weeklund 0 Postad 2 Juli , 2011 Hejsan! Har nyligen köpt mig en gammal liten sportbåt, tydligen självgjuten enligt tidigare ägare. På den sitter en Archimedes Penta 550X, vilket jag läst mig till ska vara någon fabrikstrimmad modell? Kallas väl även för Offshore eller nåt? Olja byttes förra sommaren av ägaren och även några bussningar. Har satt på trimfena från Clas Ohlsson för att få den att gå mer stabilt, då den har lätt för att luta ibland när man gasar och för att den ska plana lättare. Har även ställt upp vinkeln på motorn till max, men har inte fått den att plana som den ska ännu. Ställer jag vinkeln åt andra hållet så dras nosen på båten ner vid fullgas. Vad mer finns att göra för att få den att plana bättre? Är väldigt dålig på motorer, men misstänker även att en av dom tre cylindrarna inte fungerar vid max gas - då den har mer att ge och ibland får sig en knuff när man gasar från lite mer än 1/2-gas till maxgas. Hur ska jag göra för att kolla så att det stämmer? Kan det kanske hjälpa med att ställa in förgasarna, och hur gör man isåfall det? Man kanske rent utav skulle ta isär och rengöra dom. Ett annat problem är att när man backar så slår inte klorna ner och håller fast motorn, utan den hoppar upp ifall man gasar lite lite för mycket. Vad ska man göra för att förhindra det? Räcker det med att smörja upp någonting kanske? MVH Simon Senast ändrad av weeklund | 02 juli 2011 | 19:36 Senast ändrad av weeklund | 02 juli 2011 | 19:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weeklund 0 Postad 2 Juli , 2011 Bild på motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weeklund 0 Postad 2 Juli , 2011 Bild på motor med kåpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 2 Juli , 2011 Hej, Varför vill du inte få ner nosen vid planing, det är väl det som brukar ske...? Flytta in riggen emot akterspegeln så att motorn trycker ner fören. Hur lång är båten? Ser rätt flatbottnad ut, känns spontant som att den borde plana lätt med 55hk utan trimfenor. Hur ser tändstiften ut, gnista på alla tre? något som är extra blött? Vet inte hur rigg-låsningen ser ut på din motor men alla gamla motorer har dock inte automatisk låsning vid back. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weeklund 0 Postad 4 Juli , 2011 Alltså den trycker ner nosen och börjar gå tungt i vattnet, men har inte märkt av det idag. Däremot drar båten åt vänster när man börjar komma upp i högre farter, hela båten börjar luta åt vänster. Vad kan vara fel? Vet inte hur lång båten är. Ska mäta imorgon! Idag när vi körde så hördes det en liten smäll vid nästan maxgas och då fick motorn ganska mycket extra skjuts, gissar att ena cylindern gick igång då? Borde det räcka med att testa byta tändstift kanske? Det ska finnas backspärr på denna iaf. Ska testa smörja upp den någon dag framöver, om jag förstår mig på hur den fungerar! Senast ändrad av weeklund | 04 juli 2011 | 02:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Juli , 2011 Att båten lutar/drar snett brukar kunna regleras med en liten fena som sitter på zinkanoden bakom propellern. Genom att vrida denna lite grann så styr man detta. Vet inte vad felet kan vara med din motor men man får väl börja med de enkla sakerna och utesluta dem. Om du kan se vilken cylinder det är som eventuellt misständer så kan du flytta runt stiften och se om problemet flyttar sig. Om något stift är mer blött än de andra... Likaså med tändspolarna. Kan också vara på bensin sidan, du kanske har fått skit i någon förgasare som ligger och täpper till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 4 Juli , 2011 Angående felet kan jag bara hålla med de förra inläggen, kolla vilken cylinder som tänder ibland, justera trimfenan för rakare gång m.m. Dock skulle jag komma till att du skall vara rädd om motorn du införskaffat, Archimedes/Volvo Penta är en blivande svensk raritet speciellt din version 550X. Du har kanske läst detta inlägg: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112145&highlight=550X Lycka till med den! Senast ändrad av df90 | 04 juli 2011 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 Beträffande backspärren så ska det finnas ett litet vred framtill på själva upphängningsbygeln som skall vridas åt vänster för att låsa backspärren. Jag har hittills haft två olika Archimedes monterade på båten med den konstruktionen, en 350 och en 550. När man fäller ner motorn så kan man , i uttrimmat läge, få stå och ruska lite på den tills backspärren klickar fast och därefter låser man den med vredet. Har man motorn fullt nertrimmad mot skrovet så brukar det funka av sig själv, har inte funderat på varför. Jag har haft båda motorerna uttrimmade max och då fått upp nosen en aning samt högsta möjliga toppfart så där tror jag att du är helt rätt ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weeklund 0 Postad 23 Augusti , 2013 Hej allihopa! Har köpt mig en vattenskoter och funderar därför på att sälja motorn (Archimedes Penta 550X) eftersom det tydligen ska vara ett litet i värde i den? Så jag tänkte höra här ungefär vad den är värd? Finns det inte någon här som är intresserad så får jag iallafall ett hum för vad jag kan lägga upp den på blocket för. Eftersom jag köpte en vattenskoter har jag inte hunnit fixa problemet med att den förmodligen misständer på en cylinder, eftersom man mellan halvgas-fullgas ibland får en puff med extrafart. Har förstått att man behöver en sugklocka för att kunna ställa in förgasarna och fixa problemet? MVH Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser