Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
ossy

Chrysler som nyser

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hittade en Chrysler 6hk snurra på soptippen idag, som jag inte kunde hålla fingrarna ifrån. Så den åkte ju med hem, för att testas om det gick att skrämma liv i. Den startar, men liksom nyser lite då och då, med påföljd att varvet sjunker. Den hoppar i samma ögonblick till och fräser ut en större mängd kylvatten än vanligt. Låter ganska likt en katt som nyser. Nå´ n som har en susning om var man ska felsöka? Saknar dessutom en kåpa till den, så om någon har en till salu, så är jag tacksam för svar. Det är en årsmodell -79 - 81.

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Allmänt om motorer som nyser - det beror normalt på att motorn går snålt/får för lite soppa i det varvtalet. Om det sedan är speciellt ihopkopplat med kylvattenet på just din motor så kan det ju bero på annan orsak?! Men jag skulle rengöra förgasaren och kolla soppafilter, pump, slangar m.m. 

Sitter original luftburk på plats? Annars kan det ge samma symtom, det kommer in för mycket luft vilket ger för snål blandning. (Gäller speciellt på landbaserade motorer som har filter i luftburken som då delvis bromsar luften in i motorn och då ger fetare blandning med samma uppsättning munstycken i förgasaren)

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ren förgasaren, kolla så att du har rätt flottörnivå . Vänd upp och ner på förgasaren. Flottören skall vara parallell med ytan som koppen tätar mot och då skall nålventilen stänga bränsletillförseln, Ställ sedan blandningsskruven ca 1 1/8 varv ut från botten. Den kan man sedan få finjustera men normalt skall den stå 1-1 1/5 varv ut från botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Om någon har en passande kåpa, så köper jag den gärna!

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...