Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Knorr026

Mercruiser- Var skall dessa kablar sitta?

Rekommendera Poster

Såg att min Mercruiser 5.7 (2000) har två lösa kablar enligt bilden. Skall man utgå från storleken på kabelskorna skall dom inte sitta ihop. Båda går in i en kabelstam och jag har inte lyckats reda ut var dom går. 

Allt funkar på båten/motorn förutom knopmätaren. Men det tror jag inte har att göra med dessa kablar. 

Någon som vet vad dom är till och vart dom skall sitta?

post-10013812-1394236754,8266_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör själv mercruiser.

Jag kommer med en halv höftning.

Båda kablarna ser ut som jordkablar. Borde bara sättas någonstans där dom får jord.

Har en likadan som hänger löst. Allt fungerar bra för mig med så jag har själv inte gjort något.

Hoppas nån med mer kunnande svarar.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knopmätaren är väll av typ tryckmätande och går med en slang till drevet.

Möjligen har slangen till drevet inte kopplats på eller hoppat av eller så har du skit i hålet på framsidan av drevet.

Lätt att kolla genom att med båten på land försiktigt med tryckluft blåsa in i hålet på drevet så ser man om knopmätaren rör på sig.

(lätt och lätt, nja båten ska vara på land och du ska ha tillgång till tryckluft)

Kolla annars med cyklop och snorkel (om badtemperatur) nere på drevet om det är skit i hålet på framsidan av drevets nedre del. Kolla även att slangen sitter fast vid anslutningen på drevet (sitter i drevets nedre del)

Tillbaka till kablarna. Det ska ligga en lös ovanpå motorn som används för tändinställning. Lila/vit har jag för mig. Den jordar man då man ska ställa tändning. Har för mig att den då tar bort förtändning och om man kör med den ständigt jordad kommer motorn gå kass.

Den med ringklämma kan vara motsvarande som jag har som sitter på en av skruvarna till choken på förgasaren.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 28 juni 2011 | 05:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har badat nu och tryckloggen fungerar igen =) Kablarna får ligga där dom ligger eftersom allt fungerar som det ska... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...