Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
adde_xboy

VP AQ140 vs. Mercrusier 3,0L

Rekommendera Poster

Är nyfiken på en båtmodell. De flesta båtar till salu av den modellen är bestyckade med VP AQ140 från ca 1980-1985 förutom en som har Mercruiser 3,0L (135hk) från 2007 med Alpha One Drev.

Den båten är ca 40 000 kr dyrare i pris men är det verkligen värt det? Det är främst driftsäkerheten som spelar roll för mig, har verkligen ingen lust att bli ståendes på sjön (mer än nödvändigt). Är en nyare Mercruiser med Alpha One-drev mer driftsäker än en äldre VP, om den självklart servas regelbundet? Några andra skillnader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa en båt med en AQ140. Dessa motorer är hopplösa när de är kalla. Man får varmköra en kvart, innan man kan lägga i växeln. Det börjar också bli problem med reservdelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, någon kvart behöver i alla fall inte jag varmköra, snarare runt 5 minuter kanske, medan man ändå gör annat (stuvar om, fendrar av).

I övrigt tuffar det och går, än så länge i alla fall :)

Reservdelar börjar kanske bli lite knepigt, då i första hand de marinspecifika. Motorn i övrigt finns det delar till, och den mekaniker som aldrig skruvat Volvo B21/23 är nog inte född ännu.

Senast ändrad av sa0azs | 30 juni 2011 | 23:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror delvis på båten. Aq140 är svagare och beroende på hur stor båten är så kan du vilja ha den extra effekt som du får från Mercruisern. Provkör båda. 

Med största sannolikhet är den nyare motorn mer driftsäker, en aq140 är trots allt 9 gånger äldre än den andra motorn. Den har säkert också haft många ägare med en varierande sevicehistorik och för så gamla motorer kan du räkna med att något kommer strula. Kanske inte allvarliga saker, men tillräckligt för att förtroendet för motorn kan få sig en törn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade inte lagt 40000kr mer för en sketen mercruiser,, mer driftsäker en en traktormotor får du inte se bara till att allt med tändningen är i nyskick/ synkade förgasare så har du en fruktansvärt bra maskin, och reservdelar finns i överflöd.

Tycker du om att skruva och om du väljer en aq140 och vill ha mer kräm så leta efter ett b23 block o flytta över det andra ifrån b21an,

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...