Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
NicklasSandman

AQ115 B20 vatten i oljan

Rekommendera Poster

Jahopp då har man vart båtägare i 3 veckor, nu upptäckta jag vatten i oljan att motorn hackar lite när den är varm.

Första tipset av kunnig medmänniska var att kolla vattenpumpen och den har jag nu rivit och beställt ny packningssats. Det fanns oljevatten runt packningarnai pumpen.

Om inte detta hjälper antar jag att det blir topplockspackning i helgen?

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen fixad med nya packningar mm. Bytt olja 2 ggr vet fortfarande inte om problemet är löst måste köra lite mer.

Hackandet fixades genom att byta fördelare till en B20 modell med nya spetsar tändstift rotor fördelare spole-och kasta en B18 variant a 1967 i tunnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju vara oljekylaren som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är steg 2 om den fortfarande tar in vatten.

Ska ut nu på em och köra lite, hur lång tid bör det ta innan en normal läcka syns i oljan?

Sedan kan man ju klura på hur man bäst/enklast provtrycker oljekylaren plugga och köra in tryckluft  ner i vatten kink kanske?

 

Har nu kört lite och jag har fortfarande probem med vatten.

Funderar på om man Kan man koppla förbi oljekylaren på ett smidigt sätt?

Sedan ny olja o filter sedan ut på vattnet igen eller är risken för överhettning stor?

 

 

 



Senast ändrad av NicklasSandman | 05 juli 2011 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sötvatten eller sjövatten kyld? har den gått varmt tidigsre? Om avgaslimpan är slut så märker du det på att vid belastning av motorn så går den varm, B20 klarar en viss varmgång men blir det för mycket kan toppen bli skev och du får vatten i oljan via topplockek. om detta är fallet så räcker det inte med att byta packning utan toppen måste planas. Det är värt att kolla upp vilken kondition avgaslimpan är i.

Om du tror det är olje kylaren skulle jag provtrycka denna för att se om det är något läckage, och INTE koppla förbi den.

//Aleo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny topp ombyggd och monterad, kört igenom 3 vänder med olja och filter.

Motorn har nu gått 40 min på 2000 varv på lkand och oljan så finfin ut.

skickade i den i sjön och provkörde 4000varv  max 200 meter och vips så var oljan grå igen.

Arg och besviken så fick jag för mig att kolla vattenpumpen igen trots nya packningar som jag förvisso monterade med lite våld och jaha där finns vatten.

Imorgon ska jag ha i nya packningar i vattenpumpen och byta olja o filter igen håll tummarna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad var skälet till att Du bytte topplock? Hade Du funnit något fel på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är dagensstatus

kört med förbikopplad oljekylare = vatten i oljan

Bytt topp och packning såklart = vatten i oljan

Ny sjövattenpump  kullagrad = vatten i oljan

Jag har väldigt vita avgaser kan det vara kyllimpan ändå som är trasig? tycker det verkar konstigt att det kan komma vatten i oljan om kyllimpan är paj men men? Tips på vad det kan vara mottages :0) sommaren känns kort.... vart hittar jag kyllimpa? B20?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avgaslimpan läcker brukar det synas på kanalerna som går från toppen, du kan då ha rost där. Viktigt är dock att veta att du bara ser om det har varit vatten där, om det sen härrör från vatten i förbränningsutrymmet eller om det läcker in från limpan är inte lika lätt att se. Nu hade du väl iof inga problem med gången, så vatten i förbränningsutrymmet låter orimmligt.

Spricka i blocket är inte omöjligt, men är inte det jag först skulle satsa på. Tyvärr börjar du närma dig änden av saker att byta och blocket är just den sista anhalten på denna ångestfyllda vandring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LImpan provtryckt med trädgårdsslangen = OK

Har införskaffat en nu oljekylare och nu kanske problemet är löst körde motorn 15 min på lanf sedan böt jag olja körde 15 min till oljan ser bra ut håller tummarna på att körning i havet imorgon gör mig glad.

Håll tummarna för detta  har vart en riktig elak resa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...