Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Sakkunnig

Mest lyckade motorer 90-tal

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en äldre 2-taktare, 90-tal, 50-70 hk. Det fanns ju mer eller mindre lyckade motorer på marknaden då.

Vilka märken/modeller av ovan nämnda storlek är riktigt lyckade, dvs pålitliga slitvargar?

Men framför allt - Vilka märken/modeller ska man undvika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat på att starta en liknande tråd...

Även om jag i dagsläget kör äldre Evinrude, skulle jag utan att fundera säga att de 3-cylindriga Yamaha-motorerna typ 40-80 hk tillverkade från början av 90-talet är de absolut bästa motorerna i denna kategori. De brukar i regel kosta något mer än motsvarande motorer från andra märken på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också säga Yamaha. HAde själv en 30-HK från 88 som jag var grymt nöjd med.

Startade alltid på första rycket och hade bra tongång för att vara en tvåtaktare.

Att den hade separat oljesmörning och 3-Cylindrar var ju bra ett pluss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som jag misstänkte att Yamaha skulle dyka upp i den ändan. I andra ändan då? Vad ska man definitivt undvika? Vad strular? Vad skär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Yamaha 60hk autolube med autoprime från 1998 är den bästa motorn jag haft. Startar på första nyckelvridet varje gång, helt underbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte provat så många märken, men min Mariner 100 4-Cyl  från början av 90-talet med 2 2 teknik har fungerat otroligt bra. (Oil-injected)

Den kan gå på tomgång hur länge som helst utan att sura ner sig som så många 2-taktare brukar göra.

Sedan är det bara att trycka gasen i botten och den svara direkt upp.

Kan vara klurigt att justera in den men när det väl är gjort går den som en klocka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en 15 hk Yamaha från -91 som fungerade kanon under 2 säsonger, aningen för bra antar jag då någon valde att lägga rabarber på den.

Näst sista motorn var en Suzuki 30 hk från -92, hade den i 6 år och det enda jag gjorde var att byta tändstift varje säsong samt impeller 2 ggr. I övrigt så fyllde jag på olja & bensin, var grymt nöjd med den motorn då den aldrig strulade.

Har polare som kört med Mercury med blandat resultat, tändningsproblem verkar vara genomgående för dem herrarna.

Det är ett lotteri att köpa en motor så tipset är väl att titta på utsidan och se att allt ser ok ut och provköra historian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen hittat en motor till min båt. Det blev en 60 hk Yamaha med autolube och trim och tilt, från 1990. Motorn är i fantastiskt fint skick. Har bara gått i sötvatten ser det ut som. Ser ut som ny.

Nästa helg blir det montering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...