pgh73 2 Postad 3 Juli , 2011 Om man köper båt av privatperson från EU-land/England och orginalköpekontraktet inte finns längre. Båten har säkert haft en del ägare osv. Hur visar man då att den har blivit momsad? Vilket papper ska vara ifyllt :-) /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtornet 1 Postad 3 Juli , 2011 Varför vill du visa att det har betalats moms på den? Om det rör sig om en gammal båt bör du ha ett köpekontrakt från ägaren så att du vet att den är betald och att han är ägaren till båten. Momsen är helt ointresssant Du bör även kolla upp så den inte är belånad. Senast ändrad av Fyrtornet | 03 juli 2011 | 20:12 Senast ändrad av Fyrtornet | 03 juli 2011 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 3 Juli , 2011 För annars så åker jag väl på att göra det när jag tar in den i Sverige? Eller har jag helt missuppfattat reglerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtornet 1 Postad 3 Juli , 2011 Att handla från en privatperson i ett EU-land är precis som att handla från en privatperson i Sverige. Hur ofta kollar man om det har betalats moms på en båt man köper från en privatperson i Sverige? Det viktiga är de punkter jag nämde ovan. Om den båt du nu ska köpa en gång i tiden har privatimporterats från ett icke EU-land och det skulle vara så att den personen inte betalat moms kan du iofs bli skyldig att betala den....men hur stor är den risken tror du?? Tror du att skattemyndigheten kommer att utreda din privataffär och ta reda på om moms har betalats.. säg 1982.. av annan föregående ägare. Den risken är obefintlig. Dessutom har skattemyndigheten inte en aning om att du har gjort en affär och köpt en båt utomlands...såvida du inte ringer och talar om det för dem förståss Senast ändrad av Fyrtornet | 03 juli 2011 | 20:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 3 Juli , 2011 Det känns som ts hittat ett båt i lämplig prisklass men att den då är omomsad och nu undrar om det är möjligt att undkomma momsen. Det fungerar precis som i Sverige, det är inte du som köpare som blir skyldig att betala in någon moms. Precis som om du som privatperson köper en begagnad företagsbil (omomsad), så vill säljaren ha in momsen också. Så när du i båtannonserna ser en båt med ett pris exkl. moms betyder det inte att du kan lirka till dig 20% rabatt, utan du får snällt ge säljaren det begärda priset momsen. Således behöver du heller inte oroa dig för att skatteverket kommer kräva papper på att momsen är betald heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 4 Juli , 2011 Hej Be om att få med originalkvittot från då båten nysåldes i t.ex England. Där står att momsen är betald om båten är nysåld inom EU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Juli , 2011 Hej. Tänkte tipsa som att forumet har en sökfunktion. Söker du på moms så finns det ganska många trådar där det begreppet ingår? Tänkte föra upp en av de senare där jag själv skrev lite.... www.maringuiden.se/forum/;thread=387065 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Juli , 2011 Jag har hittat en båt men undrade lite om reglerna, inte för att slippa undan något. Det är en X Yacht X-95 som ligger i England så sannolikheten är ju ganska stor att det köptes första gången i Danmark, den är från 1984. För övrigt ska jag söka än mer nu :-) här på MG. Jag undrade bara också om jag som köpare insisterar på att få ett papper som säger att den köptes inom EU och orginalkvitto inte finns, hur gör jag då? Och ja, risken är minimal att man åker på något på hemseglingen.... /Pär Senast ändrad av pgh73 | 04 juli 2011 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 4 Juli , 2011 Ett större problem är sen när du sticker söder ut igen i Europa t.ex. Myndigheter där är ibland väldigt intresserad om den är momsad eller ej.... Finns andra trådar här om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Juli , 2011 Är det så, så blir ju min fråga än mer aktuell. Tack för detta. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtornet 1 Postad 4 Juli , 2011 Håhåjaja...detta är ju rent nonsen. Så du tror att skattemyndigheten har folk ute som står vid gästbryggorna ute i Europa och frågar folk om de har betalt momsen på båten ?? Haha...folk ser spöken på ljusa dan . Kanske gäller om man köpt en ny båt och inte betalat moms. Som sagt..det existerar ingen moms när privatpersoner gör affär. Har du inget papper på att moms har betalats när båten en gång köptes ny av den första ägaren så är det inget att göra åt eller hur. Men varför skulle inte momsen vara betald? Om du åker till t.ex England och köper en ny båt så ingår ju momsen i priset som du betalar och då ska du INTE betala moms i Sverige. Om det nu mot förmodan skulle vara så att ingen moms har betalats när båten köptes ny så är risken OBEFINTLIG att du nu ska betala den. Så du kan nog lungt köpa båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Juli , 2011 Ok, tack för detta. Håll tummarna, affären tar förhoppningsvis fart denna vecka :-) /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Juli , 2011 ehhh.... mjaeeee.... fyrtornet kan ha rätt. Speciellt om du aldrig ska segla från Sverige igen sedan? Men så här var det när jag hjälpte några kompisar och seglade hem en båt från England ( begagnad, min vän var bara andra ägare vilket innebar att han hade fått första ägarens kvitto i origina, med momsbeloppet angivet klart och tydligt ) Vi stävar mot Frankrike som första hamn? Vi ser oss själva på en fransk uteservering. Men blir stoppade redan till havs, på franskt vatten, för att visa alla papper. De tittar flyktigt på pass, vi har en svensk tillfällig registrering - de kopierar den men flykitgt. Det som de står och diskuterar är momskvittot. Detta kopieras i två ex och alla detaljer skrivs in i ett formulär. Tar en god stund. När vi kommer iland upprepas det hela, exakt samma procedur. Jag skulle INTE ha velat köpt en båt själv med obefintlig moms och sedan gå in till fransk hamn. Men det finns ju andra länder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 5 Juli , 2011 Som sagt, det finns tidigare trådar om detta. Synd att du inte brydde dig om att kika på dessa. Och jag pratar inte om moms mellan privatpersoner, och jag pratar inte om Sverige, där det är ett icke problem. Utan när man ger sig utomlands! Då kan myndigheterna vara intresserade om den är momsad från början. Ledsen, kontroller sker....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser