Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
fremar

Kortare skruv för att fästa båtmotorn?

Rekommendera Poster

Vet inte om det är styrningen som ska flyttas lite eller om jag skulle behöva en kortare sån skruv som man vrider fast motorn med i akterspegeln. Har jag motorn svängd lite åt fel håll så tar stången till styrningen i den skruven när jag ska tilta upp motorn. Skulle kunna lösas med en kortare sån skruv då den är flera cm längre än vad som behövs egentligen. Går det att köpa kortare såna till en Yamaha 20 hk från -92.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte köpa nya så leta upp en mekanisk verkstad som kan förkorta dem åt dig. Så gjorde jag när jag förstörde gängan till oljepluggen, bad en mekanisk verkstad att slippa en M10 rostfri bult till en ny, bredare oljeplugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väl finnas att köpa nya i olika längder tycker jag, vet dock inte vad de heter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gängan är säkert metrisk fingänga. M14 x 1,5 mm eller något ditåt. Dra ut en av skruvarna så långt det går. Fortsätter man dra ut skruven så brukar brickan som trycker mot akterspegel lossna efter brukande av måttligt våld.

Ta med skruven till en välsorterad järnaffär Siverts i Stockholm t.ex. De har säkert skruv i olika längd med rätt gänga och sexkanteller insex-skalle. I värsta fall får du såga av till rätt längd. En nylock mutter ungefär plan med skruvänden borde funka som ersättning för brickan. Ev. kan du låta skruven sticka ut lite så att den biter i akterspegeln.

Sedan uppstår kanske problemet hur du skall låsa fast motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...