Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ljunghall

Nybörjarfråga: Hur förtöja 7,5 ton motorbåt?

Rekommendera Poster

Jag har nyss skaffat mig min första båt (en Storebro 34) som vi i dag förtöjer från scratch varje gång, dvs vi slår knoparna i fyra hörn varje gång vi lägger till. 

(Vi ligger med fören mot bryggan.)

Vi har fått rådet att göra i ordning färdiga tampar med ögla som vi bara kan lägga runt pollarna på båten när vi lägger till, för att det ska gå lättare/fortare. Det låter bra.

Frågan som infinner sig är vilka knopar man ska använda för att dra fast tampen i bryggan och i pålarna vid aktern. I bryggan finns inga ringar utan man surrar mot en liggande träbalk i bryggans framkant.

Bilden visar hur vi lägger till i dag. 

Tips?

post-10016643-1394236757,1435_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelt halvslag om egen part är en knop jag använder ofta. class=thumbimage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det verkar vara den eller pålstek som gäller. Själv tycker jag pålsteket verkar vara lättare att dra åt säkert, men ingen av dem är ju speciellt svår.

Smugglarsteket är himla snyggt, praktiskt och snabbt. Är den tillförlitlig vid förtöjning?

Senast ändrad av ljunghall | 04 juli 2011 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En rätt knuten smugglarstek håller som ett dubbelt halvslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För fasta tampar hade jag splitsat en ögla, samt använd schackel och ring. Tänk bara på brottgränserna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju vi nybörjare ... :)

Senast ändrad av ljunghall | 05 juli 2011 | 01:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har vi ju alla varit en gång - och nån gång måste man ju börja.

Splitsa är inte speciellt svårt på treslaget tågvirke. Hittade en sida via Googles - det finns fler.

http://www.teamtorskarna.se/splits.htm

Det svåra är som alltid att börja. Det är inte alltid ens jag får det bra fast det är 50 år sen jag gjorde min första splits. Skulle du splitsa själv och det inte blir så jämt och fint till att börja med, så spelar det ju egentligen ingen roll. Ta dom som blir sämst i aktern, så slipper bessevissrarna se det. wink Det är alltid intresant att klanka ner på andra, speciellt med sån men kanske inte är så bra på själv.

Jobbade ihop med en kille (som var duktig på att splitsa - han var för övrigt duktig på allt - från och till svensk mästare i knivtillverkning)

Han brukade alltid säga: han splitsar dåligt, men han rullar gott. (fast på norska)

Om splitsen inte blir så fin, så lägg den på golvet eller bryggan, sätt foten på den och rulla den ihärdigt fram och tillbaka. Splitsen kommer att se ut som ett mästerverk - åtminstone nästan. Hållfastheten är ok. 5 instick på nylon - och det är ju bommulsnylon du använder.

Nu finns det tampar med färdigsplitsade öglor att köpa http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1220&artname=

Det grövsta Hjermans har i katalogen är 16 mm som har en brottgräns på 4 600 kg. Det är ju per lina så det borde kanske räcka . Det är ju två linor i fören  och tre ev. fyra i aktern.

Hade jag gjort nya förtöjningar till min båt så hade jag tagit 20 mm, fast de gamla slitna som jag har är av varierande grovlekar.

Viktigt - åtminstone i fören  - är någon gorm av ryckdämpare. Jag hade i ert fall valt de av gummi, där man trär igenom linan i ena änden lägger linan några varv, tex 3, rumt dämparen och trär linan genom andra änden på dämparen.  http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1177&xartnr=5921&artname=

Jag skulle börjat och monterat förtöjningsändarna i fören. 

Lägg på den färdigsplitsade öglan på knapen. Avpassa ryckdämparna så att de är strax på utsidan skrovet. Se till att båten ligger på lagom avstånd från bryggan 30 - 50 cm. Man skall inte behöva hoppa för att komma ombord.

Man skall för övrigt aldrig hoppa eller slänga tampar på långa avstånd när man skall lägga till (mer än i väldigt nödfall) Går det åt skogen - gå ut och gör om. Riskera aldrig liv och lem bara för att någon stressar er.

Jag seglar i stort sett alltid själv. Det värsta man kan råka utför när man skall lägga till ensam, är hjälpsamma men okunninga människor, som egentligen bara vill väl. Och som är så stressade för att allt skall gå så fort.

Det finns ytterligare ett loklt/dialektalt uttryck som i översättning till riktig svenska säger: Lungt och sansat, mjukt och fint

Efter som ni hade en balk att lägga fast förändarna i, så slår ni änden, lagom uppspänd, minst två varv , gärna fler, runt bjälken. Sätt fast tampen med ett dubbelt halvslag runt egen part, dvs änden som går ut till båten. För att säkra änden, bänder ni upp en kardel strax utanför det dubbla halvslaget och stoppar igenom tampen i hålet. Fusksplitsning. Nu kan det aldrig lossna. och så gör ni likadant på andra sidan.

För att förtöjningarna inte skall glida på bjälken, kan ni ju sätta fast en träkloss eller tom skruva i en fransk träskruv på rätt sida om linan.

Sen gör ni lika dant i aktern. Förtöjningslinorna skall inte va allt för spännda. det skall gå lätt att lägga dom på knaparna. Eventuellt kan man ha en av linorna utan splitsad ögle som man justerar  uppspänningen med.

Om det är stolpar som är akterförtöjning är det inte nödvändigt med ryckdämpare där, men naturligtvis inte  heller fel. Nåt som hindrar att linan inte kan glida ner på stolpen vid fastsättningspunkten på stolpen  är inte fel. En krok  i lagom höjd på varje stolpe att hänga upp öglan på, när man är ute och seglar är heller inte dumt.

Har sett att man ibland spänner en lina mellan stolpen och bryggan en bit över vattenytan för att leda in båten på plats. Det är kanske inte fel det heller. Får man bara fören in mellan pålarna så styr linorna båten rätt in på platsen.

Man skall vara lat och göra det enkelt för sig - eller som man säger på utrikiska : KISS - Keep It Simple Stupid

Senast ändrad av toaen | 05 juli 2011 | 08:39

Senast ändrad av toaen | 05 juli 2011 | 08:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju ett rejält svar! :)

Tack för tipsen, men jag tror vi börjar med färdiga tampar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...