopplad). Spänn spännbanden och båten dras akterut och kommer tippa ned på pallen bakom trailern. Successivt palla upp framåt på båten. Jag har inte testat detta själv men tror att det kan vara en effektiv lösning om man tex saknar träd bakom trailern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...