Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Stegad

Startmotorn stendöd - vad hände?

Rekommendera Poster

Hej. I dag var vi ute och plötsligt ljöd en varningssignal som jag tolkade som för låg oljenivå. Jag stoppade motorn, fyllde på olja. Men när jag skulle starta igen så var startmotorn stendöd. Inte ett knäpp hörs när man vrider på nyckeln. Men den elektriska choken fungerar, knäpper till, och allt annat är också ok som powertilt etc.

Lyckades till slut nödstarta motorn med snöret. Den gick utan problem in till hamnen. Men startmotorn är fortsatt död och knäpptyst. Motorn är en Selva 80hk 2takt 2004. Nyservad och nya reglage förra våren. Allt ser mycket fint ut och startmotorn har aldrig krånglat innan. Jag får för mig att det kan vara en säkring nån stans, men hittar som verkar trasig.

Alla tips mottages tacksamt.

Senast ändrad av Stegad | 03 juli 2011 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät om du har spänning fram till startmotorn när du vrider nyckeln. Har du ingen spänning är det troligtvis en säkring eller något glapp..kabel som lossnat. Har du spänning fram så har startmotorn lagt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska mäta spänningen i morgon. Om startmotorn har lagt av, borde det inte ha märkts några tecken på detta i förväg? Och borde det inte också höras ngt litet klick när man vrider på nyckeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...