Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Corvus_corax

Tvärstopp mitt på fjärden

Rekommendera Poster

Jahopp problemen tar visst alldrig slut.

Igår blev vi mirakulöst räddade ur en knivig sits av riktigt hyggliga och trevliga människor ur vår knipa.

Efter ett par fantastiskt sköna dagar ute i bulleröreservatet så knallar vi sakta hemåt, problem med igensatt kylsystem för kylning av avgaslimpa. Vi knallar på sakta med cirka 2500 rpm och ständig koll på motortemp. Handpåläggning på avgaslimpan för extra värmekoll och allt funkar väl.

Vid överfarten över nämdöfärden cirka halvägs så händer det.

Tjoff motorn dör, inte sakta avdöende som vid soppatorsk utan plötsligt som att vrida av tändningsnyckeln. Komplett stendöd utan liv, startmotorn surrar som fan och efter stund hostar den till något men startar inte.

Vad är fel hmmmm bränsle finns i annat fall drar den mer än 4liter per distans. Har dragit cirka 1,2 - 1,5 tidigare.

Nå motorn är komplett stendöd.

Nu sitter jag o lurar på vad som kan vara fel.

Tändning ?

Bränsleproblem ?

Ventilproblem ?

 

Var ska man börja rota med eländet ?

 

Är det någon som har en god idè ?

Jag tar tacksamt emot förslag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla tändkablar som ligger och jordar mot motorblock?

Fördelardosa kass?

Helt plötsligt totalt snedställd tändningsinställning (tänkte på den drastiskt ökade bränsleåtgången bl a)?

Kabel som lossat från batteri?

Spricka i bälgen från limpan, som sprayar vatten över tändstiften (själupplevt, svårt att upptäcka. Upptäcktes när jag gjorde gaspådrag och brorsan kollade motorn...)?

Igensatt kylvatteninsug, som gjort att motor gått helvarm och därför dött (mycket hög risk för impellerpaj i så fall)?

Jaa... Det var väl vad jag kunde komma på nu... Följer med intresse om detta, eller något annat tips kan hjälpa dig att lösa problemet så att ni får fler sköna båtstunder nu i sommar...Lycka tillsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på vad det kan vara, är det bara jag som inte vet vad det är för motor vi pratar om? En god idé är dock att försöka ta reda på om det är bränsle eller tändning. Gnid på startmotorn med choken aktiverad, blir stiften blöta då? Om du kör på startmotorn, får du då gnista (kan vara bra att vara två pers så en kan hålla i stiftet)? Om du har gnista, vad händer med startgas?

Det är alltid klokt att börja med de enkla testerna!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla så att motorn verkligen får bensin. För om den hostade till ett par gånger tyder ju det ändå på att det finns gnista på tändstiften. Om det visar sig att bensintillförseln är problemet så kan det ju finnas flera orsaker till det. Igensatt bränslefilter, eller skit i själva tanken som hindrar bensinens väg. Fel på bränslepumpen. Fel på eller skit i förgasaren om sådan finns.

 

Vad har du för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Corvus corax ; du tycks ha haft mer än sin beskärda del av otur hittills, att döma efter dina inlägg som alla kan läsas ifall man klickar på sjöboden. Motorn är tydligen en AQ 140 med ett 280 drev.

Har kollat tidigare inlägg och jag kan mycket väl förstå den något uppgivna tonen i frågeinlägget utifrån exemplen nedan ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=359070
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362995
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362187

Själva motorn är väl en marinkonvertering av volvobilarnas enkla men där välfungerande B-serie, så problemen tycks i så fall knutna till just konverteringen. Många saker måste väl tas hänsyn till ifall en bilmotor skall fungera riktigt bra i en given båt; bla kylningen, effektkurvans anpassning till skrovets planings-egenskaper osv&osv!?

För att försöka komma till poängen, hur luftkyls din motor? En bilmotor är ju faktiskt i grunden konstruerad för att delvis luftkylas. (Med tiden så ökar faktiskt detta luft-kylningsbehov, detta  allteftersom vattenkylkanalerna beläggs med sk pannsten som isolerar metallen gentemot vattnet. Resultatet av detta blir att motorns yttre metall-temp naturligt ökar med åren, och då värms alltså kringkomponenterna allmer om inget görs. Nåt sånt.)   

Har du lämpliga kraftfulla fläktar som kan ventilera motorutrymmet dels ifrån hetta, dels ifrån explosiva bensingaser? (Själv har jag dels en ren ventilationsfläkt plus en axialfläkt riktad direkt emot förgasaren, den senare alltså för att undvika förgasarbeoende varmstart-problem.)  
För - som du ju själv beskriver - så är nog ofta fel som uppträder efter nån timmes drift relaterade till motorns yttemperatur (alltså inte den övervakat/reglerat konstanta vattentempen 75 grader). Bl.a. förgasarna trivs inte i för hög omgivningstemp, de ger först allt fetare bränsleblandning pga att bensinens flyktighet ökar med stigande temperatur. (Till slut fås kanske rentav ångblåsor - dvs avbrott - i bensintillförseln.)

Även tändsystemet, och då kanske främst kondensatorn, är sas statisktiskt erfarenhetsmässigt med åren känslig för hetta? Ger alltså gärna abrupta tändstopp av den art du beskriver, men alltså bara vid hetta. (Mao, allt funkar givetvis helt okej varje gång man provkör litet vid bryggan).

Hoppas att fler hakar på tråden med sina allra bästa råd, för efter alla dina negativa erfarenheter borde det verkligen vara dags för lite framgång. För motorn borde iaf enligt min allmänna B20-erfarenhet vara beprövat bra, så bara några struntsaker skulle ju då återstå att rätta till. Men vilka dessa förmodade struntsaker faktiskt är återstår ännu att utröna.
[Ge alltså inte upp än, ändring av små billiga skitdetaljer kan faktiskt förändra en motor hela vägen från hopplös till pålitlig, för så var det med min gamla albin-segelbåtsstånka. :-)]

Mvh Thomas
Edit: Glömde peta in AQ 140:ans reservdelsskisser för att ev underlätta vidare felsök ... http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7742840.aspx 



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juli 2011 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1 har en poäng. Byt kondensatorn. Har samma motor som du och den gjorde likadant, ny kondning och nu funkar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att startmotorn surrar som fan. Om den till och med snurrar lite fortare än vanligt så är det ett tecken på att kamremmen gått sönder, då dör motorn direkt som du beskriver. Remmen går inte av, utan de tänder som finns på remmen slits bort. Du kan eventuellt se spår av tänder under motorn. 

Kamremshaveri på den motorn innebär inte totalras och remmen går att byta ganska enkelt själv.  Det jobbiga är att demontera och framförallt återmontera kylsystemet som sitter framför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med vill jag tacka för era tips.

I hastigheten så glömde jag tala om att det är en AQ140 motor. Den är inte något hemmafix utan en VP motor med värmeväxlare och sötvattenkylning.

Jag har nu grottat runt och försökt finna felet. Troligen har kamaxeln nypit fast eller skurit om man så vill. Jag har konstaterat att kamremmen inte ser ut som den bör och att den inte rör sig ur fläcken då startmotorn går.

Har jag tänkt fel kan motorn rotera med en fastnupen kolv ? eller är felet kamaxeln ?

Jag har inte varit ute för problemet själv så jag kan inte använda egen erfarenhetsbas.

Nå nu så är planen att demontera kamremmen och undersöka om kamaxeln kan rotera runt alls.

Oljan vid toppen ser misstänkt kletig ut, kan det vara sotrester i oljan ? 

Det är kul med båt !!!!!!!!!!

Men skittråkigt med racklig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är så att kamaxeln inte går runt så behöver det inte innebära att den skurit någonstans, utan jag skulle tippa på att remmen är gammal och torr. Kamaxeln är trög att vrida runt och när väl tänderna har ryckts loss från remmen så glider remmen över hjulen och kamaxeln står stilla. När du byter så passa på att också byta spännrullen.

För övrigt ska du vara glad att det är en Flipper 700 du har motorn i, ett förnämligt utrymme för mek kring och framförallt framför motorn.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 03 juli 2011 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt fylliga inlägg och peppande inslag om att jag inte ska kasta spärrskaftet i sjön och hoppa jämfota med vansinnig blick.

Nä nu ska jag med en dåres envishet försöka lösa eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är fint utrymme kring motorn, med rätt knäskydd så funkar det hyfsat ett rota runt.

Men nu till problemet.

Kamremmen flyttar sig inte då startmotorn går runt, du menar alltså att drevet på motorn snurrar på och remmen står still på grund av att det inte finns några tänder kvar.

Mmm låter troligt.

Kan man vrida runt kamaxeln manuellt för att kontrollera den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tänder så glider remmen kring drevet. Antagligen har remmen inte bytts på många år och när väl någon tand lossnade så följde resten med. 

Minns inte hur det ser ut, men antar att det finns en mutter eller något på kamaxeldrevet, i så fall är det bara att dra runt med ett spärrskaft eller något i den stilen.  

Jag hade själv tidigare en Flipper 700 med AQ145 där jag bytte kamrem efter precis en sådan händelse som du drabbats av (för mig inträffade haveriet några hundra meter söder om Bullerö, blev släpad tillbaka till Dalarö av SSRS). Min erfarenhet av den motorn var att det var en hel del småstrul till följd av kombinationen ålder och eftersatt service. Troligen är de flesta noggranna med att regelbundet byta olja och filter, men större och mer komplicerade grejer som kamremsbyte och att täta småläckor i kylsystemet överlämnas till nästa ägare. Men efter några lärorika år där felen successivt åtgärdades och man också lärde känna motorns nycker så gick den sen som en klocka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats plocka bort kamremmen......inte en enda tand kvar.

Kamaxeln går att vrida runt, det var ju befriande.

Nu återstår montering, men först måste det handlas rem, spännrulle och packningar.

Om jag förstått det rätt så monteras remmen mot de märken som finns på varje drev.

Men spännrullen undrar jag en aning över. skall fjädern ge rätt tryck på rullen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det nu verkar kunna lösa sig tack vare Flipperskepparens tips! :-)

Preliminärt gissningssvar bara tills någon ev kommer med riktiga/exaktare uppgifter ...
Vad gäller spännrullens fjäder vid montage av ny rem så bör den rimligen vara ganska hopklämd, för remmen slits/töjs ju med tiden. Gäller väl då att fjädringsvägen sas inte tar slut före nästa rembyte, kan man tycka.
Men samtidigt så ökar ju den press/kraft fjädern lägger på remmen ju mer hopklämd den blir, teoretiskt så antas den öka linjärt med hopklämningens sträcka inom rimliga töjgränser. Fjädrar har alltså en sk fjäderkonstant (wiki-googlingsbart) som anges i newton per meter.

Någon som har en verkstadshandbok kan kanske ge ett mer handfast tips, men själv skulle jag vara starkt benägen att ställa in så att fjädern blir hopklämd nära maxgränsen med tanke på fjädringsvägen!?
Kan väl knappast bli alltför fel belastningsmässigt??
(Hmm ... för varför skulle konstruktörer välja en alldeles för kraftig fjäder, alltså en med för stor  fjäderkonstant som isf skulle få en onödigt kort fjädringsväg givet lämpligt fjäderkrafts-spann, kan jag undra?)   

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, begrep ju knappt själv vad jag menade i inlägget ovan men denna skiss försöker visa hur fjäderns grovlek antas hänga ihop med den sk fjäderkonstanten.

Kraftiga fjädrar har helt enkelt brantare linje i kraft/väg-diagrammet än klena, men linjen blir alltid linjal-rät (linjär) just pga att handlar om en konstant. Som en konsekvens blir alltså fjädringsvägen enligt diagrammet mindre ifall en kraftigare fjäder används, ifall man förutsatt vissa min/max-värden på fjäder/spännrulle-kraften. Nåt sånt?

Säg det ämne som inte jag lyckas trassla till och sen pina er med, men att snöa in på ofta förekommande grundläggande företeelsers/begrepps detaljer, ger nog ofta den allra effektivaste kunskapsutvecklingen även allmänt båtpraktiskt sett?
Detaljkunskaper om tex enkla sk maskinelement typ fjädrars uppförande tar åtminstone jag till mig som universellt användbara/nyttiga i de mest oväntade framtida situationer. [För naturlagar ändras ju dessbättre knappast och är väl därmed mer lönsamma att försöka begripa än t.ex. datorknappandets detaljer (som nog ändå blir helt inaktuella redan inom några månader.)] Nåt ditåt !?

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 juli 2011 | 17:10

post-10006646-1394236757,5795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack alla trevliga som gett goda råd och peppat mig då jag var på god väg att ge upp och köpa en annan motor. Det behövs nog bytas inom något år, men det kostar ju en slant.

 

Nu har jag stått på huvet och lyckats få dit en ny kamrem som troligen är på rätt plats.

Fick en utskrift av killen på marinshopen från verkstadshandbok på hur man monterar kamremmen.

Att byta spännrullen visade sig dock bli ett litet helsicke, men nu sitter den på plats.

Det var ju en del andra manicker att mecka loss innan bytet och rengöring.

Jag ska passa på att rensa ur oljekylaren när grejorna är bortmonterade, men hu vad en del skruvar sitter svåråtkomligt ( vattenröret på undersidan av avgaslimpan) och insex också.

Jag hoppas få allt klart under morgondagen för att prova och starta och se hur mycket fel det blev vid remmonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så går den igen  smiley    .

 

Tusen tack för alla tips råd !!

 

Men vattenläckor här och var.

 

Har inte kunnat testat fullt ut ännu då sjövattenläckorna måste fixas först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gôtt att du fått igång maskinen igen och att det inte vart nåt helras på motorn... smiley

 

Ha nu en riktigt skön båtsäsong i år, och kommande år...  Det skall jag ha... laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul att motorn snurrar igen! :-) 

Kamremmar räknar jag annars till kategorin djävulens påfund, skapat för att tillverkarna skall kunna skratta hela vägen till banken. (Slipper ju därmed i förstone att göra en vettigt hållbar konstruktion och får som bonus även sälja massor av remmar/spännrullar mm.)
Numera säljs dock bilar med försäljningsargumentet att motorn INTE har kamrem, så åtminstone bilägare börjar dra öronen åt sig. (Tex kamkedjor löper ju i motorolja och har nog därmed förutsättningar att hålla ungefär hela motorlivslängden.) 

Nu finns det väl iofs grader även i helvetet, för motorer med lodrät stående ventilskaft - som din - behöver kanske inte renoveras ens efter kamremsras. Ventiler som löper vertikalt i förhållande till cylinder/kolv-riktningen når måhända inte ens ner med ventiltallriken såpass långt att kolvkrock finns på kartan.
(Och ifall kolvkrock ändå sker så kanske inte ventilskaftena kröks särskilt allvarligt iom att ventilen stöts uppåt i mer eller mindre sin normala löpvinkel ??)

Annat är det ifall ventilerna enligt modernt snitt sticker in snett i förbränningsrummet, en krock ger ju då sådan skevhet att motorn omedelbart kan stanna pga att ventilskrot hamnar i kolvarnas löpväg? (I en bil på motorvägen så riskerar man väl dessutom att sladda av vägen när hjulen plötsligt näranog låser sig?)


Nå, min skräckpropaganda ovan gäller knappast i ditt fall, för byter man bara remmen i tid så funkar det problemfritt. Nu vet du ju också hur rembytet görs, och har väl därmed numera även detta under kontroll!
Varför byta en motor vars nycker man börjar känna, då får man ju bara börja om inlärningen ifrån början ifall man inte vill slanta upp en reparatör vid minsta småfel.
[Nu kan ju för all del motorn vara så utsliten att det är ekonomiskt vettigt, men i gamla båtar så är nog kännedoms-argumentet överlag mer tillämpbart. Antingen slitage eller rost avgör vanligtvis motorbytefrågan, men att byta hela båten kan nog i många fall vara ett bättre alternativ?]  

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 juli 2011 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Thomas. Kännedomspotentialen på en gammal motor får inte underskattas, vilket följande berättelse vittnar om.
En person i min bekantskapskrets hade problem med sin motor. Den hade helt plötsligt stoppat. Han fick hjälp att felsöka och man hittade felet. Felet var att kabeln från tändspolen var något kort och vibrationerna från motorn gjorde att kabeln delvis åkte ur. Kabeln trycktes in och allt var frid och fröjd. Påföljande år åkte problemlösaren med i samma båt och efter ca en timma stoppar motorn. Ägaren öppnar motorluckan och trycker in tändkabel, startar motorn och åker vidare. Problemlösaren frågar då: har du inte bytt till en längre kabel? Svar: nej, för då vet jag inte vad det är för fel om motorn stoppar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...