Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
jorga

Leva på båt

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag är en riktig landkrabba som vill börja på ruta ett.

Drömmen är att leva och bo på Europas kanaler och medelhavet större delen av året.

Problemet är att jag inte vet vilken båt som skulle passa bäst?

Kan tänka mig att den får kosta mellan 300000:- och 800000:-

Finns det något alternativ motor/segel, eller är det bara motor som gäller?

Tacksam för alla tips.

jorgaenlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av MG´ s medlemmar har en tråd ang att bo i båt hela året. Visserligen bara i Sveriges största sjö och i en stad (som det hade varit en fördel om den varit Sveriges huvudstad i samband med unionen med Norge winkhttp://www.maringuiden.se/forum/;thread=282884

För min del så finns det inga alternativa båtar - det är bara seglingsbara sådana som gäller.

Visserligen lite jox med masten om man enbart skall gå i kanaler. 

Träffade en seglöare, som hade en konstig ställning i aktern, likt en targabåge. Han var från Berlin och hade tabernakel som mastfot och den nämda ställningen för att han enkelt skulle kunna ta upp och ner masten. Det finns lösningar för allt.

En Hollänsk Tjalk kanske hade varit ett alternativ - egentligen lastbåtar med läbord. De är ju byggda för att kunna gå i kanalerna, men ändå fungerar skapligt att segla på öppet hav.

Den båten jag har har enligt uppgift från förre ägaren tidigare gått på de Tyska kanalerna. För att va en sån liten motorseglare, med goda segelegenskaper, har den väldigt mycket boutrymme.

Du kan ju kolla på min blogg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Fans ju hur många som helst att välja på. Jag har ju även tänkt gå ut i Medelhavet, och då är väl inte denna typ så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är väl inte sämre än många andra fraktbåtar. De är ju grundgående och lastdryga ock gåtr ju att segla. Fast stora enligt mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jorga, grattis till att du har så mycket pengar att lägga ner på en båt.

 Mitt råd: Lägg pengarna på en långfärds-motorbåt.
längd 10 - 11 meter
bredd ca 3 meter
djupgående ej över 1.2 meter
motor: diesel runt 70 hk.
material: stål

Riggen till en bekväm bo-ombord-segelbåt
(=mast ,segel, vantskruv , winschar, vajrar och en massa annat jox)
kostar ungefär lika mycket som dieselbränslet kostar för dig från Sverige via kanalerna och en runda runt medelhavet.
Tänk på att även en segelbåt behöver en motor för att gå genom kanalerna.

Åk ner till någon populär medelhavshamn och följ segelbåtarna du kan se från stranden.
Minst hälften av dom går för motor för att det alltid blåser åt fel håll i medelhavet eller också blåser det inte alls eller för hårt och för att ingen till slut orkar dra upp seglen när det ändå bara är en par timmar till nästa krog (=hamn).

Fördelen med en motorbåt är att du kan ha samma bekvämlighet ombord som du är van vid hemifrån.
 Du kan använda induktionshäll du kan duscha fyra gånger om dan i varmt vatten, du kan ha 250 liters kyl och 150 liters frys och du kan ha på TV:n, videon och all belysning och du kan ha din Powerbook, Ipad och Iphone på laddning ,
samtidigt som du övar på Besame mucho på din el-bas .(kolla Jet Harris´ s version)

Försök det i en segelbåt där  diskussionen snurrar runt en svart plastsäck i solen som är tänkt att  värma upp duschvatten till den familjemedlem som har vunnit lotteriet för dagens varma dusch :-)

En nackdel med en motorbåt är att du kan hålla alla planerade tider = ska du hämta upp svärmor i Cannes xx.xx klockan 08.00 så kan du det även om du åker från Siciilien i motvind en vecka innan.
(fast det kan du ju även i en segelbåt eftersom du ju ändå åker för motor :-) )

 Om du ska skaffa dig en båt så kommer du att allt som oftast hamna i situationer där du måste lita på ditt eget omdöme, varför inte börja med det redan när du ska skaffar båten :-)

Tänk efter, vad är det för ide´ att släpa på en mast (=rigg och segel och annat jox :-) ) som du ändå använder  mindre än en procent av hela din restid
(resten av tiden är den bara i vägen)

Lyssna inte på råd från folk som säger: för mig gäller bara….
(dom är fanatiker :-) )

 med vänlig hälsning Kaj Westergård



Senast ändrad av kajwe | 04 juli 2011 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kaj.

Tack för Ditt fina inlägg. Mycket tydligt och fängslande, nästan så man hör bogskvalpet.

Ditt resonemang låter onekligen mycket vettigt, ja känner ju mej inte som en seglare, utan snarare som motorman, vilket för övrigt var min tjäst i flottan på 70-talet.

Då återstår valet av båt, bra driftskostnad,lämplig utrustning, utrymme stora och bra nog att åldras i.Tänker lite att en gammal man inte ska gå för mycket på huk.

Har Du någon idé (förmodligen) om var ja hittar rätt båt. Märke och modell?

Det känns som Du har glimten i ögat, Göteborgare?

Jorga 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du finner en eller flera stålbåtar som ser intressanta ut, kolla då de få ställen där det går att skruva bort paneler etc, och stick in en svanhalskamera med lampa där för att inspektera hur långt rosten hunnit äta upp båten.

Stålfartyg har tjocka stålplåter och byggs med en viss rostmån. 

Fritidsbåtar byggs med tunnare stålplåt och med mindre rostmån.  Och de kläds in med förföriska paneler som ser rätt OK ut, men som inte enkelt låter sig demonteras för att underhåll med rostskydd skall kunna ske. Efter ett visst antal år (betydligt färre än för större fartyg) är de slut för de har rosta inifrån, och det kan gå fortare än andra än säljaren anar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt kommer man in i Europas kanaler med en 12 meters segelbåt och köl på 1,8 meter?

Och når man Medelhavet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att max 1,8 m djupgående så kommer du hela vägen. Fast kan du få en båt med grundare djupgående så är det ju helt OK.

I ett inlägg lite högre upp av Kajwe såg jag detta inlägg och undrar då vad man utgår från för segelbåt.

Fördelen med en motorbåt är att du kan ha samma bekvämlighet ombord som du är van vid hemifrån.

Du kan använda induktionshäll du kan duscha fyra gånger om dan i varmt vatten, du kan ha 250 liters kyl och 150 liters frys och du kan ha på TV:n, videon och all belysning och du kan ha din Powerbook, Ipad och Iphone på laddning ,

samtidigt som du övar på Besame mucho på din el-bas .(kolla Jet Harris´ s version)

Försök det i en segelbåt där  diskussionen snurrar runt en svart plastsäck i solen som är tänkt att  värma upp duschvatten till den familjemedlem som har vunnit lotteriet för dagens varma dusch

 Vi har induktionshäll, visserligen som reserv, vi kan duscha 4 ggr/dag i varmt vatten, vi har frys på 150l och kyl på ca 200 men kan ändra så att vi har 300 l frys och 50 kyl.

Att ladda alla el-prylar på en gång är heller inga problem.

OK. vi har en lite större båt, men 75% av de båtar som man seglar med här nere i Medelhavet har bekvämlighet ombord. Istortsett alla har solpaneler och/eller vindsnurror. VV-beredare är mer eller mindre standard idag.

De båtar som refererar till, de kommer inte hit ner, därför man vill ha bekvämlighet när man bor på båten 24/7.

Dessutom är man inte så intresserad av en varmvatten-dusch när vattentempen ligger mellan 27 och 30gr. Sötvattendusch står högre på listan, och de kan vara lite begränsade då storleken på vattentanken kanske inte tillåter det. Men det problemet har man nog på motorbåtar också. Fast å andra sidan så är det inte så långt till en hamn där man kan fylla på förrådet

Men om mitt huvudmål hade varit att kajka runt på kanalerna så hade jag valt en motorbåt för att kunna komma närmare strandkanter för att lägga till och för att slippa masten på däck. Samt för att motorbåten har bättre motorstyrka för att gå mot strömmen. Vilket på sina ställen kan vara struligt med en segelbåt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medelhavet når man men vill man åka runt lite på kanalerna är 1,8 m djugående starkt begränsande. Många mindre kanaler ska klara 1,8 m dvs det finns lite margginal. Eller fanns, för med tiden lägger sig det en massa skit på botten och vattendjupet minskar. Sen är det ju så att max djupet finns i mitten men minskar utåt sidorna. Inget större problem - tills man får möte med en båt som går lika djupt och som heller inte kan lämna djuprännan. Eller värre, möte med en pråm. I de fallen brukar en stark motor vara bra. Det vill ju också till att man inte lastar båten för mycket. Vill man se alla dessa fantastiska kanler, ofta mindre, så ska man inte gå djupare än 1,5 m och inte vara mer än 3 m över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...