Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
ny_borjare

Hamnkapell och körkapell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att leta båt... har gått så där måste jag säga.

 

Men jag har en fråga kring hamnkapell och körkapell.

Måste man ha hamnkapell?

Och kan man inte bara ha körkapellet när man har båten i hamn?

Eller är det för att körkapellet är dyrare och man vill slita mindre på det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att hamnkapell snarast är en praktisk förenkling.

En Amerikansk båt kite större båt (främst Cabin, DC & Cruiser modeller) har ofta ett ganska komplicerat kapell, ofta bestående av 5-7 separata delar som måste plockas bort och stuvas innan färd och sedan monteras upp till kvällen. Mitt kapell tar minst 15 minuter att få upp med alla tröga gamla blixtlås & tryckknappar, det blir ganska svettigt en varm dag med barnen på bryggan ivrigt väntandes. Om man mest använder båten för dagsturer i fint väder som spar man därför en hel del tid & arbete vid varje färd genom att bara knäppa dit ett enkelt hamnkapell.

Ett nice to have och inte ett need to have m.a.o.



Senast ändrad av Livgardist | 29 juni 2011 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga av frågeställningen, antar jag att det är en DC du letar efter...

Om jag förstår rätt är hamnkapellet till för att täcka hela sittbrunnen på en DC, när den ligger i hemmahamnen. Syftet är att skydda inredningen från regn och sol. Det kan ej användas när man vistas i båten...

Sedan finns det motsvarande ståkapell som man använder när man är ute med båten. Om du hittar en båt med sådant, behövs ej ett hamnkapell. Men det är som du säger kanske onödigt att slita på, då kapell är dyra.

Körkapell eller gångkapell är på en DC oftast en förhöjning, vind och regnskydd, från vindrutan. Kan liknas vid en sprayhood på en segelbåt. Den täcker ej sittbrunnen, men skyddar under färd med båten. På vissa modeller kopplas den ihop med ståkapellet som är uppsatt på bågar och fälls bakåt, ungefär som sufletten på en cabriolet. Se t ex Ockelbo DC 21.

Ute på sjön är det ofta väderomslag. Om det börjar regna under färd, är det skönt att kunna dra upp ett kapell. Om du tittar på en DC med endast hamnkapell, bör du överväga kostnaden, behoven av alternativa kapell!

Lycka till!

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ha ett hamnkapell. har båda dera på min Bayliner 185 som är en sk bowrider.. Kör bara i bra väder så har inte ens körkapellet monterat(kan vara monterat på en båge trots att man använder hamnkapellet).

En stor fördel med hamnkapell är att det ofta lutar åt alla hått så att måsarna inte kan sitta på det=ingen fågelskit. Mycket enklare och snabbare att montera på/av, är inte i vägen under färd, och billigare att byta ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...