Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
blomman17

johnson seahorse 4 hk dör efter en stund.

Rekommendera Poster

Hej! har en johnson seahorse 4 hk från 74 som jag precis har lagat kylningen på. Nu har jag andra problem... När jag provkörde den så startade den fint, men dog efter 10-20 sekunder, jag väntade ett tag och sedan försökte jag igen. Den startade fint, men dog åter igen efter 10-20 sekunder. så här fortsatte det. jag har rengjort förgasaren och försökt ställa in skruven på förgasaren, men det hjälper inte. Är det någon som har något tips?

mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det finns ingen ternostat, motorn går heller inte varm. Men skulle en termostat kunna ha något med det att göra? Är inte så erfaren när det gäller båtmotorer.

mvh anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip ingenting.

Beväpna dig med den burk startgas och kolla om det går att hålla liv i den något längre med denna.

Om så är fallet sitter felet på bränslesidan, annars tändningen.

Var försiktig med startgasen, då den inte innehåller den för motorn nödvändiga oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen separat tank och luftskruven är öppen så det kan det inte vara. Skall prova med startgasen och pröva hur om den går då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liknande fel råkasde jag på en gång, och det var kondensatorn som började leda ström till godset när den blev varm. Efter att den blev utbytt så gick motorn fint. Ett billigt fel, men ack så förargligt.

Lycka ti..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det skulle vara möjligt eftersom eftersom att jag misstänker att det är något med tändningen. Stiften är blöta när jag tar av dem och det borde väl vara ett tecken på att den får soppa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om startgasen håller den vid liv(prova inte mer än några skunder - ingen smörjning), så kan det vara gammal soppa, vår Yamaha 3,5 håller på och stannar i tid och otid med fjolårsbensin i tanken, ny frisk soppa gör susen på den gamle trotjänaren.

Har även varit med om en tändspole som slutade fungera när motorn blev varm.

Går den bara med choken så kan munstyckena i förgasaren vara igenbeckade av gammal tvåtaktsolja, då behövs en grundligare rengöring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ny bensin i tanken, men det hjälper inte... skall göra en grundlig rengöring av förgasaren idag, har endast blåst ur den innan. Hjälper inte det så tror jag att felet ligger i kondensatorn eftersom att när man tar av stiften så är de blöta av bensin, precis som om den inte tänder.

/anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det löst! det va som du sa, gammal olja som hade bildats til en klump och satt sig i ett munstycke. Nu går han som en klocka igen! Tack så mycket för all hjälp jag fått!!

mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...