DavidN 2 Postad 4 Juli , 2011 Min fråga gäller korrekt lanterföring för segelbåtar. För segel - Grönt och rött framåt, vitt bakåt. För motor - Grönt och rött framåt, vitt framåt, vitt bakåt. Så långt inga konstigheter, men är min lanternkombination ok vid motorgång? Jag har: Rött/grönt framåt, vit 360 i masttoppen och vit akterlanterna. Det jag är fundersam på är att jag då har två vita ljus bakåt (topp och akter). Släcker jag akter ska det ju vara ok, men aktern är sammankopplad med röd/grön fram... (Jag saknar således vit ljus som enbart lyser framåt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Juli , 2011 du verkar sakna en vit lanterna som lyser enbart framåt. Din toplanterna är en såkallad ankarlanterna och ska kunna tändas separat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 4 Juli , 2011 Skärma av ankar lantärnan bakåt m en RF plåtbit m ex en slangklamma utv provisoriskt. En billig åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 4 Juli , 2011 På våran motorbåt tillverkad 2008 sitter det en 360 graders topplanterna samt en röd och en grön lanterna. Topplanternan tänds med övriga eller ensam men då med en annan knapp. Ingen akterlanterna på våran båt sådeles. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Juli , 2011 Har inte heller någon akterlanterna utan en som lyser 360grader hittils har ingen klagat. Antar att enklast för dig är att montera bort glödlampan från akterlanternan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 4 Juli , 2011 Jag har en gång använt min ankarlanterna i masttoppen som runtomlysande vit i kombination med styrbord/babordslanterna... detta pga av fallerande motorlanterna, tog du helt enkelt glödlampan ur ordinarie akterlanterna. Kände mig dock inte helt trygg med att gå för motor på det viset, detta enär att jag anser att 10 meter höjdskillnad mellan S/B lanternor och akter/motorlanterna kanske är i största laget för en båt på 8.35 meter? Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 5 Juli , 2011 Verkar vara vanligt att man har det så nuförtiden. Vi har en helt ny Selden-mast där de satt en rod/grön lanterna en bit upp på masten istället för en vit som vi alltid haft på andra båtar. Inga lanternaor i däckshöjd alls finns det heller orginal. Det är lagligt att köra så här men inte bra då den vita lanternan sitter 18 meter upp i luften. Vem kan se den när man är lite nära en augustinatt. Vi tänker sätta lanternor nere vid däck också och då byta glaset i masten till ett vitt så vi får lanternor som syns från alla håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 5 Juli , 2011 Oavsett var gångljusen är placerade får de inte skymmas av ett segel. Det gör att jag t.ex. inte kan använda försegel om jag samtidigt har motorn igång (=motorbåt) eftersom min vita topplanterna sitter halvvägs upp på masten. F.ö. skulle mitt mörkerseende försämras av ett upplyst försegel. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 5 Juli , 2011 Ta ner seglet när du kör med motor. Motorbåt ska väja för segelbåt enligt reglerna. Väjer du för segelbåt när du använder både motor och segel?? Hur vill du att en ren motorbåt ska agera?? Enligt högerregeln eller ska han se dig som segelbåt och alltid hålla undan???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Juli , 2011 Varför ska man inte få motorsegla??? Kör man motor får man givetvis köra därefter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 6 Juli , 2011 Hissa tratten i främre delan av båten när du går för motor och har seglen uppe så blir det inget missförstånd, inte för dom som kan reglerna ialf. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 6 Juli , 2011 @ Flayban: så gör man...hade glömt det ;-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser