Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
axeborn

Gasreglage VP 5.0 GXi

Rekommendera Poster

Jag har en Nimbus 22 DC -88 med en nyare motor - Volvo Penta 5.0 GXi -06

Mitt problem är att gasreglaget är trögt och fjädrar tillbaks den första centimetern efter det att växel har lagts in. Detta gör dels att det är svårt att ligga på lite mer gas än första växel-steget dvs. 4-7knop och dels att det lätt blir en ketchupeffekt vid hamnkörning.

När motorn sattes in för 3-år sedan byttes aldrig gasreglaget, vilket således är det gamla från -88. (se bild) Vart kan problemet sitta? Har gasreglaget en hård fjäder i sig? eller kommer det från växellådan?

Vidare slår växeln i rätt hårt när den läggs i - kan detta justeras? beror det endast på tomgångsvarvtal?

 

tacksam för reflektioner
.  .

post-3100-1394236755,612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Volvo Penta 4.3 GXI som uppför sig likadant trots nytt reglage - kan det vara något i motorn.

Locket på mitt drev rostar också. Har fått det utbytt en gång på garanti, men det nya rostade direkt igen. Installatören har varit och mätt galvaniska strömmar men säger att allt är som det ska. Materialfel??

Har du samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, det var intressant att höra du har samma problem - vi söker vidare efter svar.

nej, jag har inte upplevt rost som du beskriver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...