Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
TjippmanTjotta

Finn Fem Fel: -Hur ansluter jag solpanelen i bif. elschema??

Rekommendera Poster

Seglarvänner!

Så har vi då äntligen blivit med skiljerelä, solpanel och en förvirrande solcellsregulator av
MaxPower-typ (MPPT), fabrikat WellSea.

-Njae...anslutningen som är märkt Load behöver du inte bry dej om...den ger så lite ändå..

Sa alltså säljaren till mig, som svar på min fråga om inte Load-utgången skall anslutas direkt till förbrukarbatteriet.  
Vad säger ni, kära expertpanel????
Alla tips och tankar emottages med stor tacksamhet!

(bif. elschema är bara översiktligt. Det finns nat.vis både huvudsäkringar och huvudbrytare)

Bästa hälsningar...    /Thomas

post-20909-1394236754,9933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till load ansluter du exempelvis kylskåpet då load är (brukar vara) spänningsstyrt. Alltså om spänningen sjunker under ett visst värde bryter regulatorn strömmen tills dess det finns strömming i batteriet igen.Detta för att inte köra slut batteriet totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inlägget Gockemannen!

...visst är det så, vi har en kylbox som ska anslutas (Isotherm TB 32, lågströmskompressor).
Så ville jag också ansluta kylboxen, alltså till Load-utgången på regulatorn, men blev avrådd(?!).

Ska i dag ut till båten och testa att lägga kylen över Load.

Men, av samma anledningar som du ger, borde då inte ALLA förbrukare ligga där???
Dvs. att jag flyttar brytarpanel och minusplint till Load?

Undrar...    /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Normalt är inte regulatorer gjorda för att koppla in alla förbrukare...

Olika fabrikat har olika lösningar. Din MPPT känner jag inte till men allmänt sett så har ofta en sådan här regulator en utgång som i första hand är till för att driva en mindre förbrukare via solpanelen?

Det innebär att intern elektronik i din regulator antagligen inte är gjord för att klara alla förbrukare, det finns en begränsning i kapacitet helt enkelt. Din KAN klara det om det står så i manualen men om allmän försiktighet avråder, säljaren avråder ... så ska du nog överväga en annan lösning?

Det finns ganska enkla burkar som kopplar bort en förbrukare när man når ett inställd Volt-tal, ofta har även regulatorer ett för lågt ställt tal på bortkoppling ( vad står i din manual? )

Det är en principellt bättre lösning att koppla ALLA förbrukare via samma plintar, via samma shunt ( du har väl en batterimätare med en shunt? ) och inte via en regulators elektronik. Tycker jag i alla fall? Du talar för övrigt om huvudsäkringar och brytare. Det är säkert en god princip att även lägga en säkring på solpanelens sladdar, ca 5-10 A över den maximala strömstyrkan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Liten fundering bara.

Har inte Isotherm kylboxen en spänningsvakt iaf? (tror det, min har en en inbyggd)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O´ hoj!

Tack för tips och information! Jag installerade i går kylboxen på Load-utgången på solcellsregulatorn och det funkar nat.vis perfekt.
Övriga förbrukare ligger kvar på koppl.plintar och brytar-/säkringspanelen.
(regulatorn skall klara 15 A i brytförmåga, vilket understiger förbrukareffekten i vår båt.. Det var där jag började tänka fel...)

@Sator:  det stämmer Sator: Spänningsvakten på Isothermboxen slår av vid batterispänningen 9,6 V (och slår på igen strax över 10 V). Alldeles för varmt för mina hojtaroljor, om du frågar mej...

@Funkis och Gockemannen:  Ni blottade mina kunskapsluckor om bl.a. batteriövervakning med shunt-instrument. Blev tvungen att läsa på el-läxan...!! Tack för det.
Ska försöka leta upp ett multiinstrument som ger all info om batteristatus och laddningstillståndet.

Trevlig båtsommar på er!          /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...