Gäst Joie Postad 5 November , 2004 Hejsan! Har en vp151 A som jag skulle vilja kontrollera kamremmen på. Är det någon som har något tips på hur man kan kika på den utan att riva halva motorn? Är en utbytesmotor ifrån 1986 som sattes i år 00 men de tror inte att de bytte remmen då de som installerade motorn. Tacksam för tips........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 November , 2004 Är det inte smartast att byta kamremmen om man inte vet hur långt den har gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 5 November , 2004 Volvo rekommenderar 5 år eller 500körtimmar som utbytesintervall, om jag inte minns fel. En ny kamrem är inte dyr, och bilmotorns spänrulle går att passa på marinmotorn, OM det behövs. Notera dock att marinmotorns rulle är delvis i rostfritt, medan bilmotorns inte är rostfritt. Själv böt jag kamremmen på kompisens 360GLT Volvo, med B200E motor, för vi misstänkte att den var i bytestid, rulle rem kostade 44,40euro. Den gamla remmen var körd minst 40000km, kanske även 100000km, men det var omöjligt att säga utvädigt i vilket skick den var, för den såg lika ut som en 108000km körd rem... Själv böt jag alla tänd-delar, kamrem spänrulle och andra små slitagedelar till min AQ171A, då jag renoverade upp den. Remmen och rullen blev att kosta under 50euro, då jag köpte dem som bildelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser