Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
bar190

Silent choice & Sötvattenkylning mm

Rekommendera Poster

Hej! Har några riktigt banala nybörjar-funderingar om marina V8:or.. Ang. sötvattenkylning har jag hört att det finns två varianter, dels helt sötvattenkyld dels en som är sötvattenkyld i själva motorn men kyler limporna med sjövatten. På tal om limporna, vad är grejen med dem egentligen, på en vanlig V8 för bil går ju avgaserna bara rakt ut via grenröret, vad tillför limporna egentligen (jo, jag vet att de leder avgaserna via drevet men mer?), och varför behöver de kylas? Kan man kolla skicket på limpor och knän utan att ta loss dem helt? Anar frågorna är rätt så dumma, men jag är på rätt låg nivå. Sen om man får för sig att installera Silent Choice, var får man tag på det och vad kostar kalaset? Har sett båtar med Silent Choice som har gummilocken på avgaspiporna, men ska det behövas? silent choice skall väl stänga piporna när tändningen slås av så vatten inte riskerar att komma in... Tack på förhand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Om du kör med avgasgrenrör från en bil så kommer de snart att vara gödröda om du kör fullgas. För att det ska funka så får du se till att ha samma luftsröm som du har under huven 250 km/h. På dragracingbåtar och skibåtar där motorn sitter helt fritt uppe i luften så funkar det bra med bilgrenrör. Om det passar att ha motorn så i din båt har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Janne, så det var så enkelt, en fråga om kylning helt enkelt... ok, det låter rimligt. Sen min första mening om sötvattenkylning, glömde själva frågan där, har jag uppfattat rätt att det finns två varianter? Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bar190

Har luskat lite mer om Silent Choice... Möjligheten till att köra med raka rör är nog lite överskattad, man lär bli döv.. Jag är ju sugen på lite skönt V8-ljud på rätt nivå så en variant är nog att bygga en krök liknande silent choice men komplettera med någon form av ljud dämpare så man får en vettig ljudnivå. Sedan kan man ju alltid stänga till utloppet på något vis så pressas väl avgaserna ut via drevet som vanligt. Någon som har förslag på hur man löser detta i praktiken? Ljuddämpare tex, finns det någon som är hyfsat liten så man rymmer den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nu börjar ju tråden vara lite gammal, och du kanske har fått mer på fötterna vid det här laget, men eftersom ingen svarade på din fråga om kylning så kan jag bidra med det jag känner till. Den sjövattenkylda varianten där hela motorn kyls med genomströmmande vatten från sjön kyler först motorblocket och sedan leds vattnet vidare ut i limporna och ut med avgaserna. Den sötvattenkylda där blocket kyls av glykolblandat kylvatten. Det i sin tur kyls av sjövattnet i en värmeväxlare där sedan sjövattnet går ut i limporna och ut med avgaserna. Fördelen med det sötvattenkylda är flera som jag förstått. Du slipper få in sjövattnet i motorn, extra dumt om du kör i bräckt eller saltvatten då rosten lättare tar kål på spisen, glykolblandat vatten har ju rostskyddande effekt. Sjövattnet kan dessutom slamma igen kylkanalerna i blocket med sämre kylning som följd. Kör man med sjövattenkylning får du dessutom hela tiden in kallt vatten i motorn vilket kan medföra att man har svårt att få upp temperaturen till arbetstemperatur, vilket i sin tur medför ökat motorslitage och högre bränsleförbrukning. Anledningen till olika system är väl enbart en prisfråga, värmeväxlare mm kostar lite mer initialt men är nog lönande i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars

Silent Choice innebär att 2 av varandra oberoende kanaler finns för avgaserna, flapsen eller gummilocken hindrar vatten från att rinna in bakvägen ned till de avgasventiler som är öppna när motorn står still (ex vågor) och fyller ingen vidare funktion när motorn är igång. ett bra och billigt alternativ är att installera raka rör men med silencer tips, köpes enklast på www.marinesupermart.com eller annan amerikansk sida, jag tog nyligen hem limpor och knän därifrån för totalt 700 USD (ink frakt), samma prylar (Märket Barr) kostar 15000 på Hansen Racing, köp ingenting i Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo frågan var gammal men ännu aktuell, jag planerar att bygga ihop något kul avgassystem nu till våren i samband med byte av limporna. Verkade ju bra att beställa på www.marinesupermart.com får man fråga hur det fungerade med frakt och krävs det någon tull-avgift eller liknande som tillkommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...