Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
gorsta

Evinrude 91:a V4 90 Hk drar Mkt bensin

Rekommendera Poster

Evinrude 91:a V4 90 Hk drar otroligt Mkt bensin. Går bara på tomgång numera.

Köpte den för ett parår sedan nyrenoverad. Körde in den enligt instruktionerna.
Gick bra första sommarn men i fjol, andra sommarn gick den inte någe vidare. Ville liksom dö vid pådrag. Fick dra på försiktigt för att den skulle komma upp i varv. Till slut gick den bara på tomgången och la av direkt vid försök att gasa på. MEN om jag gasade med startreglaget...eller va det heter, dvs utan att få i drivningen, då kunde jag gasa utan att den la av.

I takt med att motorn gick sämre kastade den ut mera oförbrännd soppa i sjön, Inte alls roligt :(

 

Har fått tips av somliga och alla verkade tycka det var förgasarna som sklulle rengöras. Det har jag just gjort men kunde inte se att det fanns något skit över huvud taget i dom.
Därför undrar jag nu om någon haft liknande problem och vad som fixade dessa.
Eventuellt skulle jag vilja ha tag i en rep-handbok eller sprängskiss om någon vet var man kan hitta någon.

Tack på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otät/a nålventil/er i flottörhusen, otät flottör eller hål i bränslepumpens membran.

Sannolikhet i fallande ordning men antagligen enklast att kolla pumpen. 

Jag kan inte komma på att någon annan möjlighet än att någon av dessa är orsaken, om det inte är så enkelt att anrikningen för start, dvs choke eller primer beroende på motor kopplats in. Du har antagligen chokespjäll.

Sprängskisser: http://www.ishopmarine.com/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm inser att jag utgått ifrån att det är ett bränslefel, men det kan ju vara tändningen som spökar, sannolikt statorn i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa tips. Ska se om jag kan fixa det själv, så det kan ta ett tag för nu är det mkt annat.

Fast jag har gjort rent förgasarna nu, som jag blivit rådd att göra tidigare. Kunde dock inte se att det fanns något alls i dom. Var riktigt fina invändigt.

 

Nu ska jag försöka lära mig vad dom prylarna du nämner sitter så kan jag ta dessa när jag ändå har båten på land.

 

Tackar så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går han verkligen på alla cylindrar? Kan vara tändningsproblem eller trasig topplockspackning på någon av cylindrarna eller kanske dålig kompression. Kolla gnistan så att du har gnista på alla stiften och kolla även kompressionen. Bör vara ca 140-150 PSI på alla cylindrarna men kan även vara lägre. Viktigast att dom är relativt jämna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska kolla kompressionen men gnista vet jag att det är på alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten är det en sak till jag undrat över. Spelar det någon roll att jag använder en extern tank (plasttank/dunk) med gummiblåsa att pumpa upp tryck i ledningen med, av samma typ jag använder till min lilla utombordare i plastekan jag brukar använda imellanåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag redan hade rengjort förgasarna (kunde inte se någon skit alls) så skruvade jag sönder bränslepumpen. Men de vart jag inte klokare av. Kunde inte se om det är nått fel på membranet. Tyckte det såg fräsht ut...vad är det det man kan se eller hur gör man för att kolla om det är hål i membranet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...