Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
TT71

VP D6-310 från 2004 med 1.000 timmar?

Rekommendera Poster

Håller på att titta efter en Aquador 26:a och har då trillat på ett ex från 2004 som har en VP D6-310 som har 1.000 gångtimmar. Tycker det låter mycket då de flesta ligger på kanske 300 timmar även om den skulle vara välservad. Priset är givetvis lägre men vågar man ta risken?

Tacksam för svar från mer motorkompetenta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att det skulle vara något fel på den. Kustbevakningen har jag hört kör 5000 timmar innan de byter motor.

Och vad ska inte taxibåtar gå o s v. Är den servad, går bra så är det inget som helst fel på den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller att timmarna borde vara nåt att vara orolig för. Jag vet att en båtmotor får jobba hårdare än den i en bil, men för skojs skull kan man ändå jämföra lite. Jag skulle kunna tänka mig att 50 km/h är en rimlig snittfart under en bils liv, grovt uppskattat förstås. På 1000 timmar kommer man med andra ord 5000 mil, vilket ju inte är speciellt mycket. Låt gå att motorn får jobba hårdare i båten, men det ger ju lite perspektiv. Alla timmarna i båten är förmodligen inte på högsta belastning heller. Jag har en bekant med en Aquador 26:a, hans snittfart är nog jämförbar med en snipa.

Om man inte lyckats åka mer än 300 timmar på 8 år så kan man ju inte ha något brinnande intresse för att åka båt...jag har familj, mc, sommarstuga, villa och tre båtar och kör betydligt mer än så!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och sen kanske detta är en mer ärligt beskriven båt/motor än alla lågtimmarmotorer som existerar. Ett fenomen som inte bara är kopplat till båtvärlden.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns en logg som avslöjad hur många distans detta är fördelat på. Timräknaren startar så fort motorn startar.

Du kan ju även fråga lite om hur han har kört med motorn. Brukar han låta den gå en stund innan han gasar på eller är det starta och järnet direkt, Får den gå en stund innan han stänger av den när han kommer till bryggan. Och vilket marschvarvtal brukar han ligga på när han åker. Ska inte ligga över 10% under toppvarv.

Man kan väldigt snabbt slita slut en motor genom att kallstarta den och ge järnet direkt, varva så mycket det bara går och sen stänga av motorn direkt när man kommer fram. Struntar man sen i att byta olja och filter regelbundet så är det skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en motorspeciallist på Scania för något år sedan och de beräknar att motorerna ska hålla 90-100 k  mil innan en renovering behövs så jag skulle inte vara orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra svar! Slutsatsen är väl att det inte är någon fara så länge den är väl servad etc. Att verifiera detta går kanske men knappast hur den är körd då den verkar ha varit uthyrd också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag under 1500 rpm de första 10 minuterna vid kallstart och går ner under 1500 rpm minst 5 minuter innan jag slår av. Undrar just om en uthyrd båt blir behandlad så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att priset är lägre. Hur mycket lägre? Min åsikt är att den ska ligga ca 150000-200000kr under de andra. Ha då i åtanke att båtmarknaden idag är helt stendöd. Kolla begärda priser på blocket och dra av 70000-100000kr för det är ungefär vad man får för sin båt idag om man ens hittar någon som vill köpa överhuvudtaget :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat några exakta referensobjekt men den ligger nog en 150 TSEK under skulle jag tro. 26 ht -04 med priset 835 TSEK. Den känns dock sliten så jag skippar nog denna och går för en nyare 23 fotare istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...