Gaidin 289 Postad 4 Juli , 2011 Nu har jag lyckats släpa ut min gamla motor från motorrummet ut till salongen, i veckan är tanken att jag skall bogsera båten till mastkranen och lyfta ut den och sedan lyfta in den nya. Backslaget på min YSE visar att vid 3000RPM går axeln i 1518 rpm (1:2) medan den nya YSB ger 980 RPM (1:3) Fråga: Hur stor skillnad kommer detta göra? Passar mitt gamla backslag på YSB och är det mycket jobb att byta eller är det propellern som är bäst att byta? Jag har ingen varvräknare så jag vet inte hur mycket motorn varvat tidigare men jag utgår från att propellern är korrekt dimensionerad. Jag vill ju inte behöva släpa ut motorn igen för att byta backslag, det var ett riktigt skitjobb och det blir väl ännu mer jobb att få in den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 4 Juli , 2011 Du kan få en vink om propellern genom programmet propcalc, ett gratisprogram. Det ger ingen absolut sanning men du kan ju se hur väl, eller illa, det stämmer med den propeller du har om du matar in kända parametrar. Det finns andra kalkylprogram också men gemensamt är att de bara ger en hint, verkligheten kan vara något helt annat än teorierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 289 Postad 5 Juli , 2011 Tackar! Men det vetekatten om jag antingen inte förstod applikationen eller så gav det mig inte den infon jag ville ha. Propellerberäkning är ju en ganska avancerad konstart. Det som händer är ju att min propp kommer att snurra med 30% lägre hastighet vid samma varvtal. Jag antar att jag kommer att köra med lite högre varvtal än tidigare men är hastighetskurvan linjär? Kommer min båt att gå 30% långsammare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser