Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Pigge

Johnson 120 HP V4

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en Johnson 120 hp V4. Den går lite ojämnt på tomgång och hostar till och fortsätter att gå för att hosta till igen osv. Jag har läst ett svar rörande samma fel för några månader sedan. Noterade inte svaret, då detta fel inte varit aktuellt för mig fram till helt nyligen. Någon som vet vad det handlar om? Bengt Loquist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter små backventiler bakom insuget, dom är garanterat trasiga eller igenstockade. Byt/rengör så slutar den nysa. Ett enklare knep är att ställa upp tomgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställa upp tomgången är inte alltid så bra. Brukar sluta med att du inte får i vare sig fram eller back, samt att det bara rasslar i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan prova att göra rent munstyckena i förgasarna. Det kan även bero på att gummiblåsan har gått sönder. Där sitter en backventil som ibland går sönder och då rinner bensinen tillbaka igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanzar skrev: Ställa upp tomgången är inte alltid så bra. Brukar sluta med att du inte får i vare sig fram eller back, samt att det bara rasslar i motorn. Nu menade jag att man kan öka tomgången med 50-100 varv, inte 500.. Problemet med att den nyser kan ju vara ganska mycket, så om man inte vill/ kan fixa det så går det att prova höja tomgången lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man får nog ha öra som en ökenräv i sahara en tyst sommarnatt om man ska skilja på 50 varv på en gammal utombordare....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jo.. men den får nog vara digital då och jag gissar att båten inte är försedd med en sån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan motor, den nyser till ibland oxå. Jag tycker den ryker mycket kan det vara samma fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa kan nog ryka mer än andra men se det som ett gott tecken på att motorn får olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...