Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
fremar

Beställa propeller till 20 hk Yamaha från -92

Rekommendera Poster

Tror att jag skulle behöva byta ut propellern till min Yamaha 20DEO motor då den propellern som satt på när jag köpte den ser ganska sliten ut. Lite små jack på alla blad, sen när jag har undersökt den mer noga ser jag att ett blad verkar vara böjt lite så att toppen är 5 mm längre in mot motorn än de andra bladen.

Skulle nog helst byta den till en ny aluminium standardpropeller och helst kunna beställa den någonstans. Står lite siffror på ett blad 9 7/8 x 11 1/4 - F tror jag att det ska se ut som.

Verkar vara denna typ som sitter på, ingen aning om det är rätt propeller för motor/båt kombination eller om det går att få det bättre? http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-664-45947-01-EL.html

Båten är en Crescent 432.

Senast ändrad av fremar | 30 juni 2011 | 23:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag inte tag på något under helgen i Värmland så funderar jag på någon av dessa propellrar:

Turning Point 10 3/8 x 11 R2-1011 eller Precision Propellers Stiletto Ariva 10 3/8 X 11 ST-B21011

Något som skiljer dessa två propellrarna eller är de likvärdiga i kvalite osv?

Senast ändrad av fremar | 01 juli 2011 | 11:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helst skulle du ju kolla varvet på motorn o handla av en lokal firma som ger dej bytesrätt om proppen har fel stigning. Marinfirmorna har i regel portabla varvräknare som dom lånar ut för propellertest. Yamaha-snurror brukar faktiskt gå bäst med orginalpropellrarna. Skulle själv aldrig köpa en piratpropp till en Yamaha, i vart fall inte så länge det rör sej om simpla alu-proppar.

Gillar du inte svenska priset så handla där du länkade, mycket bra firma som jag varmt rekommenderar. Tänk bara på att tull, moms och postens avgifter tillkommer. Skulle gissa du har den hemma för runt en 800 - 900. O nåt byte om stigningen är fel kan du så klart glömma..

Marinshopen är annars en bra firma som säljer orginaldelar på postorder här i Sverige, ägs numer av Mekonomen så du kan få grejerna till närmsta Mekonomenbutik om du vill.

http://www.marinshopen.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor ju dåligt till för att ha någon lokal firma i närheten, mitt mellan Karlstad och Oslo. Vet inte om det finns någon firma närmare än Karlstad där det finns ett Yamaha center i alla fall. Skulle väl helst ha en ny propeller så snabbt som möjligt så att beställa från Usa går bort då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent har ju länge haft samarbete med Yamaha och deras båtar brukar finnas med i den lilla skriften Yamaha Körfakta som getts ut jättelänge. Om du ringer Yamaha-Center i Karlstad så kanske de kan rota fram en gammal sån o se om det är rätt propp som sitter på.

Brukar ta 10 - 14 dagar att få hem nåt från boats.net, det går att få det snabbare men frakten sticker iväg så det är nog inte lönt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör ungefär samma fart som den så kommer det nog bli bra med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara provkört båten en gång då var vi två vuxna och två barn å då gick den 17 knop enligt gpsen, men vad den varvade vet jag ju inte då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev iaf en sån E.Chance 9 7/8 x 11 1/4 propeller, verkar funka bra. Var ute och körde nästan 4 mil idag enligt gpsen. Toppade på 20 knop med två vuxna och två barn med packning i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...