Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
sandgrund

Mercury 80 Efi trasig soleonid?

Rekommendera Poster

Min motor vägrade starta idag när jag skulle hem till bryggan. Efter att blivit bogserad till bryggan så fick jag igång motorn igen efter några startförsök. Men nu vill den inte starta nå mer.

Jag har en kollega på jobbet som har likadan motor och han fick fel på ett relä i solenoiden.

Jag hör hur det klickar men startmotorn går inte igång. Är det vanligt att solenoiden går sönder på så pass nya mercury? Det är en -07

Det känns ju som något är glapp på min då den startade någon gång iaf. Vad är mest troligt att felet är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycket att du skall börja med att utesluta ett par andra saker.

-Kolla så att du har kräm i ditt batteri

-Koppla förbi din huvudströmbrytare, huvudströmbrytarna blir det väldigt lätt okontakt i, häng ihop kablarna på ett av stiften bara under testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Sigge ovan, dåligt batteri eller strömberoende spänningsfall verkar troligt.
(Skulle iofs mätt spänningen med multimeter istället för att koppla förbi huvudströmbrytaren, detta för att snabbt kunna bryta ifall det mot förmodan skulle börja ryka nånstans under testandet.)

Din typ av solenoid har två funktioner, enligt sajten nedan; dels att koppla den höga startströmmen via rejäla lågohmiga kontakter och dels att mekaniskt koppla ihop startmotorns axel med själva motor-vevaxeln. Denna dubbla magnetdrivna funktion kräver extra kraft, så denna solenoid-typs manöverström blir därmed jämförelsevis hög. (Man kan alltså pga strömstyrkan misstänka dålig kontakt även i dess manöverströmkrets, tex tändningsnyckel eller neutralläges-brytare etc.)
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=MM~A0000001~M0000935~M0000938~C0021546&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0021546

I sajten syns att ett utbyte av startmotor har skett vid ett visst motornummer, kanske pga tidigare problem eller av andra orsaker? Vidare att ev solenoidbyte tycks innebära utbyte av hela paketet (1. starter motor ass. för hela 340 dollar) ifall det högre motornumrets skiss är den rätta för din del.)

Själv skulle jag som sagt kollat upp spänningsfallen, sen ifall dessa verkar okej även skruvat isär startmotor-solenoiden och kollat särskilt efter kärvande axial-drevförflyttningar och risiga brända el-kontaktytor. Även efter avbrutna/missformade kugghjulskuggar.

I denna volvosajt kan man iaf ana hur solenoidmagneten skjutsar in ett drev via en 27.hävarm. Funkar nog på ett liknande sätt i ditt fall, gissar jag ... http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7723820-30-11364.aspx 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem. 

Merc 80hk efi 07.

Ska börja rota mera. Men det är som att startmotorn inte orkar dra igång motor. 

Återkommer när det är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog och sprejade kontaktspray där man kunda komma åt osv.  Sedan funkade startmotorn perfekt.

Kontakterna mellan solanoiden och startmotorn har troligtvis ärjat eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...