NiMaHo 0 Postad 30 Juni , 2011 Hoppas det fins någon vänlig själ här som vill hjälpa mig. Har ett problem och det är så här: På min båt sitter en 50 hk Force motor årgång 90 - ja, jag vet att det är amerikanskt och inget värt. Men... den har fungerat bra för mig förut och tidigare ägare fram tills för 2 år sen. Under en tur så stannade motorn utan anledning efter ca 5 min, gick inte att starta förrän den svalnat av lite. Detta hände vid 2 tillfällen. Bytte impeller för jag tänkte att det var nåt med kylningen. Nu vill den inte starta alls. Startmotorn orkar inte dra runt och få den att tända. Har nu haft båten liggande på vagnen under 2 somrar men vill nu ha i den med fungerande motor. Vad jag gjort hittills är att: * plockat isär startmotor o kollat kolen - ok * tagit bort förgasare och gjort rent - ok * öppnat och gjort rent avgasrören - ok * Kollat så att inte något blev fel vid ihopmonteringen av drivpaket efter impellerbytet Eftersom inte startmotorn orkar dra runt båda motorn så provade jag att starta med en cylinder i taget (alltså med ena tändstiftet bortskruvat). Då funkade det perfekt. Båda cylindrarna gick att köra en i taget. Men med båda går inte. VARFÖR??? Kan någon tala om för mig vad som kan vara fel. Är det hur cylindrarna står i förhållande till varandra och tändföljd/insug/utblås.....? Hjälp mig snälla....!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 30 Juni , 2011 Hej. Tråkigt att inte motorn startar. Det kan vara startmotorn som är slut. Testa att dra igång den. Ta typ flaggstångslina och gör en knut i ena ändan. Linda sen ett par varv runt svänghjulet och dra. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiMaHo 0 Postad 30 Juni , 2011 Har provat det med utan resultat. Men eftersom jag kan starta motorn med elstart på en cylinder i taget så kan det väl inte vara startmotorn. Den orkar ju dra runt en och två cylindrar men inte så det tänder..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_b 0 Postad 30 Juni , 2011 De två gångerna den stannade utan anledning och startade igen när den svalnat låter ju solkart som värmenyp. Antagligen har du repat cylindrarna eller sabbat klovringarna så den ökade friktionen tillsammans med komp blir för tungt men den orkar starta om du bara har komp på ena burken. Mät upp kompet så det är jämnt och inom OK intervall. Lyft toppen och känn i cylinderloppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiMaHo 0 Postad 30 Juni , 2011 Har lyft toppen, kännt på cylinderväggar och kännt på glidet av kolven i cylindern. Allt känns perfekt. Inget nyp eller skav eller repat. Hade det varit att det skurit så hade jag inte funderat på det alls. Allt verkar som ett mysterium eftersom ingen mekanisk skada verkar finnas. Min undran är om cylindrarna står i otakt med tändningen och därför ger ett större motstånd i kompressionen när insug/utblås inte är i rätt lägem ed cylinder-rörelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_b 0 Postad 30 Juni , 2011 Är den tung att dra runt för hand med båda stiften i? Tändningen är ju lätt att kolla om den är någorlunda korrekt. Du skriver ju att startmotorn inte orkar dra runt den med båda stiften i, förstår inte varför du funderar på tändningen då. Börja med att fixa startmotorn, antingen är den slut eller så går motorn för trögt, det känner du om du drar runt den annars fråga någon som är van vid snörstartad snurra att känna på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 30 Juni , 2011 Kolla startmotor och alla anslutningar till solenoiden och startmotorn. Mät spänningen på startmotorn när du försöker starta. Måste vara minst 12 volt. Låter som att din startsolenoid har dålig kontakt. Prova att koppla batteriets pulspol direkt till startmotorn och se om den orkar dra runt. Om den gör det då har du en dålig startsolenoid. Skulle det vara så att den inte tänder eller du inte får någon gnista så är det inte ovanligt att permanentmagneten (ett litet band som sitter på/under svänghjulet lossnat) Detta kan man iså fall limma tillbaka med 2 komp. epoxy lim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 30 Juni , 2011 Kanske en onödig kommentar, men har du kollat batteriet? Orkar det leverera den nödvändiga startströmmen till motorn? Det är ju enkelt att testa... Om du nu inte redan gjort det, förstås :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 1 Juli , 2011 Tycker också du ska göra ett komp test när du ändå håller på att fibbla med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser