Gäst valknopen Postad 30 Juni , 2011 Hej på er alla båt intresserade, jag har en Volvo Penta D1-30 som är från 2008-09 och startrelät har gått sönder efter 85 timmar. Är det någon mera som har samma problem ? Man kan kontakta volvo i icke ?? tekniska frågor och vad pratar man om annars när det gäller motorer med fel och garantier. Det känns väldig dåligt & lågt. Ett nytt relä kostar ca 4000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Juni , 2011 Startrelä för 4000:- ? Eller är det solenoiden (som sitter hopbyggd med startmotorn) som gått sönder? Sådant går att reparera, man behöver inte köpa nytt för dyra pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst valknopen Postad 30 Juni , 2011 Hej, solenoiden är det nog inte eftrsom om jag sätter spänning på manövern till den så startar den omg. Relät är en svart burk som sitter lite ovanför solenoiden med 3 kontakter samt matning och man hör ibland att den slår till men utan nå´ t mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 Juni , 2011 85 timmar.. Fixar inte Volvo det på good will, så lär dom få rejält med bad will... Ring och säg vad du tycker. Bråkar dom, så hälsa att dom kan titta på motorn på nästa båtmässa där du demonstrerar deras kvalité och servicemind... Om du köpt motorn själv dvs. Satt den i en ny båt, så bör du kontakta båthandlaren. Ge dig inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 30 Juni , 2011 Hej Vilken generation är det på motorn A, B eller F ? Det finns minst tre olika generationer av motorer och två olika elsystem varav den första A har relän i den svarta lådan medans B och F har en elektronikenhet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst valknopen Postad 1 Juli , 2011 Hej igen, Det är en B motor och den är fabriksmonterad i en Elan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 1 Juli , 2011 hej, har du ringt firman du köpte din elan från och bett dom kolla på det ? Jag begriper ju att volvo inte tar emot garantiärenden direkt från privatpersoner utan man ska vända sig till sin återförsäljare i första hand. Låter ju vettigt eller? Har du köpt båten i andra hand så gäller väl egentligen inte garantin. Har för mig att garantin som en försäljare lämnar enbart gäller den som köper varan. Vid vidareförsäljning gäller inte garantin. Sen är det ju som nån skriver ovan att företaget kanske vill åtgärda detta av goddwill ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 1 Juli , 2011 För några år sen, byttes styrenheter på nästan alla motorer i D1 och D2 serien. på garantin, på grund av bristande kvalitet. Det kan vara så, att din aldrig blev bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst valknopen Postad 3 Juli , 2011 Hej igen båtvänner, jag har hör och häpna fått ett svar av Volvo ! jag ska kontakta min återförsäljare. ( det är precis som på båt mässorna när man frågar om något i Volvos monter ) Det har jag redan gjort och dom hänvisar till Volvo vilket nog är helt OK men fortfarande har motorn bara gått 85 timmar. Jag har fått reservdelen med en super snabb leveran av Franzens Motor i Örnsköldsvik, men den fanns inte i Sverige utan i Belgien, motorn startade direkt när jag monterat den nya delen. Den nya resevdelen ser exakt lika ut men med en 15 Amp säkring uppe på så visst har dom gjort något för att den inte ska brännas Så Båtvänner, nästa gång ni väljer motor så välg ingen som är GRÖN, kolla på en gul eller blå i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser