Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Sando

Problem med att kalibrera vindinstrument

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har problem med att kalibrera min Raymarine ST60 vindindikator.

Enligt instruktionerna ska man börja med att köra båten sakta i två fullständiga cirklar. Instrumentet ska då blinka samt avge tre ljudsignaler. Trots upprepade försök händer inget med instrumentet. Är det någon här som har någon ledtråd om vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ungefär samma procedur som när man kalibrerar in en kompassgivare, vilket jag nyligen gjort. Tog nog totalt 20 varv innan jag fick igenom 2 godkända varv, så att kalibreringen gick igenom.

Manualen är tyvärr inte så tydlig i hur stora cirklar och vilken fart man skall ha. Dessutom står det inte hur lång tid man har på sig från uppstart tills man börjar kalibrering. De tips jag kan bidra med är:

Leta upp ett ställe med sjölä (= inga vågor), fast med stabil vind. Starta upp instrumenten och börja direkt  gå i stora cirklar med låg fart. 2-3 min/ varv kanske. Försök hålla så jämn vinkelhastighet som möjligt (= försök köra i perfekta cirklar). Avbryt inte efter 2 varv, utan fortsätt ytterligare något/några varv.

När jag kalibrerade min kompass fick jag ofta meddelanden typ Slow down vilket betydde att jag  svängt för fort och kalibreringen startades om från början. /Lod

Senast ändrad av lods | 28 juni 2011 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle kalibrera kompassen till autopiloten för några år sen, var det helt omöjligt, som lods beskriver. Fick den efter många varv att låsa. Sen fungerade autopiloten ungefär som den vill. Dvs den kunde vid tillfälle ta vilken kurs som helst, utan åt det hållet jag önskade.

Så småningom kom jag på orsaken. Jag hade ställt min mycket väfyllda verktygslåda ovanför kompassenheten och konservburkar i samma fack som kompassen. no

Efter  att jag flyttat verktygslådan och ersatt konervburkarna med frukt och gönsaker (dock ej jordgubbar och spenat wink) så fungerade autopiloten oklanderligt.

Kan det finnas en kompass inblandad i vindinstrumentet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen kompass inblandad i vindinstrumentet. Dock är linjäriseringskalibteringen i princip samma.
Kompassen roteras med konstant fart genom magnetfältet och på så sätt får man en kalibrering av hur kompassen visar under ett helt varv.
Vindgivaren är samma sak, fast där låter man vindflöjeln rotera (eller rättare - vindfjöjeln står stilla och båten roterar). Där motsvarar ju vindriktningen magnetfältet.

Hela kalibreringsförfarandet bygger på att man har en konstant vinkelhastighet när man kör båten i cirkel. Om man någon gång under varvet svänger mer eller mindre, tolkas detta som en olinjäritet i givaren. Blir detta fel för stort avbryts kalibreringen.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag skulle kalibrera kompassen i en tidigare båt (lätt mittpulpet), var det helt omöjligt att köra runt i cirklar så att kalibreringen gick igenom. Letade upp en grund vik, körde ner en båtshake i botten och band fast fören. Därefter promenerade jag runt med aktern 2 varv. Då gick det bra. /Lod

Senast ändrad av lods | 28 juni 2011 | 09:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Får tydligen ge mig ut och fortsätta att köra i cirklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bli inte yr bara! wink

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...