Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
inka508

Spritkök

Rekommendera Poster

Hej !

Har ett spritkök  Electrolux Origo 3000 i min båt. Har hittils inte använt detta i någon större utsträckning. Läste nu instruktionerna för handhavande av köket. Min fråga:

När man fyllt en behållare med Rödsprit hur lång brinntid har man då ?

Tacksam för svar från någon kunnig.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall fylla det med Tenol eller motsvarande inte rödsprit, det sotar.

Jag tror att Tenol är en planing av etanol och metanol. Den innehåller inget färgämne.

Brinntiden beror av hur hårt du kör, men i normalfallet kan du räkkna med flera timmar om du fyllt fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 timmar vid full effekt tror jag tillverkaren säger men skulle tippa på att du har fullgod låga i 4 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, viktigt framförallt nu om sommare är att om köket inte används så ofta är att lägga dit de två runda gummidukarna över brännarna, på så vis hålls avdunstningen minimal.

Ang bränsle så går det fint att blanda själv. 80/20 etanol/metanol då slipper man sotning...

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammal tumregel är att räkna en liter sprit per person och vecka.

Själv använder jag T-röd och annan rödsprit (säljs bland annat på dunk på Biltema),  Om du står ut med att grytorna blir lite svarta är det mycket billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt från lumpen, så slog vi i lite vatten i T-röd för att förhindra sotning. Effekten blev lite sämre, men det översteg jobbet med putsa sotiga Trangia kärl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...