axeborn 0 Postad 29 Juni , 2011 Jag har en Nimbus 22 DC -88 med en nyare motor - Volvo Penta 5.0 GXi -06 Mitt problem är att gasreglaget är trögt och fjädrar tillbaks den första centimetern efter det att växel har lagts in. Detta gör dels att det är svårt att ligga på lite mer gas än första växel-steget dvs. 4-7knop och dels att det lätt blir en ketchupeffekt vid hamnkörning. När motorn sattes in för 3-år sedan byttes aldrig gasreglaget, vilket således är det gamla från -88. (se bild) Vart kan problemet sitta? Har gasreglaget en hård fjäder i sig? eller kommer det från växellådan? Vidare slår växeln i rätt hårt när den läggs i - kan detta justeras? beror det endast på tomgångsvarvtal? tacksam för reflektioner. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
axeborn 0 Postad 29 Juni , 2011 Läste precis en annan tråd om att växel slår hårt och vad jag förstår är det normalt. Men går det att justera är det välkommet. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=394667&highlight=växel#top Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christernilsson 0 Postad 29 Juni , 2011 Jag har en Volvo Penta 4.3 GXI som uppför sig likadant trots nytt reglage - kan det vara något i motorn. Locket på mitt drev rostar också. Har fått det utbytt en gång på garanti, men det nya rostade direkt igen. Installatören har varit och mätt galvaniska strömmar men säger att allt är som det ska. Materialfel?? Har du samma problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
axeborn 0 Postad 30 Juni , 2011 ok, det var intressant att höra du har samma problem - vi söker vidare efter svar. nej, jag har inte upplevt rost som du beskriver det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser