Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Julius

Nybörjarseglare

Rekommendera Poster

Gäst Julius

Är det några speciella egenskaper som är bra för en nybörjare? Är det några speciella grejer, riggdelar eller annat som man inte bör ha eller som verkligen bör ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Lita på båten (den är ofta starkare än besättningen) -Var inte rädd för det okända (varje vik eller vatten är en ny upplevelse) -Följ noggrant med i sjökortet var du är, plotta gärna positionen -Inse att du är nybörjare, använd motor eller andra hjälpmedem om du är osäker (du behöver inte visa dig på styva linan inför omgivningen), om du är osäker ta det lugnt panik förvärrar bara situationen, våga fråga om du behöver hjälp. (Seglare är ett trevligt släkte) Om man skulle se på båttillbehör som underlättar livet så skulle jag såga rullfock och autopilot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du påpekar, stirrade mig blind på att det var seglarsnack, formulerar om mig, båtfolk är ett trevligt släkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hvis du er lidt op i årene (gammel ) vil jeg forslå en senior seglerskole de giver en god grund uddanelse - det er der vel også i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Julius

Nu tänkte jag ju på själva båtköpet. Vilka krav man bör stälal på den och vilak tekniska lösningar som är bäst för en nybörjare. ...och vilka tekniska lösningar man eventuellt kan lägga till senare. Jag älskar att få göra alla nybörjarfel själv. Båtskola låter så tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Mitt tips: Köp en IF-båt eller en maxi 77:a eller nåt liknande. Perfekta nybörjarbåtar som seglar helt ok/har gott om utrymme till rimligt pris i lagom storlek. //Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Julius

Du vet, jag tror att de flesta Svenskar vill kunna tänka själva. Tacksam för praktiska tipps på vilka teknisk krav man bör ställa. Jag vill inte vara någon dum konsument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF och Maxi 77 är väl inte direkt lika varandra, förutom att båda är lättsålda och tillverkade i stora serier? Vad är det för egenskaper du söker hos en båt? Skall hon vara snabb, rymlig, ståhöjd? Semester- eller dagsegling? Antal kojer? Vad får hon kosta? Bra nybörjarbåtar för 50 000 - 70 000 kr är ovan nämnda samt RJ 85, Misil 2, Vega, Maxi 68, H-båt. Alla dessa har lite olika egenskaper och är olika lämpliga beroende på vad som önskas. Lite billigare båtar är Folkbåt i trä, Stortriss, Viggen, Sunwind 20, Debutant, Hydra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Tålamod att lyssna på alla råd och att sammanställa dom till en kunskap, det är ett sätt att bli vis. Är båten utrustad för racing segling kanske det finns lite för många tampar att justera för en nybörjare vilket gör seglingen mindre njutbar. Han får inte ut det maximala ur seglen ändå. Är fallen dragna till sittbrunn är det en fördel vid segelsättning och nertagning, men det är inte nödvändigt om man är två i båten eller om man har något som gör att båten håller kursen. Kontrollera att rigg och mast inte har skavskador, rostangrepp, vitt pulver runt beslag på alu. mast brukar innebära att det korroderar. Skall du öva på att lägga till med segel/motor så släng i en boj på fritt vatten, sedan så tränar du att lägga till med fören mot bojen och då skall båten stå still i vindögat. Pröva att komma från flera olika vinkar in mot bojen. Skulle du missa så händer ingenting men missar du mot bryggan så kostar det pengar. Bläddra i gamla frågor där finns ofta svar och kunskap att hämta. Kontrollera att seglen inte är uttänjda (bukar mycket) dom drar bra men man går inte fort eller högt i höjd. Det finns en massa prylar som en del anser vara nödvändigt medan andra kan vara utan. Mycket teknik kostar mycket med pengar att underhålla. Skall det gå fort blir det dyrt. Åk enkelt åk billigt åk mycket. Har jag som exempel ett stor skot som behöver ny lina. Måste jag då köpa Dynema extra låg töjning nästan stumm för 160:- metern? När jag klarar mej med en lina för 22:- metern men den töjer sig kanske 6% av längden vid full belastning. Seglar jag Racing så är den dyrare nödvändig men för semester seglig, en i mitt tycke onödigt kostasam lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Vi (familjesegling) funderade mycket kring vad vi behövde som nybörjare och kom efter mycket intervjuande fram till att: - båten får inte vara så liten att familjen finner det för obekvämt, då blir det både första och sista båten - bättre ta en gammal, grundgående, långkölad, kraftig motor, stabil båt med rullfock, det blir mer avkoppling då Efter en sommar (regnig) kan jag konstatera att det funkar. Själva seglandet är lätt att lära, då tar det längre tid att lägga till och navigera (alltid veta sin position). Vi har också funnit att det alltid är bra att TA DET LUGNT, tala om att du är nybörjare, överskatta inte din förmåga och lyssna på VHF-vädret. Alla andra hjälpsamma seglare har då en chans att hjälpa dig utan att någon känner sig förnärmad. När det gäller utrustning så är ofta den av OK kvalitet på de flesta båtar. Värre är det med infästningar i skrov, skrovstyrka och annat som är svårt att rätta till på en båt. Så tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har påstått att de är lika varandra? Anledningen till att de är tillverkade i stora serier och är lättsålda är givetvis för att de är populära och prisvärda (nybörjar-)båtar - utan övrig inbördes jämförelse. //Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Julius

[KUR]Vad är det för egenskaper du söker hos en båt? Skall hon vara snabb, rymlig, ståhöjd? Semester- eller dagsegling? Antal kojer? Vad får hon kosta? [/KUR] Ja, det är väl därför man undrar. Om jag hade haft en miljon så tvivlar jag på att sådana båtar är bäst för nybörjare. Likaså tvivlar jag på att det är så klokt att prioritera snabbhet och båtar med snabb utrustning. Vad bör man välja för egenskaper för att det ska vara trevligt att starta med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Julius ikke for at være fræk men når du nu gerne vil gøre alle fejl selv så start du med en optimist jolle - det er jo kun dig selv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bör man välja för egenskaper för att det ska vara trevligt att starta med? Det är det bara du som vet, ingen annan än du kan svara på vilka egenskaper som du eftersöker. Hur tänker du använda båten, är det dagseglingar, helger, semester, långsegling, kappsegling? Och hur mycket pengar vill du lägga ut, jag förstår att det inte är en miljon, men det skiljer väldigt om man är beredd att lägga 10, 25, 50, 100 eller 400 tusen kronor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . ja det kommer vel kun an på en selv - men der er jo også andre på havet/søen en ham selv - og de fleste i dk må købe 1-2-3- både før de begynder at finde ud af at sejle - MAn lære at sejle på en sejlerskole - og derved finder man også ud af ens behov her og nu og det er i en sø eller havet med mere - men jeg synes stadigvæk at for at købe en båd /fører bør man have et bevis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Julius

Tänk nu efter pågar! Vad jag ska ha båten till det väljer ju jag, det behöver jag inte fråga om. Men, jag ska inte tävla. Frågan är alltså vilka tekniska lösningar man ska titta efter? Stabilitet? Längd - breddförhållande. Tung, lätt. Stor eller liten segelyta osv. Visst låter frågan enkel, men den är räligt svår att svara på om man inte tänker efter vad den innebär. Eller tvärt om, vilka egenskaper bör man undvika som nybörjare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet något annat om dig än att du inte tänker kappsegla, inte tänker köpa en båt för en miljon och att du är nybörjare är det lite svårt att ge dig råd. Läs min fråga några inlägg upp till dig en gång till och begrunda vad jag skrev. Det finns faktiskt inga egenskaper som du bör undvika som nybörjare, allt beror på vad du skall ha båten till, och hur mycket du är beredd att ge. Det finns nybörjare med mycket pengar som köper avancerade båtar och lär sig segla dem, sedan finns det andra nybörjare som vill prova på segling, och därför köper en liten billig båt, i vissa fall en jolle. För att dra en parallell: Om jag skall köpa en ny bil, vad skall jag ha för bil? Det är väl bara jag som kan svara på om jag behöver en stor bil som mina sex ungar får plats i, en liten bensinsnål eftersom jag är ensamstående och åker långa sträckor med lite packning, en sportbil för att impa på polarna och hjälpa upp mitt självförtroende, en lyxbil för att jag vill unna mig något fint osv. Det är precis samma med båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej varmt välkommen tilla seglarnas skara! Lättast att lära sig segla i är båtar som reagerar tämligen direkt när man gör fel. Därav är en snäll Jolle närmast idealet. Vill du ha med familjen ut och kunna bo i båten, så är ju jollen inget alternativ. då gäller det att hittat en kölbåt som har några egenskaper åt jollehållet, jag avråder från stora tunga trygga båtar. Några punkter att tänka på: - fraktionsrigg, stort regält storsegel och en liten (gärna självslående fock) underlättar. ( ett stort storsegel drar bra på undenvind, till skillnad från en stor genua) - backstag är en klar komplikation, avråder bestämt. - rullfock undelättar tillgäggningar etc - storsegel med genomgående lattor och lazy jacks är rena fusket. rekomenderas varmt. - single line rev till storen är inte dumt. Provsegla gärna den tilltänkta båten, ta gärna tid hur lång tid det tar från att du kommer till bryggan tills seglen är satta. många båtar har massor av detaljer att plocka fram och fixa med innan man kan ge sig av, då blir det jobbigt att ge sig ut på en timmes kvällstur, vilket jag tycker är viktigt det skall vara enkelt att ta sig en tur när andan faller på. Lyckat till med seglandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej julius om jag har förstått tråden rätt så vill du ha tips angående segelbåt och saker man ska tänka på... för att få svar vilken segelbåt som passar dig så säg vad du ska använda den till, utifrån den informationen vi har fått så tror jag att en typ maxi 77 eller en if skulle passa dig bra eller någon annan av dom tidigare nämnda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...