Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
SorenD

Lutande Yamarin

Rekommendera Poster

Har en Yamarin 59DC med Yamaha F115 som lutar vid körning. Sperlar ingen roll om det blåser eller är stilla, båten lutar åt vänster. Viktfördelningen är nog att höger sida (styrbord...) har mest last, (jag och tanken) och vänster är sambon samt extra batteri. Så min sida vinner!

Fick tips om att motorn kunde vara felmonterad. Vid senaste servicen bekräftades det. Motorn sitter en knapp cm högre på höger sida mätt från ök akterspegel. Sedan sitter den även någon cm till höger om centrumlinjen.

Min fråga: Kan detta göra att båten går snett? Bör jag reklamera monteringen? Ursprungligen monterades motorn 2009 men en ny monterades i vintras efter att motorn stulits i höstas. Nya motorn monterades i samma hål som den förra. Lutande båt gällde även då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den felmonterad, skulle jag reklamerat.

Däremot lutar praktiskt taget alla planande båtar naturligt mer eller mindre åt vänster, oavsett hur rätt motorn sitter, pga rotationskraften från propellern. Så frågan är hur mycket av lutningen som beror på felmonteringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är 1 cm högre mätt från ök akterspegel betyder det att den är flera cm fel vid skeddan om du ser på kölen.

Med andra ord så kommer din båt att bete sig konstigt. Ta upp båten och gör om (Den ska vara i centrum.) Om den sedan kommer att ligga plant eller luta kan jag inte svara på, men fixa motormonteringen så kan du sedan utesluta det i alla fall.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående, fixa motorn först! Nyare Yamariner med 21 graders V är rätt känsliga för vind, last o propellerrotationen o personligen tycker jag dom är hopplösa utan trimplan även med rätt montorerad motor. Man får rejält förbättrade gångegenskaper med trimplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...