Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
kvasthilda

Evinrude går bara på en cylinder trots gnista på båda

Rekommendera Poster

Min gamla Evinrude 40 hk från -74 skar, och nu har jag lyckats att få tag på en likadan motor som enligt uppgift skulle fungera. Men den är extremt svårstartad, och går tydligen bara på en cylinder. Jag har putsat och justerat brytarna. Bytt tändstift. Gnista finns på båda, men går bara på en cylinder. Vad är detta??? Bra kompression, men hur kollar man vevhuskompressionen? Och vad är det för fel om den inte är bra? Kan det vara packboxen på vevaxeln då kanske?  Så är det nog kom jag just på. Eller har någon något annat förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knasiga packningar, vattenläcka från topplock eller cylinder???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vevhuskompression kollar man inte, den är bara en produkt av att kolven går nedåt och komprimerar gaserna en aning innan de skickas upp genom överströmningskanalerna.  Du säger att den tydligen bara går på en cylider, är detta bekräftat? Ta bort en tändhatt i taget, om det inte blir någon skillnad när du tar bort den ena så kan man vara ganska säker på att den inte går på den cylindern. Har motorn en eller två förgasare? Hur ser stiftet ut i den cylinder som inte går?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fel. Den gick på båda cylindrarna, men misstände så kraftigt att det lät som om den bara gick på en. Nu går den bra. Det visade sej att förhållandet gas/tändning var helt feljusterat. Det finns en justerbar länkarm som var justerad i ändläge. Detta gjorde mej betänksam, så jag ändrade lite på justeringen, och vips gick motorn perfekt. Tack för hjälpen i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...