Gäst Beeblebronx Postad 2 Juli , 2011 Vi är i sökartagen efter en båt. Jag och tjejjen vill ha en motorbåt för max 100 000. *Den ska rymma mig och tjejjen *Den ska kunna ta två övernattande vänner i egen ruff *man ska kunna vara ombord även regniga dagar *det ska vara bra gemensamhetsytrymmen. finns det nåt som uppfyller ovanstående? länka gärna mvh Andreas *den ska vara relativt underhållsfri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 3 Juli , 2011 En äldre snipa med akterruff kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 3 Juli , 2011 Låter som akterruff .... kolla på Örnvik 660, Albin 25, Krabat 740 ...eller som någon skrev en äldre snipa. Men 100 000 kr är snudd på snävt på de krav du har. Det blir en äldre båt som sannolikt inte går fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 3 Juli , 2011 Marieholm 24 skulle kunna funka och går fortare än en snipa eller Albin 25. Alternativet är att jämka på 2 separata ruffar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 4 Juli , 2011 Folkparca? Eller, den snabbare varianten Parca 22 - fast den har sämre akterruff pga motormontaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 Juli , 2011 Tack för alla goda råd Krabaten och albin 25a är nu på min lista. Uttern 690 verkar trevlig men törstig (men rätt snabb) Folkparcan verkar lite trång? sen är en B18 inte min högsta dröm. Edit: Örnvik 660, ja den verkar trevlig. Lite trång kanske? Vilka snipor finns? Senast ändrad av Beeblebronx | 04 juli 2011 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 4 Juli , 2011 Om du tänjer budgeten en aning så kan du få en sån här: http://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_26_32498791.htm?ca=11&w=3 Visst är det bensinmotor och ingen riktig toa, men det är en bra båt med gott om utrymme. Och det går ju alltid att uppdatera den efterhand. Min erfarenhet är att det tär på tålamodet att bo för trångt. Om ni bara undantagsvis är fler än två ombord så kan säkert en mindre båt fungera bra, men i Nimbusen har ni en rejäl dubbelsäng i aktern och slipper bädda ner bordet i fören till vardags. Annars kan jag bara instämma, Marieholm 24 eller Krabat 740. Kan man leva med en ruff och midkabin så finns det ju några till att välja på, t.ex. Nimo 22. Alla dessa båtar är ju ganska gamla så relativt underhållsfri får man kanske tumma lite på. Har man tur så klarar man sig, har man otur kan det bli en del jobb. Det är nog en klar fördel om man kan klara de mesta reparationerna och uppdateringarna själv. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SiNteXX 1 Postad 4 Juli , 2011 Hej Andreas, Jag är också på jakt efter en båt med ungefär samma krav som du har fast med skillnaden att jag är ensam med tre barn och vill kunna övernatta på båten med någon kompis med också. Jag har bara nybörjar inlägg i ämnet men väljer att kommentera ändå Jag har försökt att finna en båt för max 100.000 men lämnade snabbt de tankarna och höjde min beloppsgräns till runt 400.000. Som jag ser det får du nog ingen halvstorbåt för max 100k som dessutom är relativ underhållsfri... Nu när jag tänker efter så är det kanske skillnaden i våra krav rätt stora... typ en skillnad på 4 kojplatser, men... äh, jag klicka på Skcika ändå nu när jag har skrivit något. Lycka till med letandet och återkoppla gärna i tråden så man får reda p åvad det blev.. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Juli , 2011 Frågan är var ni vill lägga ribban för 100K hittar du en båt med dubbla ruffar men det blir lite campingstuk hur ni än gör för 400k får du en flytande sommarstuga med varmvatten o gummijolle till ungarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 Juli , 2011 300.000Sek och 400% är ingen dålig ribbhöjning. Sommarstuga finns redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 5 Juli , 2011 Finnsport 650 borde man kunna få ganska billigt och man kan sova fyra helt ok. Inte direkt världens roligaste båt, men kanske kan vara något som passar dina kriterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 5 Juli , 2011 Uttern 690 kan du snudd på glömma. Kojerna i akteruffen lämpar sig om möjligt till barn men absolut inte vuxna. Om jag inte minns fel är de smala och inte fullängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 5 Juli , 2011 Uttern 690 kan du snudd på glömma. Kojerna i akteruffen lämpar sig om möjligt till barn men absolut inte vuxna. Om jag inte minns fel är de smala och inte fullängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 Juli , 2011 Tack för inputen. Sen går bensinmotorer bort. Vill gärna ha en förbrukning av 0,5l/M, Hastighet är inte viktigt vi glider gärna i makligt tempo, vi trivs på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 Juli , 2011 Urvalet krymper, som jag ser det så är det nästan bara Albin 25 eller Krabat 740 kvar. För att komma ner i 0,5 l/nm så behöver du en mindre, frisk dieselmotor. Den här kanske kan vara något? http://www.blocket.se/sodermanland/Krabat_740__1978_34707740.htm?ca=11&w=3 . Jag är alltid skeptisk till helrenoverad, det känns som ett väldigt rymligt begrepp. För att det ska vara värt någonting så behövs någon form av bevis (kvitto eller motsv.). Förhoppningsvis är motorn i alla fall fräschare än en som bara fått oljebyte ibland. Här får du ju dessutom en reparationsbank på 15000:-! Det fanns någon annan Krabat med MD21, med den tror jag det blir svårt att klara 0,5l/nm. Marieholmarna går ju bort helt, de har ju nästan uteslutande bensinmotorer liksom förstås alla med snurra. Just nu hittade jag ingen som var prisvärd, men en rymligare båt skulle kunna vara en Rospiggen 28. Kanske inte världens vackraste snipa men kriterierna var tuffa! Eller kanske den här: http://www.blocket.se/stockholm/Iw25_78_33858976.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 Juli , 2011 Tack Maximarcus för goda tips. Jag kanske har en skruvad smak men IW-25:an var fin, och den ligger i närheten av sommarstugan. Jag ska kika på lite snipor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 7 Juli , 2011 Man kan in många fall betrakta sittbrunnen som ett helt ok sovutrymme, och då ökar ju urvalet en hel del. Att hitta en billig dubbelruffad båt som inte kräver för mycket pyssel är nog tyvärr bara att glömma, de flesta båtar i den priskategorien är ganska gamla och kräver ett visst årligt underhåll om man vill ha dem i gott skick. Detta kan man dock se som en fördel eftersom man själv kan styra vad man vill lägga sina pengar på, köper man båt för 400 000 SEK och dylikt så blir kanske inte ekonomin lika flexibel och det är heller inte säkert att man är nöjd med allt på en sådan båt. Detta kan då leda till att man ändå får göra kostsamma investeringar. Det bästa när det gäller båtköp är väl att fundera på hur den skall användas, hur ofta man kommer åka och hur mycket tid och pengar man kan lägga ner på den. En båt kostar pengar alla årets månader i de flesta fall även om man bara nyttjar den 3 - 4 månader om året. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 7 Juli , 2011 Är inte Winga 25 en ganska fin båt? Har fått för mig det... Exempel:http://www.blocket.se/stockholm/Winga_25_34177284.htm?ca=11&w=3 Det fanns flera andra, både billigare och dyrare, på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 7 Juli , 2011 Visserligen lite dyrare än vad ni tänkt er, men ändå en kanonbåt: http://www.blocket.se/goteborg/Maxim_26___79_34749582.htm?ca=15&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 8 Juli , 2011 Winga 25 är klart en kandidat. Jag tittar på ett antal båtar nu, utbudet är ganska stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 11 Juli , 2011 Det blev en fin Albin 25 Delux. Den svarade bäst mot mina krav, prismässigt ligger dom bra. vi var spekulant på fyra exemplar Men några protningar från 120 till 80 tusen som det stod i någon tråd är nog inte möjlig. I alla fall inte på DL-modellen. Vi har loggat 15 motortimmar så långt och trivs toppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 11 Juli , 2011 Grattis till båtköpet. Lät som ett ganska klokt val tycker jag. Bra att du satsade på deluxen som har 3 cyl diesel. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser