Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Önskar hjälp med nya värmesystem.

Rekommendera Poster

Vi köpte en motorbåt i somras, och vill nu bygga om värmesystemet en del.
Och önskar därför hjälp med hur man gör, och vilka delar man kan/ska använda.

Vad gäller det fasta värmesystemet så är vi nöjda, vi har en AGA gasolpanna med vattenradiatorer i båten.
Det vi vill ändra är bl.a. defroster till rutorna i styrhytten, samt värme till varmvattenberedaren när vi ligger still.

För att få varmvatten när vi ligger vid gästhamn, har jag tänkt koppla in en elpatron som tidigare suttit i en husvagn. Den heter Primus 8085, och är på 2000W i tre steg.
Idag så är det gummislang (16 eller 19mm innermått) som går från motorn (Perkins 6-cyl.) till varmvattenberedaren. Jag har tänkt att bara kapa slangen och koppla in elpatronen där. Dessvärre så värmer man ju mororn samtidigt, gör det något?
Behöver man en separat cirkulationspump?
Emottager tacksamt tips och idéer på hur detta görs bäst.

För att få värme på rutorna, har jag bett en bekant att göra ett värmebatteri med flänsar.
Storleken på det är 45cm långt och flänsen är 10x10cm, hoppas att det räcker i storlek.Tanken är att även här, kapa gummislangen ock koppla in batteriet.
Kopparrören i värmebatteriet är 12mm, gör det något att de är mindre än slangarnas diameter, som är antingen 16 eller 19mm?
Tänkt att dra en slang utifrån och in till batterilådan, sedan en slang (t.ex. 55mm) från batterilådan upp till rutorna. Vet att jag sett vita runda rör, som man kan lägga under rutorna och som sedan blåser upp värmen på rutorna. Finns även kabelkanal 18x75mm, kan man använda sådana annars?
Har tänkt sätta en datorfläkt i batterilådan, som ska blåsa luften. Räcker den?
Någon som vet var man kan hitta dessa rör?

Emottager tacksamt tips och idéer på hur detta görs bäst.

Är som sagt mycket tacksam för de tips uch idéer som vi kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurigt det här med värme...

För mig själv så har jag tänkt så här: Man gör två vattenkretsar där värmen ut i båten är en krets och värme till defroster och vv-beredare är en krets. Mellan dessa sätter man en värmeväxlare så att du kan få ut värme i båten även via motorn. I hamn kanske en elvärmare i samma krets?

Många nya vv-beredare har redan en doppvärmare installerad men du kan säkert göra som du skriver... lite krångligt bara för om du inte samtidigt ska värma motorns kylvatten i onödan så måste detta kopplas smart via en shunt / vred som kan stänga till mot motorn... glöm inte den sedan... du behöver en cirkulationspump för normalt så drivs vattnet runt av motorns pump.

Gångvärme finns färdiga och det är nästan inte värt mödan att göra en själv men har du en så är det ju klart. Den sitter på samma vattenkrets som vv-beredaren och du bör väl ha en y-koppling med vred så att du kan styra vilken av gångvärmen eller vv-beredaren som ska få mest värme?

När det gäller blåset från gångvärmelådan så har de färdiga lösningar relativt kraftiga fläktar så jag undrar om det räcker med en data-fläkt, de är driftsäkra men inte så bra blås kanske?

Berätta gärna om din installation när du är klar. En liten firma som kan sådant här, som jag anlitat med bra resultat, är Bilmarintrim som ligger utanför Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 mm låter väldigt litet. Det funkar säkert när det är motorn som trycker runt vattnet, men när du kör kaminen så kan det bli för trångt. Jag skulle rekommendera att skaffa ett färdigt värmepaket med fläkt och allt.

Du bör inte dra upp ledningarna till rutan, då hamnar de högre än expansionskärlet i kaminen, som ska vara högsta punkten i systemet. Värmepaketet ska sitta lågt, och sedan leder man luft därifrån.

Så här har jag ordnat mitt system:

Primuskamin gångvärme, allt i en slinga med konvektorer och värmeväxlare med luftledningar upp till vindrutan. Ledningarna från motorn och kaminen möts före slingan, och där reglerar jag med kulventiler varifrån varmvattnet ska komma. Slingan är lång och knökig, så jag har monterat en extra cirkulationspump från kaminen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...