Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
selcoguru

Hjälp! Är generatorn skrot på mercury 80hk - 80 ?

Rekommendera Poster

Jag undrar alltså om generatorn är skrot på min mercury 80 hk från 1980.

Innan jag montera batteriet så mätte jag volten till 12,4 volt och sen efter uppstart och lite spelande med cd spelaren så mätte jag 12,2 volt medans motorn var igång på tomgång. Sedan efter ganska mycket åkande på full fart osv så mätte jag volten till 12,25 volt och då åkte jag säkert 2 timmar utan att stänga av motorn.

När man mäter volten på bilar medans de är igång vet jag att volten då skall mätas till ca 13 volt men jag vet ej hur det är på båten.

Båten är en selco selspeed 15 fot från 70 talet och det ända som tar ström är cd-spelaren, med två små högtalare förutom motorn.

Är det någon som vet? skulle vara oerhört tacksam om någon vet om generatorn är skrot eller ej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har spänningsfall mellan generator och batteri. Dra igång motorn och varva upp den lite. Mät  på generatorns pluspol samt minus mot gods på motorn (jord). Jämför sedan med en mätning direkt mot batteripolerna om det är samma ström. Om det inte är det kan det vara kablar som vibrerat loss och glappar. Titta även i instruktionsbok eller om det står på generatorn, vilken ström generatorn skall ge. -Är det den strömmen du får vid första mätningen. Om inte kanske kolen behöver bytas i generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är inte som det ska.. när jag mäter volten under tiden då motorn är igång så är det samma som när motorn är avstängd. volten bör gå upp till 13, 14 volt iallafall ?

Jag provade mäta över startmotorn under när man ska starta den och den får bara 4volt ? det går alltså trögt för startmotorn , (men motorn är inte trög att dra runt för hand)

Precis som om batteriet är slut eller dåligt ?

Vad kan det vara för fel ?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 V säger ingenting definitivt om du inte också anger polspänningen på batteriet under start.

Mät polspänningen på battriet under start och återkom.

Du måste upp i runt 3000 varv innan motorn börjar ladda ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej , det står nu klart att batteriet inte laddas överhuvudtaget. har kollat runt i kablaget och inget verkar sitta löst. Då är frågan , är det statorn eller generatorn? Kan man ta reda på det på något smidigt sätt ? Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är likriktaren hel? Om den tackat för kaffet så uteblir laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en snäll startmotor som drar runt med bara 4 V. Men som sagt, mät även på batteriet vid start så får du koll på ev. spänningsfall. Är det t.ex 6V på batteriet  så försvinner 2 V nånstans.

Det kan vara bra att veta att laddströmmen från en utombordare är rätt liten så ett lite urladdat batteri äter upp all ström så polspänningen inte blir så hög som på en bil. Bilgeneratorn är minst tio ggr kraftigare. Det är höjningen av spänningen som är intressant att se.

T.ex motor på tomgång, batteriet 12,2V. Öka till 3000 varv så ska du kunna se en ökning kanske till 12,3V. Då laddar lysspolarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen generator i den bemärkelsen, med kol och laddningsregulator inbyggd.

Det är bara stator och rotor där det induceras en växelspänning som skickas till en likriktare och sedan vidare till batteriet.

Om du mäter spänningen på likriktaren på både AC och DC sidan, så skall du ha ungefär 30V på AC sidan vid 3000 rpm, om batteriet är i bra skick så skall det dra ner spänningen till någonstans 15-16 volt, på DC-sidan

Har du tur har endast likriktaren gett upp, då har du förmodligen 30 volt på AC sidan och baterispänningen på den andra.sidan.(Alltså ingen höjning av spänningen.)

På en utombordare från 80-talet finns ingen regulator för laddspänningen, utan batteriet får laddas med den spänning det blir.

I mitt fall laddas startbatteriet med 16-17V vid marchfart, 3500rpm

Det är ju inte bra för batteriet i längden att laddas med så hög spänning, därför har jag monterat in en CTEK DC/DC laddare som laddar det andra batteriet, sedan skiftar jag plats på batterierna några gånger per säsong

 



Senast ändrad av Barton3000 | 13 augusti 2011 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ! tack för alla bra svar, får hoppas på att det bara är likriktaren som har gett upp då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu mätt på likriktaren och det var 31 volt på AC sidan och 18 volt på DC sidan. Så det verkar ju inte som att det är något fel på likriktaren trotsallt.. Vore tacksam om du hade tips om vad  jag bör kolla nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad blev det för resultat när du mätte på det sätt som beskrivs i den länkade tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du mätt det? Om batteriet lastar ska du mäta ca 30% mindre spänning på AC sidan än likspänningen på DC sidan. Olastat kan du ha 31 V , men då borde du mäta nåt liknade med DC på DC sidan. Jag gissar du mätt med AC på båda sidor och olastatoch då blir det ungefär som du mätt .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha fel på en diod i likriktarbryggan!

Det ska bli ungefär samma likspänning som växelspänningens värde vid helvågslikrikting som en likriktarbrygga ger.

Är en diod trasig i likriktarbryggan blir det halvvågslikriktning som ger c:a halva AC-spänningen.

30 V AC borde alltså ha blivit ungefär 30V DC och du fick bara 18V. Sätter man sen en kondensator som jämnar ut spänningen (behövs inte för batteriladdning) får man 1,4 ggr större altså drygt 40V. Obelastat förstås.

Inre resistansen i lysspolarna är hög så strömmen blir inte mer än några ampere normalt och spänning sjunker till lite mer än batteriets vilospänning 12,7V.

När batteriet börjar bli fullt ökar spänningen betydligt. Flera volt över vilospänningen 12,7V. Det behövs inte mer än nån ampere för spänningen att öka till 15V när det är fullt. Därför funkar det bra med batteriladdare med konstant spänning. Batteriet tar själv hand om att fylla sig och slutar att ta ström när det är fullt. En utombordare med lysspolar kan man säga har konstantström istället. Där får man se upp med att batteriet inte överladdas vilket kan ske för t.ex ett startbatteri som alltid är fullt då en normal start tar så lite ström att det egentligen klarar alla starter under sommaren utan laddning. Nu ska man givetvis alltid ladda ändå då batteriet alltid ska vara fulladdat för att hålla längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska göra fler mättester imorgon över batterispänning innan start, och sedan under gång samt efter. Tänkte också mäta spänningen på startmotor och batteri under uppstarten eftersom den går trögt precis i början av nyckelvridningen men går efter någon sekund runt lätt.

(Batteriet är ett sprillans nytt AGM, 70AH så inte en chans att det är dåligt)

Likriktaren var hel enligt mätningen så den kan vi utesluta.

Motorn går klockrent utan missljud vid gång och verkar funka bra mekaniskt sett.

Kan det vara Statorn eller rotorn som är problemet? Hur kan man kolla om det är något av dom som spökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belysningsspolen ger olastat en spänning som är proportionell mot motorns varvtal.

För att lösa detta så man får lagom laddning under större delen av varvtalsregistert har man sett till att belysningsspolen har induktans som jämnar ut topparna och fyller ut i dalarna i växelströmmen.

Det är inte belysningsspolen resistans utan induktans som begränsar och jämnar ut strömmen,.

Som bekant stjäl heller inte en induktans någon energi och därmed blir inte belytsningsspolen så varm som om den var helt resistiv. Viss resistivitet och förlust finns för den blir ju lite varm.

Iden är genialiskt i sin enkelhet. Nästa steg kan vara att koppla på en switchenhet så den laddar bättre vid låga varv. Kanske kombinerad switchenhet och laddningsregulator i samma burk?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det så mätte jag med växelström på båda sidor av likriktaren. När jag mätte DC sidan med likström så var det batterispänningen dvs. 12,8 volt ungefär och AC med växelström 31 volt. eller tvärtom kommer inte ihåg :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl mäta växelspänningen in till likriktaren när motorn går på varv och likriktaren är ansluten till batteriet. Är batterispänningen 14V DC ska du mäta ca 10V Ac in till likriktaren . Mäter du väsentligt mer är det avbrott på väg till batteriet. Har du nån laddregulatror nånstans som pajat och bryter strömmen från likriktaren kan det vara felet ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite avvikande meningar om kretsteorierna. Det hjälper nog tyvärr inte TS så mycket.


Halvvågslikriktning med en enkel diod ger samma spänning efter glättning med kondensator eller batteri som helvågslikriktning, dvs Uin x SQRT 2. Skillnaden är att den tillgängliga strömmen blir hälften så stor, då endast en av de två halvvågorna utnyttjas.


En permanentmagnetiserad generator modelleras enklast med en varvtalsberoende spänningsgenerator och en serieresistans. Den kan inte liknas vid en strömgenerator som lämnar konstant ström. Batteriet, om utgör lasten, är däremot olinjärt beroende av laddningstillstånd och därför betydligt mer komplicerat att modellera.


Generatorspolen finns för att möjliggöra induktion  Spänningen över spolen varierar med förändringarna i det magnetiska flödet. När förändringarna (dFi/dt) är noll är också spänningen noll.  den jämnar inte ut några toppar och fyller inte i några dalar.

Spolen har en induktans, det är sant, men i en approximativ modell så är det främst spolens resistans som begränsar strömmen inte induktansen. Om vi enbart betraktar induktansen, så ökar impedansen med ökande frekvens/varvtal och därmed skulle strömmen minska, vilket erfarenheten talar emot.


Spolen blir precis så varm den borde bli givet P = I^2 x R där I är strömmen och R den inre resistansen.


Att induktanser som last i ett AC-system inte stjäl energi är bara sant under ideala förhållanden. I ett verkligt system med en resistiv komponent, så bidrar induktansen till de resistiva effektförlusterna. Av detta skäl får man ibland betala för reaktiv last och det ställs också ibland krav på faskompensering. 


Att koppla in en Switchad DC-DC omvandlare för att förbättra laddningen vid låga varv låter ju bra, men kan vara riskabelt, då den ström som tas ut från generatorn kommer att öka med minskande inkommande spänning. Det finns risk att spolen brinner sönder, vilket man naturligtvis kan skydda sig emot, men frågan är hur mycket nytta man kan få av denna komplettering.
 



Senast ändrad av guestsson | 31 maj 2012 | 01:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att fler är intresserade av teorier. Ämnet belysningsspolar dyker upp då och då och ingen verkar förstå riktigt hur det fungerar. Därför mätte jag för några veckor sen på min 20Hkr Johnson spänningen såväl olastat som lastat. Sen gjorde jag en modell ungefär som du säger med spänningsgen beroende av varvtalet. Men resistans kan det inte vara för var skulle den sitta? Ohmar man spolen är den lågohmig.  Men det stämmer väldigt bra på min motor med ca 4 mH induktans. 24V AC och helvågslikriktare ger ca 4A . När varvet går ner minskar reaktansen med och det är ju precis vad man vill ha. Jag la även in helvågslikriktare i simuleringen. Spolen har en bra egenskap att den lämnar ström även då spänninen från gen  pga cykeln är under batterispänning.

OK viss resistans pga virvelströmmar i den taskigt bladade spolkärnan finns, men skulle allt vara reistans skulle 4A och ca 12V ge 50W i spolen i förlust. Det vill man inte ha utan all energi ska ut till förbrukaren och som säkert bekant så stjäl inte induktans någon energi.

Ska ta med induktansmeter och mäta med senare.

Att switcha var en ide av mig att få upp laddningen vid lägre varv. Bara man inte överbelastar spolen så går det. Men kanske få bli vinterpyssel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som lite spännande överkurs i lysspolsprogrammet.smiley

Det där med reaktans blev för jobbigt för mig i plugget. Det fanns ju så mycket annat som var kul på den tiden. Nu skulle det kunna passa att grotta ner sig tillsammans med Henry och pojkarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare forumet insåg jag att jag inte kunde det och försökte därför reda ut det för att förstå bättre hur det funkar. Och visst är det smart tänkt med induktans i serie vars reaktans (växelströmsresistans) varierar med frekvensen och därmed ger konstantare spänning ut än helt oreglerat. Enkel lösning på ett problem

Men det är ju en belysningsspole och för att det ska fungera med lampor måste man ha rätt watttal annars pajar alternativt lyser ej lamporna. Det står också vilken effekt man ska ha i Johnsonmanualen. 'Dessutom är Johnsonbelysningsspolen  20Hkr typ 2 fas så man kan få ut 48V om man vill. Men har för mig att lamporna föreslagna i manualen är kopplade som en 30W och 2st 15W i parallell serieanslutna och sen de 3 uttagen från belysningsspolen till de tre kopplingsställen , Fas 0a -fas. Det ger lite funderingar på hur man ska koppla laddningen. Antingen likriktarbrygga på ena lindningen eller 2 dioder i helvågslikriktning typ trafokoppling i gamla radio . Har provat båda och ger ingen större skillnad . Pga anpassning av likriktaren för Tohatsun jag också har kör jag med Graetzbrygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar ju smidigt att få till lite reglering med en spole i serie. men det blir inga konstanta spänningar förstås. Jag har funderat lite om det skulle gå att använda en solcellsregulator. Den ger ju lite valuta för överspänningarna och man får samtidigt en reglering med batterikokning och underhållsladdning. Samtidigt lätt att ansluta panelen när man får råd o lust. Eller lust och rååd som det väl funkar. Förgrymmade dvärgdata. Orkar inte korrischera ala fell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är det smart att eftersom man ändå måste ha en spole så har man dimesionerat den  med en induktans så strömmen regleras i viss mån . Fast det heter belysningsspole och är i första hand tänkt ge AC till lampor. Ska man ladda batteri så behövs likriktare. Är det en kraftigare belysningsspole eller klent batteri behövs laddningsregulator. Jag har inte behövt det för 80Ah batteri . kör jag med elmotorn så hamnar jag fort på minus med laddningen. GPS och ekolod duger laddningen bra till för.

Större motorer har kraftigare belysningsspolar. Belysningsspolar fungerar som en generator utan reglering när det gäller batteriladdning. Till lampor ger induktansen enklare reglering pga jwL..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...