Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
undine

Sunwind 20 ligger djupt!

Rekommendera Poster

Vänner har en Sunwind 20 som när kapten står vid rodret kommer det vatten ur länshålen aktern.

(Kapten väger ca 110 kg) Sedan hänger det en motor 6 hp i akterspegeln. Kanske allt väger för mycket.

Stuvningen i luckorna gör väl sitt till. Har någon erfarenhet eller tips?

Vän med laurin som är utan fel!!!!

Undine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sedan köpte jag en 30-fots segelbåt. Besiktningsmannen tog upp båten på land för att inspektera roder och skrov. När han knackade på rodret visade det sig ge ett stumt ljud under vattenlinjen. Över vattenlinjen var ljudet ihåligt. Vi borrade ett litet hål och ut strömmade vatten. Säljaren åtog sig att lämna in rodret och få det fixat. När vi skulle montera av det orkade knappt två man bära det. När det sedan var åtgärdat kunde jag själv bära det under armen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för intresset. Han skall ändå lyfta båten i morgon för annat fel. Då kan jag föreslå Ditt förslag.

Undine

Efterlyser fler!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam till roderteorin. Det skulle ju egentligen bara innebära att rodret väger lika mycket som vattnet, d v s noll i vikt. Det skulle vara om rodrets flytkraft är en del av båtens konstruktion men det låter märkligt.

Har ni kollat på någon annan båt och sett hur mycket det skiljer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej vi har ingen sunwind 20 i vår klubb. Det finns en 29:a. Jag skall gå och titta!

Tack så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är liten.
Har man en fyrtaktsmotor med två cylindrar (50 kg), bensintank (10 kg), ankare med lina (15 kg) osv osv i aktern och sedan stoppar dit en skeppare på 110 kg sätter sig båten på häcken. Åtgärden är att försöka rensa bort så mycket som möjligt som väger i aktern och sedan flytta fram så mycket last som möjligt strax för om kölen (batterier, bra-att-ha-prylar osv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack- vi hade precis samma tamkar- som blev ju bekräftade. Skall genast tala om för den tunge skepparen vad som måste göras

Undine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...