Bengtolovlarson 0 Postad 29 Juni , 2011 Om man kör tex en Windy 24 DC i 7 knop, hur mycket mer bränsle drar den jämfört med en Marex 24 eller Nidelv 24 i samma hastighet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtolovlarson 0 Postad 30 Juni , 2011 Vad jag menar med min fråga är om man kan köra lika billigt och säkert i hög sjögång med en planande båt som en deplacementbåt om man kör långsamt. Tacksam om någon vet. Det kan vara avgörande för vilken båttyp jag väljer. Bor vid öppet hav i Halland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 30 Juni , 2011 Bränsleförbrukning i deplacementfart (7 knop är över det på det flesta 24 fotare snarare 6 kn)skiljer sig nog inte så mycket om motorn vore desamma vilket de ofta inte är mellan snipor och DC. Troligast är ju att det skiljer mellan diesel och bensin och då är skillnaden stor , en diesel kan dra så lite som hälften i bästa fall. Deplacementbåtar och särkskilt snipor tål ofta mera sjö än sina ägare , det är mest en fråga om hur man är som person. DC båtar går stadigt så länge de planar och en del klarar en hel del sjö så länge de kan hålla planingsfart. Tvingas de ner på deplacementfart är de generellt sett sämre och har lägre fribord och gå mycket blött. En fördel kan vara att man fort kan ta sig iland om vädret snabbt försämras. Fast väl i hårt väder och öppen sjö skulle jag personligen föredra en deplacementbåt. Viktigaste valet är nog att fundera på hur man kommer att använda båten, förenklat sagt: helgturer och bobåt = deplacement. Dagsturer = DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 30 Juni , 2011 Vi har en orrskär 850 med aqad40 155hk och om vi ligger på 6 knop så visar bränsleflödesmätaren på ca 4 liter/timme går vi upp till 7 knop så vill den ha 5-6 liter/timme. En snipa i samma storlek och med en svagare motor kanske går på 2,5-3liter/timmen vid 6 knop. Men om jag nu tycker att jag vill ligga på 8-8,5 knop så drar det iväg med en förbrukning på ca 15 liter/timme, så max 6-7knop om du vill ha en låg förbrukning i låg fart. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
unot 1 Postad 24 November , 2011 NIdelv 24 1991 med Yanmar 46 hk 2.1-2.5 liter/tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqd40 7 Postad 2 December , 2020 Hej Henrik. Jag har också en orrskär 850 men med en aqd40a. Jag undrar hur mycket din flödesmätare visar om ni kör i ca 18 knop eller i maxfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 2 December , 2020 (redigerade) 2011-06-30 vid 15:09 skrev Bengtolovlarson: Vad jag menar med min fråga är om man kan köra lika billigt och säkert i hög sjögång med en planande båt som en deplacementbåt om man kör långsamt. Tacksam om någon vet. Det kan vara avgörande för vilken båttyp jag väljer. Bor vid öppet hav i Halland. Lika billigt - ja, i princip (om man ligger väl under deplacementfartgränsen). Lika säkert i hög sjögång - nja, det beror ju inte bara på farten utan snarare mer på skrovets utformning, fribordens höjd o.s.v. En snipa och en planande högfartsbåt beter sig inte lika (och kan inte göra det) oavsett fart vid olika typer av sjö. Vad som sedan är "säkert" kan man diskutera - en snipa rullar mer vilket kan upplevas som olustigt men den tål otroligt mycket, medan en högfartsbåt med låga fribord i krabb sjö snarast är säkrare med lite mer än "styrfart" så man s.a.s. är den som bestämmer (och inte sjön). Vill du ha en båt som klarar ordentlig sjögång har f.ö. även storleken en viss betydelse. Redigerad 2 December , 2020 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 2 December , 2020 Ursäkta OT men det är alltid lika kul med trådarkeologi, TS har inte varit inloggad sen 2011 🙂 Men det är aldrig fel att fylla på en tråd med kunskap, det kan många andra ha nytta av givetvis 👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser