Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
OscarPaKryss

Gröna shorts o röda byxor?

Rekommendera Poster

Hejsan vänner!

Jag har hört ett flertal personer hävda att man inte får ha gröna shorts om man inte har seglat över atlanten, vilket jag tycker låter rimligt. Från en person har jag också hört att inte heller röda byxor är okej... Vad gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken lag är det som säger det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört från flera håll att man måste hoppa på ett ben baklänges genom alla dörröppningar om man inte har åkt vattenskidor i Västra Nedsjön. Jag har både röda byxor och gröna shorts.

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å en shortslag, jag har hört ett flertal personer hävda att man inte blir gift om tårtbiten faller på sidan på tallriken, jag har aldrig fått en tårtbit att stå upp, om jag inte har tagit en jättebit förstås, och jag är giftcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter lite som killen som en gång kursade mig till skärgårdsskepparexamen. Hälften av kursen förbrukades när han gick igång på vilken knapp man fick ha i mössan och vilken vimpel man hade rätt att föra i gösstaken när man tagit den eller den examen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att ingen av dessa regler gäller på folk som väljer att inte följa dem men jag undrar om någon vet vartifrån reglerna kommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har seglat sedan 80-talet och är med i osceanseglarklubben utan att ha hört talas om dessa regler. Har någon bett dig gå och hämta ögonmåttet också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ett gammalt talesätt. Gröna shorts har jag aldrig hört om men att man förärats rätten att bära röda byxor efter en atlantöverfart har jag hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt brittiska etikettsregler så är det inte ok att bära röda byxor om man inte korsat Atlanten... Men gröna shorts har jag inte hört talats om dock...

Men det är väl ok att bära röda byxor i vilket fall som helst, tycker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft äran att se detta tillämpas i praktiken, nämligen på åtskilliga regattamiddagar. Vid dessa tillfällen dyker plötsligt dessa herrar med röda byxor och blazer upp. Skepparen på min båt var så betagen att han inför kommande regattamiddag hade införskaffat ett par röda byxor för att på ett fint sätt smälta in i fnysklubbens vedertagna kodex. Kan nämna att han ej korsat atlanten, men väl andra hav. -Vet dock ej hur pass utbrett fusket kring detta är...

Själv skulle jag naturligtvis aldrig dra på mig röda byxor vid ett sådant tillfälle. Tänk om man skulle bli konfronterad med besvärliga frågor kring detta. Däremot kanske det har en imponeringsfaktor när man söker upp sin danspartner, i dessa kretsar.

Senast ändrad av RoundRobin | 30 juni 2011 | 12:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, en ritual för endast de invigda! Har dock inte sett några röda byxor eller gröna shorts på någon av alla de jordenruntseglare och atantfarare vi har i OSK. Men de kanske kommer fram på fin-middagarna laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...