Erik61 0 Postad 3 Juli , 2011 Jag har en nyinköpt(bara gått 5 timmar) Honda 150 4takt som beter sig konstigt. Händelser 1. Vid körning i lite grövre sjö. Motorn tappar kraft(precis som om bränslet tar slut). Tillslut dör den helt och hållet. Efter att ha tömt vattenavskiljaren(dock inget larm) och väntat en halvtimme startar den igen. 2. Misstänker(kanske felaktig) problemen orsakade av vatten i min gamla(14 år) rostfria tank. Häller i k-sprit, tömmer fast bränslefilter samt bränskefilter på motorn och vattenavskiljare. Ser dock inget vatten i dem. 3. Provkör innomskärs en halvtimme utan problem 4. Ger mig ut i lite sjö igen. När jag stoppar(för att fiska) dör motorn på tomgång. Går ej att få fart på igen. Sjöräddningen :-( 5. I hamn och ca 3 timmar senare startar motorn direkt! 6. Rengör den fasta tanken(ser dock inget misstänkt). Häller på ny bensin. Motorn startar ej 7. Ansluter en lös bensintank direkt mot motorn(Har en ide om att motorn inte får tillräckligt med bensin då vägen är lång och via fast bränskefilter. Blåsan blir hård. Startar ej 8. Justerar slangklämman vid ingången till motorn då bränskeledningen ser lite klämd ut(bensin går dock igenom). Startar ej 9. 3 timmar senare ny test Startar!! Den fasta bränsletanken var full från början och nu finns ca 2/3 kvar. Tacksam för friska ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 6 Juli , 2011 Hej Erik. Eftersom det är en så pass ny motor har du väl garanti? Egentligen är väl problemet återförsäljarens och inte ditt, eller? Problemet verkar dock konstigt. Jag har faktiskt inte direkt några ideér, men problemet kan väl lika gärna ligga på elsidan som bränslesidan. T.ex. tändspolar kan ju börja krångla när de hettas upp eftersom motståndet (i elkretsar) stiger när temperaturen ökar. Nu är ju detta knappast problemet i ditt fall eftersom den inte torde stanna fast en cylinder skulle falla bort, men bara som exempel. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickelMadDoe 0 Postad 7 Juli , 2011 Hej Erik. Risken att en ny Honda inte skulle fungera riktigt tror jag inte stämmer. Men att du fått in vatten i motorn kan ju ställt till det en hel del. Du skulle nog behöva lämna in den till dem som sålde motorn till dig och berätta om vattnet som har trängt in från din fasta bränsletank.Så att de kan byta samtliga filter,kontrollera spridare och nolla databoxen då det garanterat ligger kvar en felkod som visar på vatten i bränslet.Om möjligt så kör med en lös tank tills du verkligen är säker på att det inte finns rost,eller vatten kvar i tanken. Lycka till med din motor! Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser