Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
streamline

Törs man köpa Yamaha från 78 ?

Rekommendera Poster

Jag funderar på en Ockelbo T16, båten är i ett kanonskick men motorn är en YAMAHA 55hk från 78. Den har endast en ägare . Motorn är servad och välskött, lite skavanker utvändigt finns det naturligtvis men i det stora hela verkar den fin för åldern. Jag har testkört båten och det var inget fel på motorn, den har gått ca 70% sötvatten och 30% saltvatten. Trots att den ser bra ut så är men ju lite skeptisk till en så gammal motor, finns det delar att få tag på, finns det något man bör kolla upp lite extra, är det helt enkelt dumt att satsa på en så gammal motor?

Som sagt så är själva båten i toppskick, fin fågelsta 30 vagn ingår. priset är 25000:- (ej prutbart)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå isär delarna var för sig och sätt ett pris på dem. Vad kostar, båten, trailern och motorn? Lättare att värdera motorn om man har ett pris på den. Det finns en mängd gamla motorer som går och går men den kan ju också gå sönder imorgon, det vet man ju inte. Om du har möjlighet så ta ett komp-prov på den. Jag har själv en 70hk ifrån -79, har haft denna i ca 5 år och så länge den går så går den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ska be om att få göra ett komp-test, sen är det som du säger, den går så länge den går. Nuvarande ägaren är drygt 70 år och har ägt både båt och motor sen ny. det jag vet är att den har gåt ett fåtal timmar dom senaste 5 åren. Man kanske inte ska haka upp sig på årsmodellen om komptest är ok, jag antar att den är relativt lungt körd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...