Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
stinnerbom

råd vid köp av daycruiser typ dom amerikanska

Rekommendera Poster

Hej

 

behöver lite råd om ett båt köp (nybörjare). Går i tankarna om att köpa en daycruiser 17-19 foot  , med möjlighet att göra enklare övernattningar  2 vuxna 2 barn ( korta vuxna), inget krav av toalett eller så. Skall användas för att göra kortare bad turer och någon övernattning runt om i skåne och kanske en bit upp efter kusterna och om möjligt kunna använda den till vattenskidor. Kommer eventuellt att ha den på trailer när den inte används om jag inte får en båt plats, blir 17-19 foot besvärlig då att hantera upp och ner ?

Finns en hel del modeller som ser ganska lika ut wellcraft, four winns, galaxie, sea ray bayliner en hel del som jag inte känner till. årsmodellerna är väl med den budgeten från slutet av -80 talet till mitten av 90 talet kan jag tänka mig

vilken av dessa märken (förslag å andra tas emot) håller en lite extra kvalite, läste att en besiktnings man tyckte att sea ray håller lite högre kvalité ? kan det stämma ?

vilken motor skall man satsa på ? 3,0 eller 4,3  4.6...eller v8 ? vilken är törstigast 4an  varv eller v8 på låga varv, v8 kanske inte behöver ligga på så höga varv är ett bättre alternativ, eller är 6.orna är lämligare

 

förslag på modeller tas tacksamt emot och vagheter och brister eller andra synpunkter, andra saker som man kanske skall lägga in i valet. Vad kostar det att anlita en besiktnings man då jag är livrädd att köpa en båt som visar sig ha en massa skador på skrovet som är dåligt lagade eller sönder rostad motor

 

 

Hälsningar Jonas

 

surprise

 

 

budget 100000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en båt i den storleken så behöver du inte större motor än 4,3 V6. En V6 går billigt o bra en 8:a i en så liten båt blir onödigt tungt i aktern och du tänkte ju dessutom traila båten. Kika även på 18 fot Nidelv väldigt smart innuti för att vara så liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft är lite finare. Köp min =)

http://www.blocket.se/jonkoping/Wellcraft_Excel_18_SL_Volvo_Penta_3_0L_135hk_33435347.htm?ca=17&w=1&last=1

 

Skämtåsido vad jag har hört så tillverkas många av dom båtar du nämner i samma fabrik.

Tror inte det skiljer jätte mycket mellan dessa båtar. Tycker det verkar vara mycket fin plast i amerikanska båtar överlag.

//Mvh Bjellan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att 17-19 foot låter ganska så litet för en familj på 4 pers, själv har jag en Sea Ray 200 som är 20 foot, vi är också 4 i familjen, två små barn och övernattning känns inte som ett alternativ för oss, blir för trångt helt enkelt, två person i ruffen så är det helt ok.

Men som en dags tur båt funkar 17-19 foot helt kanon.

Sea Ray är en mycket trevlig båt, men var väldigt noga innan du köper något som har mer än 20 år på nacken, kolla så att bälgen är bytt, limpor, knutkors listan går att göra hur lång som helst.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare på sjön skulle jag titta mer på scandinaviska båtar, de är konstruerade för våra vatten. Jag kan direkt medge att scaninaviska DC brister i imponeringsfaktorn, men amerikanska DC är också utformade för annorlunda tillämpning / lisvstil till sjöss. Inte minst ur säkerhetsynpunkt. Beakta t ex skrovformens lämplighet i krabb sjö, eller t ex möjligheter till säker tilläggning i naturhamn etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att inte låsa sig vid en speciell tillverkare (eller tillverkningsland), utan titta på några marinor lite förutsättningslöst för att få en bättre bild över vad som kan passa just er bäst.

 

Av de exempel du har givit så skulle jag gå på de mer kända märkena, mest på grund av att de är lättare att sälja om du vill byta båt (Sea Ray exempelvis). V6 motor passar bra till de runt 19-20 fot för det mesta.

När det börjar komma till äldre båtar runt 100.000kr kan just märket vara mindre intressant än skicket, så kolla hur båten ser ut och gör gärna lite tester (kompressionsprov är bra om man kan göra, samt kolla oljorna i motor och drev).

Ett problem kan vara för alla fyra att sova, det blir nog inte helt optimalt i så små båtar. Kanske om du kan hitta en med två rygg-mot-rygg stolar och körkapell, så två kan sova på dem när de är utfällda.

Tips på båt, har ingen klockren som jag kan tänka på just nu, men kanske om du kan hitta en Sea Ray 200 (gärna tidigt 90 tal som är lite modernare i designen) med just dessa rygg-mot-rygg stolarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Back to back stolarna är inte bekväma att ligga på är närmast att se som nödlösning. En båt med aktersoffa och kanske bord framför så att det går att göra om till dubbelslaf är betydligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla inlägg och synpunkter och tips.

 

Det kanske är dumt att låsa sig vid en tillverkare eller ett land som ni säger, jag skall nog erkänna att det är utseendet och imp faktorn som gjort att jag tittat mot dom amerikanska modellerna, dom har ett useende som tilltalar mig

Jag har dålig koll på dim nordiska tillverkarna (oxså). Finns det någon modell som man kan kombinera som bad båt och enklare övernattning. Flipper är en båt so jag sneglat 575, fast när jag såg den i en hamn så såg den så gammal ut, Bella verkar ha lite modernare båtar ?. Övernattningen är inte det viktigaste det kommer troligen att mest bli dags turer men det där ett plus.

Förslag på andra nordiska båtar ?Draco ? Ockelbo dc 21, cobia  197  odyssey

fast som sagt det är båtar som är 30-20 år gamla.

 Ryds har dom någon modell ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft Excel 18 SL Volvo Penta 3,0L 135hk

visst den såg att passa mig ;) så går du ner 20k så kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bayliner 2052 Capri. Har precis köpt en sådan och är mycket nöjd hitills. Den har en Mercruiser 4.3L V6 med Alpha One drev. Drar ca en liter per distans = billigt för en motor på 205 hk !

Håller med om att det är en viss skillnad mellan skandinaviska och amerikanska båtar, har även en gammal Örnvik 570 DC med en Volvo Penta B20-motor(4 cylindrig) i min ägo. Baylinern saknar tex skarndäck å andra sidan har den öppningsbar vindruta med trappsteg ner i kabinen vilket gör det enklare att ta sig in och ut ur båten.

Örnviken å andra sidan har högre fribord och man kommer upp en bit ovanför vattenlinjen.

Skillnaden mellan båtarna rent körmässigt: Örnviken är som en gammal Volvo Amazon och Baylinern mer som en modern sportbil, tyst och snabb.

När det gäller motorval skulle jag satsa på en V6:a för den båttyp du är ute efter, en V8:a blir onödigt tung precis som ngn redan skrivit, en V4 måste du pina upp i högre varv och det blir förmodligen lite bullrigt.

Kolla runt och provkör och fundera, det är läge att göra bra båtaffär nu då marknaden är ganska trög.

Kolla så att båt, motor och drev ser välvårdade ut dvs motorn ska se hel och och ren ut, vara lättstartad och gå jämnt och tyst utan slammer och knackljud. Vidare ska fram- och backväxel för drevet fungera utan slir och skrammel. När du provkör lyssna hur ljudet från motor och drev låter, det ska inte vara något slammer eller knackande genom hela varvtalsregistret.

Kolla motorbrunnen, här ska det vara rent och fint, dvs ingen gegga av olja och vatten.

När du provkör, kolla temperaturmätare och oljetrycksmätare, temperaturen ska gå upp till arbetstemp och sedan ligga där, oljetrycket kan vara lite högt i början när motorn är kall men när arbetstemp är uppnådd så ska oljetrycket ligga stabilt men kan ligga lite lägre jämfört med när motorn startades.

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bayliner 2052 Capri. Har precis köpt en sådan och är mycket nöjd hitills. Den har en Mercruiser 4.3L V6 med Alpha One drev. Drar ca en liter per distans = billigt för en motor på 205 hk !

Håller med om att det är en viss skillnad mellan skandinaviska och amerikanska båtar, har även en gammal Örnvik 570 DC med en Volvo Penta B20-motor(4 cylindrig) i min ägo. Baylinern saknar tex skarndäck å andra sidan har den öppningsbar vindruta med trappsteg ner i kabinen vilket gör det enklare att ta sig in och ut ur båten.

Örnviken å andra sidan har högre fribord och man kommer upp en bit ovanför vattenlinjen.

Skillnaden mellan båtarna rent körmässigt: Örnviken är som en gammal Volvo Amazon och Baylinern mer som en modern sportbil, tyst och snabb.

När det gäller motorval skulle jag satsa på en V6:a för den båttyp du är ute efter, en V8:a blir onödigt tung precis som ngn redan skrivit, en V4 måste du pina upp i högre varv och det blir förmodligen lite bullrigt.

Kolla runt och provkör och fundera, det är läge att göra bra båtaffär nu då marknaden är ganska trög.

Kolla så att båt, motor och drev ser välvårdade ut dvs motorn ska se hel och och ren ut, vara lättstartad och gå jämnt och tyst utan slammer och knackljud. Vidare ska fram- och backväxel för drevet fungera utan slir och skrammel. När du provkör lyssna hur ljudet från motor och drev låter, det ska inte vara något slammer eller knackande genom hela varvtalsregistret.

Kolla motorbrunnen, här ska det vara rent och fint, dvs ingen gegga av olja och vatten.

När du provkör, kolla temperaturmätare och oljetrycksmätare, temperaturen ska gå upp till arbetstemp och sedan ligga där, oljetrycket kan vara lite högt i början när motorn är kall men när arbetstemp är uppnådd så ska oljetrycket ligga stabilt men kan ligga lite lägre jämfört med när motorn startades.

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...