Sakkunnig 3 Postad 29 Juni , 2011 Jag är ute efter en äldre 2-taktare, 90-tal, 50-70 hk. Det fanns ju mer eller mindre lyckade motorer på marknaden då. Vilka märken/modeller av ovan nämnda storlek är riktigt lyckade, dvs pålitliga slitvargar? Men framför allt - Vilka märken/modeller ska man undvika? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 29 Juni , 2011 Jag har själv funderat på att starta en liknande tråd... Även om jag i dagsläget kör äldre Evinrude, skulle jag utan att fundera säga att de 3-cylindriga Yamaha-motorerna typ 40-80 hk tillverkade från början av 90-talet är de absolut bästa motorerna i denna kategori. De brukar i regel kosta något mer än motsvarande motorer från andra märken på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DJ-Error 0 Postad 29 Juni , 2011 Skulle också säga Yamaha. HAde själv en 30-HK från 88 som jag var grymt nöjd med. Startade alltid på första rycket och hade bra tongång för att vara en tvåtaktare. Att den hade separat oljesmörning och 3-Cylindrar var ju bra ett pluss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 29 Juni , 2011 Det är som jag misstänkte att Yamaha skulle dyka upp i den ändan. I andra ändan då? Vad ska man definitivt undvika? Vad strular? Vad skär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 Juni , 2011 Min Yamaha 60hk autolube med autoprime från 1998 är den bästa motorn jag haft. Startar på första nyckelvridet varje gång, helt underbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 30 Juni , 2011 Jag har inte provat så många märken, men min Mariner 100 4-Cyl från början av 90-talet med 2 2 teknik har fungerat otroligt bra. (Oil-injected) Den kan gå på tomgång hur länge som helst utan att sura ner sig som så många 2-taktare brukar göra. Sedan är det bara att trycka gasen i botten och den svara direkt upp. Kan vara klurigt att justera in den men när det väl är gjort går den som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Softsson 0 Postad 1 Juli , 2011 Jag har haft en 15 hk Yamaha från -91 som fungerade kanon under 2 säsonger, aningen för bra antar jag då någon valde att lägga rabarber på den. Näst sista motorn var en Suzuki 30 hk från -92, hade den i 6 år och det enda jag gjorde var att byta tändstift varje säsong samt impeller 2 ggr. I övrigt så fyllde jag på olja & bensin, var grymt nöjd med den motorn då den aldrig strulade. Har polare som kört med Mercury med blandat resultat, tändningsproblem verkar vara genomgående för dem herrarna. Det är ett lotteri att köpa en motor så tipset är väl att titta på utsidan och se att allt ser ok ut och provköra historian. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 21 Juli , 2011 Nu har jag äntligen hittat en motor till min båt. Det blev en 60 hk Yamaha med autolube och trim och tilt, från 1990. Motorn är i fantastiskt fint skick. Har bara gått i sötvatten ser det ut som. Ser ut som ny. Nästa helg blir det montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser